HAr brug for et godt råd - skadet tå :p

[quote=Lena S;163379]Det er også først nu den er blevet løsnet - eller hva man siger… Sad og nullede tæer igår og så mærkede jeg en bule - troede først det var syningen på sokken men egentlig sad den langt nede… Jeg tager sokken af og ser det er min negl…

Det var i slutningen i af november jeg smed pallen :stuck_out_tongue:

Så der er jo alligevel gået 3½ måned[/quote]

ep :ok: Det tager ca et år (eller lidt mere), før en ny negl er vokset ud, så det er derfor at neglen først er begyndt at løsne nu. Men den er løsnet, og det er kanon godt.

Jeg vil næsten vædde med, at lægen siger den skal vokse ud selv, uden nogen form for indblanden.

Men det er dit eget valg :ok: Vil du “døje” indtil din negl er vokset helt ud, (det kan du risikere) eller vil du holde øje med at den løsner sig og gror ud selv :stuck_out_tongue:

Nu var min negl løsnet med det samme og jeg fik at vide, at den gamle negl enten ville falde af efter kort tid (om hun præcis sagde en uge, kan jeg ærlig talt ikke huske her flere år efter) eller også ville den blive siddende. Der var ikke noget “usundt” over min negl, hverken den nye eller den gamle - men det var stadig ikke sjovt at skulle klippe en negl, der var ca. dobbelt så tyk som normalt, især ikke fordi en storetåsnegl i forvejen er ret tyk :frowning:

Men vurderingen af, hvad Lena skal gøre eller ikke skal gøre, skal jo ikke foretages af brugere på et internetforum - den skal foretages af Lena i samråd med en læge.

[QUOTE=Annette O;163382]ep :ok: Det tager ca et år (eller lidt mere), før en ny negl er vokset ud, så det er derfor at neglen først er begyndt at løsne nu. Men den er løsnet, og det er kanon godt.

Jeg vil næsten vædde med, at lægen siger den skal vokse ud selv, uden nogen form for indblanden.

Men det er dit eget valg :ok: Vil du “døje” indtil din negl er vokset helt ud, (det kan du risikere) eller vil du holde øje med at den løsner sig og gror ud selv :p[/QUOTE]

Jeg må jo indrømme at så længe den ikke er betændt, ikke gør ondt, ike generer - så lader jeg den være…

Jeg blev blot nervøs da kæresten, moderen og svigermoderen sad og snakkede om at prikke hul med nåle, bor osv :stuck_out_tongue:

Så blev jeg sgu nødt til at spørge herinde i håb om noget var kloge på det område :stuck_out_tongue:
Der er jo lige et par dage endnu inden jeg kan komme til min egen læge igen :slight_smile:

[quote=Temple Bar;163385]Nu var min negl løsnet med det samme og jeg fik at vide, at den gamle negl enten ville falde af efter kort tid (om hun præcis sagde en uge, kan jeg ærlig talt ikke huske her flere år efter) eller også ville den blive siddende. Der var ikke noget “usundt” over min negl, hverken den nye eller den gamle - men det var stadig ikke sjovt at skulle klippe en negl, der var ca. dobbelt så tyk som normalt, især ikke fordi en storetåsnegl i forvejen er ret tyk :frowning:

Men vurderingen af, hvad Lena skal gøre eller ikke skal gøre, skal jo ikke foretages af brugere på et internetforum - den skal foretages af Lena i samråd med en læge.[/quote]

Den læge der sagde, at neglen ville falde af efter kort tid, har sikkert ikke haft ret megen erfaring med forslåede negle. :ok:
En negl falder ikke “bare” af, selvom den har fået nok så stort et klask. Okay - hvis din negl var slået løs hele vejen ind, så er det klart at den ville alde af i løbet af kort tid, men Lenas negl er slet ikke løs, så indgrebet vil være rimeligt drastisk - set i forhold til hendes negl, og det at tåen bliver ULTRA følsom der hvor neglen skulle have siddet.

Jeg er uddannet indenfor sundhedssektoren, og derfor ved jeg, at en negl ikke “bare” skal fjernes, men der skal være væsentlig grund for det.

Men ja - det er Lena selv der skal vurdere hvad der skal ske med neglen. Nu spurgte hun så til råds herinde, så jeg kommer med mit besyv (og min erfaring) :ok:

Så vokser min godt nok hurtigt! :stuck_out_tongue:

Tilbage i slutningen af november var jeg til julefrokost med arbejdet, og en af mine yngre kolleger valgte at plante sin fine, sykespidse hæl lige oven på min storetå (som jeg kun bemærkede da det skete)… Umiddelbart vil jeg så gætte på, at der dannede sig en tømmerlus, som der så heldigvis gik hul på, for da jeg kom hjem var hele skoen smurt ind i blod… Lignede jeg ved ikke hvad… At den anden tå også var smurt ind, er så en helt anden historie :ups: Da jeg er en pilfinger fik jeg dagen efter (da tømmermændene var gået hjem) kigget nærmere på tåen og der kom væske fra under den der negl og der var et “hulrum”.
Men altså… Min nye tånegl er helt ude nu… Der er dog sådan en dyb rille på tværs, men ellers ser den fin ud… :slight_smile: Og min så nogenlunde ud som din gør… :slight_smile:

Jeg har en lignende skade på en storetå efter at jeg i begyndelsen af oktober sidste år fik et klatremiljø over den…
I modsætning til Lena har jeg stadig smerter fra neglen, den er delvis løs, let deform og jeg kan nu se, at den er begyndt at “gro ned”. Tåneglen er en anelse for lang, men det gør simpelthen hamrende ONDT at klippe den ned!.. Jeg har en aftale med lægen på tirsdag, hvor jeg håber at der kan komme en eller anden løsning på problemet - for nu er jeg ærligt talt træt af ikke at kunne gå i almindelige sko pgr tryk på neglen!

Har tidligere talt med min læge om det, men da var det hans overbevisning at neglen ville falde af (den er jo delvis løsnet) og at det derfor ikke var nødvendigt at gøre noget… Håber at han skifter mening på tirsdag, når han ser, hvordan den ene side er begyndt at grave sig ned i kødet på siden af tåen!!!
Jeg har tidligere haft skader på mine tå- og fingernegle, men aldrig en som har opførst sig å denne måde - eller gjort ondt i så lang tid…

Jeg har haft sådan en blå negl - både på storetåen og en finger.
Storetåen gjorde hammer-ondt, og jeg lå hele natten med foden uden for dynen.
Næste dag, da jeg stadig havde meget ondt, tog jeg på skadestuen, som prikkede hul på neglen, så blodet kunne komme ud, og smerten ophørte faktisk med det samme.

Da det næste gang gik ud over en finger, holdt jeg den i varmt vand og pressede derefter blodansamlingen ud. (Det var nok at presse på fingeren). Også det hjalp omgående.
Neglene klippede jeg bare i takt med, at de voksede, og der er intet at se på dem i dag.

Det er for sent at få blodet ud nu, men da du heller ikke har ondt, ville jeg intet gøre, da neglen trods alt beskytter tåen.

Har lige klippet negle (undskyld info) og jeg er kommet ned til hvor neglen er farvet og man må sige der er størknet blod - det er lige før jeg kan skrabe det ud…

Jeg havde tænkt bare at tage noget plaster på og lade det gå i sig selv, da der stadig ikke er noget at mærke :slight_smile:

[quote=Lena S;164804]Har lige klippet negle (undskyld info) og jeg er kommet ned til hvor neglen er farvet og man må sige der er størknet blod - det er lige før jeg kan skrabe det ud…

Jeg havde tænkt bare at tage noget plaster på og lade det gå i sig selv, da der stadig ikke er noget at mærke :)[/quote]

Måske kunne du sidde med foden lidt i sæbevand og bløde op?

eller måske er det bedre at lade det sidde…for at der ikke kommer skidt ind under neglen :?

[QUOTE=Dorthe Andersen;164806]Måske kunne du sidde med foden lidt i sæbevand og bløde op?

eller måske er det bedre at lade det sidde…for at der ikke kommer skidt ind under neglen :?[/QUOTE]

hmm…

Meget godt spørgsmål faktisk :s

Kan vi få nogen “rutinerede” på banen ? :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

Annette O ? :smiley:

[quote=Lena S;164808]hmm…

Kan vi få nogen “rutinerede” på banen ? :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

Annette O ? :D[/quote]

-kaisålæredet We need a nurse!!!

[quote=Lena S;164808]hmm…

Annette O ? :D[/quote]

He he jeg er lige her :stuck_out_tongue:

Det er altid en god ide, at rense såret for gammelt størknet blod. Du kan evt. gøre det til en vane, at sidde med fødderne i vand, hver aften når du sidder foran kassen - eller ved din pc :tihi:

Det kan ikke skade at fjerne det størknede blod, bare du holder såret rent efterfølgende :ok:

jeg kan fortælle, at jeg idag e henvist videre til fodterapeut… neglen er naturligvis nedgroet, men det ser ud til at der sket skade på selve den del, hvor neglen dannes også…
Så nu får jeg så høre, hvad sådan en dims siger…

Jeg har pt en blå tommelfinger efter jeg kørte galt med en gocar, dog er mit ikke så slemt at der skal gøres noget, men av for den da…da jeg var lille havde jeg derimod en utrolig dum vane med at slå mine storetær og der kom min mor gerne mine fødder i bad og så løsnede hun neglen og fjernede den så der kunne komme ny negl ud…den dag i dag har mine storetåsnegle nogle sære riller vandret og de er MEGET tykke…

EEEEEEEEW

Smed lige strømpen og så hænger der bare en negl på tåen flagrer - AD

[QUOTE=Lena S;183983]EEEEEEEEW

Smed lige strømpen og så hænger der bare en negl på tåen flagrer - AD[/QUOTE]

ej det er altså ulækkert…

meen når du nu er så uheldig - så skal du passe RIGTIG godt på din tå nu hvor du har mistet neglen… området under neglen er meget sårbart og du skal beskytte det de kommende uger…

[QUOTE=Battlestar;183987]ej det er altså ulækkert…

meen når du nu er så uheldig - så skal du passe RIGTIG godt på din tå nu hvor du har mistet neglen… området under neglen er meget sårbart og du skal beskytte det de kommende uger…[/QUOTE]

Det skal jeg nok - heldigvis er den nye negl halvvejs ude :slight_smile:

Jamen det er da “fremskridt” - hvis man kan sige det sådan :ok:

Det er rigtigt godt, at neglen selv er faldet af. Det tyder på at det hele er sundt - og lige præcis som det skal være :thumbup:

Er du meget øm på området (hvor neglen skulle sidde) så kan du tage plaster på, for at beskytte det. Og husk nu at holde det rent, så den nye negl ikke lige vokser over et eller andet snavs :ok:

[QUOTE=Annette O;184437]Jamen det er da “fremskridt” - hvis man kan sige det sådan :ok:

Det er rigtigt godt, at neglen selv er faldet af. Det tyder på at det hele er sundt - og lige præcis som det skal være :thumbup:

Er du meget øm på området (hvor neglen skulle sidde) så kan du tage plaster på, for at beskytte det. Og husk nu at holde det rent, så den nye negl ikke lige vokser over et eller andet snavs :ok:[/QUOTE]

selv og selv :stuck_out_tongue:

Den sad fast i et meget lille hjørne men jeg er altså en pilfinger og tog den af :stuck_out_tongue: Tanken om at den fast i sengetøjet kunne jeg ikke lige have…

Men det gør overhovedet ikke ondt i den nu :slight_smile:

Men ja, skal selvfølgelig nok passe på den :slight_smile: