HAr brug for et godt råd - skadet tå :p

Jeg smed i november sidste år, en europalle ned over min storetå…

Neglen blev blå…

Nu er den så blå/rød/lilla og neglen buler der hvor den har farve…

Min mor siger jeg skal bløde tåen op og prikke hul…

Min kæreste siger vi skal bore hul med en boremaskine for at få det ud :s og han mener lægen vil gøre det samme :s

Min mor siger der vil gå betændelse i den nye negl vil komme til at se underlig ud…

HJÆLP !!!

…med boremaskinen eller hva’ :? -høhø

Jeg mener at en læge vil brænde hul :S

Det lyder altså ikke videre rart :s

Skal jeg gøre noget ved det? eller går det i sig selv?

Synes ikke rigtig hverken, stikken med nål, boremaskinen eller hulbrænding lyder særlig rart :o

Gå til din læge og lad ham/hende afgøre det. Måske skal der slet ikke gøres noget :slight_smile:

Jeg er frygtelig bange for, at det er alt for sent at punktere neglen.
Skulle det være sådan, at lægen vil “bore” hul, så foregår det helt stille og roligt med en nål. Ingen boremaskine eller andet voldsomt.

Men som sagt, så er jeg bange for at det er for sent at puntere den.
Jeg kunne godt forestille mig, at du skal have bortopereret neglen (dette foregår i fuld narkose) så du kan få renset huden der hvor den buler ud, og hvor der evt. kan være lidt betændelse.

Jeg håber det bedste for dig.

Det lyder altså bare slet ik særlig rart :stuck_out_tongue:

Og faktisk meget voldsomt - har jo “bare” smidt en palle ned på min tå :stuck_out_tongue:

Altså min datter har fået fjernet en negl, og det var i lokal bedøvelse :slight_smile:

Skal det gøres så gør det på et tidspunkt hvor du kan have sandaler på. Så gør det nemlig mindre ondt når du går. :ked:

Det er slet slet ikke så slemt som det måske lyder.

Karsten fik punkteret neglen, fordi han kom til at slå fingeren ret hårdt.
Lægen tog en nål, og nuldrede den rundt indtil der kom et mikroskopisk hul i neglen.

Karsten kunne slet ikke mærke det, og hvis du har størknet blod under neglen (hvilket jeg kunne forestille mig du har), så kan det på sigt give gener og endda betændelse.

Jeg ville nok kontakte lægen, og høre hvad h*n kan gøre ved det.

Der et par billeder i næste indlæg - så kig ikke videre hvis i ikke vil se det :slight_smile:

Sådan ser min tå ud:

Uanset hvad du vælger, så vil den nye negl (som jo er godt på vej :)) se anderledes ud end den anden negl. Den vil have dybere riller, men den vil ikke danne en klump.

Når neglen ser ud som den gør, så vil jeg ikke foretage mig noget. Jo måske tage et fodbad i ny og næ, så du “bløder” tåen lidt op, men den ser ganske fornuftig ud - alt taget i betragtning.

Det kan være en rigtig god idé, at tage et plaster på tåen, så din negl ikke hænger i strømperne. Det kan nemlig gøre rigtig nas, hvis du kommer til at hive en strømpe eller noget af, og så sidder der lige en enkelt tråd fast i neglen…

Men tag det roligt. Neglen vokser ud og skubber den blå negl løs med tiden, så det skal du ikke bekymre mig omkring.

[QUOTE=Annette O;163367]Uanset hvad du vælger, så vil den nye negl (som jo er godt på vej :)) se anderledes ud end den anden negl. Den vil have dybere riller, men den vil ikke danne en klump.

Når neglen ser ud som den gør, så vil jeg ikke foretage mig noget. Jo måske tage et fodbad i ny og næ, så du “bløder” tåen lidt op, men den ser ganske fornuftig ud - alt taget i betragtning.

Det kan være en rigtig god idé, at tage et plaster på tåen, så din negl ikke hænger i strømperne. Det kan nemlig gøre rigtig nas, hvis du kommer til at hive en strømpe eller noget af, og så sidder der lige en enkelt tråd fast i neglen…

Men tag det roligt. Neglen vokser ud og skubber den blå negl løs med tiden, så det skal du ikke bekymre mig omkring.[/QUOTE]

Det svar kunne jeg godt lide :stuck_out_tongue:

Tak for det :slight_smile:

Og ja det er nok en ide med plaster…
Nu er jeg jo begyndt at smide strømperne i fritiden og have bare tæer i skoene…

[quote=Lena S;163370]Det svar kunne jeg godt lide :stuck_out_tongue:

Tak for det :slight_smile:

Og ja det er nok en ide med plaster…
Nu er jeg jo begyndt at smide strømperne i fritiden og have bare tæer i skoene…[/quote]

Jamen det var da dejligt :thumbup:

Jeg har set flere forslåede negle, og det ender altid med at den blå negl bliver skubbet op af den nye negl uden de store problemer.
Du skal nok forberede dig på at den blå negl, på et tidspunkt, begynder at løfte sig fra bunden, og så er det med at være ekstra varsom med plaster, indtil du selv kan hive neglen af uden problemer.

Det er så ikke min erfaring efter dengang jeg placerede en granitsten på min storetåsnegl. Jeg var “pænt” afsted til lægevagten samme dag og fik at vide, at den nok ville falde af helt af sig selv i løbet af en uges tid - eller også ville den ikke og så var det også fint.

Den faldt ingen vegne, men var gået løs i den ene side og det, der med tiden skete, var at den nye negl voksede nedenunder den gamle og rent faktisk voksede sammen med den, så den i en lang periode var ca. dobbelt så tyk som normalt i den ene side - det var møgbesværligt at klippe, for en normal 3-i-1 kunne næsten ikke gabe over det :frowning:

Jeg ville personligt gå til lægen og få den fjernet - det vil være meget lettere i længden.

[QUOTE=Temple Bar;163373]Det er så ikke min erfaring efter dengang jeg placerede en granitsten på min storetåsnegl. Jeg var “pænt” afsted til lægevagten samme dag og fik at vide, at den nok ville falde af helt af sig selv i løbet af en uges tid - eller også ville den ikke og så var det også fint.

Den faldt ingen vegne, men var gået løs i den ene side og det, der med tiden skete, var at den nye negl voksede nedenunder den gamle og rent faktisk voksede sammen med den, så den i en lang periode var ca. dobbelt så tyk som normalt i den ene side - det var møgbesværligt at klippe, for en normal 3-i-1 kunne næsten ikke gabe over det :frowning:

Jeg ville personligt gå til lægen og få den fjernet - det vil være meget lettere i længden.[/QUOTE]

Det lyder ikke så hyggeligt :s

Efter de første to dage, var det “bare” møgirriterende i et års tid eller hvor lang tid, det nu tager for en negl at vokse helt ud og jeg skulle altid tage mig sammen til at klippe neglen.

[quote=Temple Bar;163373]Det er så ikke min erfaring efter dengang jeg placerede en granitsten på min storetåsnegl. Jeg var “pænt” afsted til lægevagten samme dag og fik at vide, at den nok ville falde af helt af sig selv i løbet af en uges tid - eller også ville den ikke og så var det også fint.

Jeg ville personligt gå til lægen og få den fjernet - det vil være meget lettere i længden.[/quote]

Problemet med at fjerne en negl er, at den beskyttelse der er der nu (neglen) forsvinder, og kan give grobund for diverse ubehageligheder.

Lenas negl er begyndt at løfte sig, så der er “hul”, så jeg er slet ikke i tvivl om, at den selv vokser ud som den skal.

BTW - det tager meget mere end en uge, for at en ny negl vokser ud, og det tager også ofte RIGTIG lang tid om at løsne den gamle negl :slight_smile:
Mange gange er det bedste, at beholde den skadede negl, for at holde området så fri for bakterier som muligt.
Ja der er nogle der får opereret neglen væk, men sådan som Lenas negl ser ud, sp vil jeg ikke bekymre mig. “Blommen” er jo fin hvid og ganske bred, så det er en sund negl der er på vej.

Det er også først nu den er blevet løsnet - eller hva man siger… Sad og nullede tæer igår og så mærkede jeg en bule - troede først det var syningen på sokken men egentlig sad den langt nede… Jeg tager sokken af og ser det er min negl…

Det var i slutningen i af november jeg smed pallen :stuck_out_tongue:

Så der er jo alligevel gået 3½ måned

De fleste ved hvor stort et klumrehoved jeg, så det vil nok ikke undre nogen, jeg har haft en negl lige magen til og den groede ud og skubbede den blå med ud.
Det tager laaang tid, men det skal nok blive fint igen. Lige nu har jeg også en bule på min tommelfingernegl, fordi jeg fik tommelfingeren i klemme i en skuffe. Den helede også selv, men som der blev skrevet et andet sted, så bulede den nye negl, men det forsvinder også igen.
Knus Elin