Har fået mig en meget aktiv ungkat

Hej alle sammen.

For nogen uger siden flyttede en kat ind hos mig…
Min kæreste åbnede døren en dag fordi det puslede ude i opgangen og han blev nervøs for hvad det var… og vupti ind kom en ung hun kat løbende, meget kælen og meget sulten. Og dyreglade som vi er smed vi den jo ikke bare ud igen, for det 1. fordi vi bor på 2. sal (ved ikke hvordan katten har regnet ud at komme til vores entre dør) og for det 2. fordi der er en rigtig befærdet gade udenfor og mange hunde uden snor, med andre ord en meget farlig verden for en lille forvirret kat…
Der er nu gået ca. en måned og jeg har efterlyst kattens ejer overalt på nettet, opslag i hele omegnen (ca. 4 km radius anbefalede den lokale dyrehandler mig) og vi netværk, men ingen vil kendes ved den… Katten er hverken øremærket eller chippet (dyrlægen har skannet den), så jeg har valget mellem at beholde den eller give den til et internat, men efter snart en måned med den boende er vi blevet glade for den og synes egentlig også det er synd at flytte den, så vi har besluttet at beholde den :slight_smile:

Mit spørgsmål til jer kendere er, hvornår kattens aktivitetsniveau daler lidt, for hold da op der er gang i den døgnet rundt ?

Den får nærmest nogle flip hvor den fare rundt oppe og nede, den leger ikke engang imens -den fare bare rundt… det skal lige siges at jeg for tiden er hjemmegående og derfor har mulighed for at lege rigtig meget med den, men det virker ikke rigtig til det afhjælper dens faren rundt flip.
Er det helt normalt at en kat i den alder får sådan nogle flip og vokser den fra det eller hvordan? Kan jeg evt gøre noget ved det?
Lige nu leger jeg med den flere gange om dagen og gerne i lang tid af gangen, så tror ikke jeg kan gøre så meget mere på den front…

Dyrlægen har vurderet den til at være en hunkat på ca. 8 mdr og jeg har en tid ved dyrlægen i næste uge til sterilisation, ormekur, vaccine og alt det… Håber lidt på at sterilisationen vil få dens aktivitetsniveau til at falde lidt, det har jeg læst at det burde nemlig… men hvornår er en kat “voksen” og derfor mere doven end en killing? (er som sagt ca. 8 mdr)
Det skal lige siges at det er tydeligt at det er en ren indekat, så det ikke bare fordi den vil ud at den er meget aktiv…

Jeg ved godt at indekatte ofte er meget aktive, men synes det er helt vildt især idag :S så håber nogen af jer kan fortælle mig om hvor gamle de ca er når de “begynder at slå sig til ro” og hvorvidt jeg kan håbe at sterilisationen vil hjælpe lidt også…

På forhånd tak :slight_smile:

Den nye katteejer, Linda

Tillykke med den nye missekat! :klappekat:

Aktiviteten vil falde med alderen, men måske ikke så hurtigt, som du gerne vil. Det er HELT normalt at din kat laver fræs/rally, så man må bare holde på hat og briller! :tihi: Hunkatte er generlt glade for at lege fange/løbelege, så det er en god måde for hende at brænde krudt af. Missen er stadigvæk kun en ungkat og hun skal nok blive voksen.

Det vil være en god ide at investere i et klatretræ, så katten kan komme i højden, have et ekstra sted at sove og selvfølgelig til at hvæsse kløer i. Leg gerne med den mange gange i både korte og lange perioder. Du kan også aktivere katten med at putte tørfoderet i et lille glas(mit er tapet fast til bordet, så det ikke flytter sig), så katten skal fiske det op. Det synes de fleste katte er MEGET sjovere end at spise det af en skål. Du kan starte med at putte godbidder i, for så lærer de det hurtigere.
Jeg kan også anbefale at I have flere vandskåle stående forskellige steder, så katten lokkes til at drikke mere.

I skal lige finde ud af at bo sammen, så der kan godt gå lidt tid, men I vil få nogle faste vaner og katten vil falde mere til ro.

Nogle gange ser vi også fræs, lige før en kat går på sandkassen. Så det kan også være en måde at få gang i tarmfunktionen.

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;1049472]Nogle gange ser vi også fræs, lige før en kat går på sandkassen. Så det kan også være en måde at få gang i tarmfunktionen.

vh

Andreas[/QUOTE]

Sjovt. Vores fræser når de HAR været på bakken. Man er aldrig i tvivl når en her har lavet bummelum, så er der flyvende kat i hele huset L Selv Phumba med sine snart 12 år kan løbe virkelig stærkt i den situation :smiley:

Så ja, fræs er helt naturligt. Vores kommer også i fræs når vi lufter ud. Frisk luft er som speed :slight_smile:

Intervallerne mellem fræseturene bliver nok lidt længere med alderen, men farten synes jeg forbliver uændret :slight_smile:

[QUOTE=velfa;1049466]Tillykke med den nye missekat! :klappekat:

Aktiviteten vil falde med alderen, men måske ikke så hurtigt, som du gerne vil. Det er HELT normalt at din kat laver fræs/rally, så man må bare holde på hat og briller! :tihi: Hunkatte er generlt glade for at lege fange/løbelege, så det er en god måde for hende at brænde krudt af. Missen er stadigvæk kun en ungkat og hun skal nok blive voksen.

Det vil være en god ide at investere i et klatretræ, så katten kan komme i højden, have et ekstra sted at sove og selvfølgelig til at hvæsse kløer i. Leg gerne med den mange gange i både korte og lange perioder. Du kan også aktivere katten med at putte tørfoderet i et lille glas(mit er tapet fast til bordet, så det ikke flytter sig), så katten skal fiske det op. Det synes de fleste katte er MEGET sjovere end at spise det af en skål. Du kan starte med at putte godbidder i, for så lærer de det hurtigere.
Jeg kan også anbefale at I have flere vandskåle stående forskellige steder, så katten lokkes til at drikke mere.

I skal lige finde ud af at bo sammen, så der kan godt gå lidt tid, men I vil få nogle faste vaner og katten vil falde mere til ro.[/QUOTE]

Hej Velfa. Tak for dit svar. Ja vi holder godtnok også på hat og biller når det er, for hold da op det går stærkt :stuck_out_tongue:
Jeg har kradse træ til den med hylde og hule, og det den også meget glad for og den kradser kun i det heldigvis.
Det med vandet har jeg ikke hørt før, bliver den mere rolig af at drikke mere eller hvordan? - synes faktisk den drikker rigtig meget nu i forhold til størrelsen…
Det med glasset er en god ide, det tror jeg at jeg prøver :slight_smile:
Har også kun haft den en lille måned nu, men det virker heldigvis til den føler sig rigtig godt hjemme, har allerede etableret sig faste pladser og sådan

Okay, ja jeg synes nu heller ikke det virker som om dens fræseture hænger sammen med toilet besøgene, faktisk går den ofte på toilet når vi gør (kattebakken er på badeværelset) tror den synes det vældig hyggeligt at være sammen med os samtidig med den laver sit :høhø:
Jeg giver den Kattemalt, og det burde jo hjælpe på hårbolde og tarm besvær, og den har heller ikke brækket sig eller noget pga hårbolde, så tror det virker

:slight_smile: Jeg har også en kat som FRÆSER med på toilet og sidder i bakken ved siden af mens jeg ordner mit :slight_smile: Nogle katte synes helt klart det er vældig hyggeligt at “tisse over kors” med deres mennesker :smiley:

De ekstra vandskåle er mest fordi de fleste katte er ret dårlige til at drikke. Men det lader det så ikke til din er, og det er jo bare dejligt. Jeg har en vandfontæne i køkkenet og derudover et glas på bordet i badeværelset med vand. Glasset er somme tider meget mere spændende end fontænen :slight_smile:

Den med vandet er for at sørge for at katten drikker nok. Katte er generelt dårlige til ay få drukket nok og det kan medføre problemer med urinvejene. Fodrer du kun med tørfoder eller serverer du også vådfoder eller råt kød for den?
Jeg plejer at give en smagsprøve på det kød jeg bruger til min aftensmad. Man kan også give dem rå kylling med ben, sener og hele molevitten. Det virker som en tandbørste og så længe knoglerne ikke er kogt eller tilberedt, så er de sikre for katten at spise.
Vådfoder uden sukker er rigtig godt for katten. Både for at hjælpe med at få nok væske, så hjælper det også katten med at holde vægten, for indekatte kan nemt blive overvægtige. Mærket Lux fra Aldi er rigtig godt foder til 5,5 kr dåsen, som kan strækkes over et par dage.

Mht. foderaktivering, så har jeg et ekstra stykke træ fra en hylde, som jeg har klistret papruller på, så katten skal bruge sine poter til at grave/skrabe foderet ud, Nogle af den ligger vandret og man kan også klippe dem over og klistre dem på lodret, så maden skal fiskes op. Jeg bruger malertape, da det nemt fjernes uden at det efterlader mærker, for glasset skal vaskes tit og paprullerne skal udskiftes, når de bliver ulækre.

Ja, men det er nu også meget hyggeligt den er med… når jeg lægger makeup og børster tænder skal den helst ligge ved mine fødder, så social det er den ;0)
Nå på den måde, ja tror nu også den drikker rigeligt, faktisk undre jeg mig over den overhovedet kan drikke så meget som den gør, men det jo nok fordi den er så aktiv :slight_smile:

[QUOTE=velfa;1049620]Den med vandet er for at sørge for at katten drikker nok. Katte er generelt dårlige til ay få drukket nok og det kan medføre problemer med urinvejene. Fodrer du kun med tørfoder eller serverer du også vådfoder eller råt kød for den?
Jeg plejer at give en smagsprøve på det kød jeg bruger til min aftensmad. Man kan også give dem rå kylling med ben, sener og hele molevitten. Det virker som en tandbørste og så længe knoglerne ikke er kogt eller tilberedt, så er de sikre for katten at spise.
Vådfoder uden sukker er rigtig godt for katten. Både for at hjælpe med at få nok væske, så hjælper det også katten med at holde vægten, for indekatte kan nemt blive overvægtige. Mærket Lux fra Aldi er rigtig godt foder til 5,5 kr dåsen, som kan strækkes over et par dage.

Mht. foderaktivering, så har jeg et ekstra stykke træ fra en hylde, som jeg har klistret papruller på, så katten skal bruge sine poter til at grave/skrabe foderet ud, Nogle af den ligger vandret og man kan også klippe dem over og klistre dem på lodret, så maden skal fiskes op. Jeg bruger malertape, da det nemt fjernes uden at det efterlader mærker, for glasset skal vaskes tit og paprullerne skal udskiftes, når de bliver ulækre.[/QUOTE]

Altså jeg fodse med tørfoder, men her i starten har den fået lidt vådfoder som supplement, fordi den var meget tynd da den kom til mig - men den har heldigvis taget meget på nu så det ikke rigtig et problem mere. Satser derfor på den skal have tørfoder som dens reelle kost og så vådfoder engang imellem når den skal forkæles lidt :slight_smile: Jeg har været usikker på det med menneskemad da jeg har læst det ikke er godt for dem, men råd kød er så okay eller hvordan?
Org det med paprullerne var en god ide, og helt sikkert noget den vil nyde tror jeg:)

Menneskemad er ikke godt for katten, fordi menneskemad både kan indeholde elementer, som katten ikke tåler (løg, hvidløg, mandler m.m.), eller fordi menneskemaden ikke indeholder de vitaminer og mineraler, katten har brug for. På samme måde er det heller ikke godt at fodre udelukkende med råt kød, med mindre man er helt klar over, hvordan det skal sammensættes, og hvad der eventuelt skal tilsættes af vitaminer/mineraler.

Men lidt råt kød som supplement er rigtig fint. Katte er skabt til at spise råt kød, og hvis de får det fra små, nyder de det som regel. Til gengæld kan det være svært at få en kat, der er vant til kattemad, til at forstå, at råt kød kan spises.

Særlig hvis kattemad = tørfoder. Jeg har et hyr med at få Adelie til overhovedet at spise vådt, hun er vokset op på tørkost. Ganske vist praktisk men ikke det jeg gerne vil fodre med som hovedfoder altså.

Men selv vores gamle kat spiser MEGET gerne råt selvom hun først har lært det at kende her inden for de seneste par år (JEG har nemlig været salmonella-osv-forskrækket)

Vores får også som regel lov at smage lidt på aftensmaden, vel og mærke før den bliver til aftensmad L Får vi f. eks. hel kylling, så klipper jeg vingespidserne af og så får de dem. Eller et tern fra småkødet eller en strimmel fra koteletten. Det behøver jo ikke at være en hel oksefilet man giver dem L

Indimellem får de et kyllinge- eller andelår, andelår kan man tit få meget billige på frost. Det skærer jeg bare nogle dybe snit i så de har noget at få fat i og starte med, så bli’r det spist, rub og stub. Incl. knoglen :slight_smile:

Katte må gerne få noget med ben så længe det er råt.

Mine får så også lov at smage på aftensmaden, efter det er blevet til aftensmad - det gør jeg bl.a. for at sikre mig, at jeg opdrætter på “stærke maver”.

I går fik de fx lidt rester af forloren hare - der var både løg og hvidløg i :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1050227]Mine får så også lov at smage på aftensmaden, efter det er blevet til aftensmad - det gør jeg bl.a. for at sikre mig, at jeg opdrætter på “stærke maver”.

I går fik de fx lidt rester af forloren hare - der var både løg og hvidløg i :)[/QUOTE]

Det har vel ikke nødvendigvis noget med stærk mave at gøre, løg og hvidløg er giftigt for katte (og hunde).

Lige et hurtigt søge-resultat skriver bla:
GiftmekanismeLøg indeholder stoffer, der ødelægger blodets evne til at transportere ilt hos hunde og katte. Det giftige stof er organothiosulfat, og det ødelæggerhæmoglobinet, der normalt transporterer ilten i blodet.

Symptomer på løgforgiftningDe første symptomer kan være ganske uspecifikke:

[ul]
[li]Opkast[/li][li]Diarre[/li][li]Manglende appetit[/li][li]Nedstemt humør[/li][/ul]

Senere vil kæledyret vise tegn på blodmangel:

[ul]
[li]Blege slimhinder og blegt tandkød[/li][li]Svag og langsom puls[/li][li]Blod i urinen[/li][/ul]

Giftig dosisFor hunde kan symptomer på løgforgiftning vise sig efter indtagelse af ½-1 løg. For katte er dosis noget mindre.
Selv meget små doser løg og hvidløg er giftigt. Små doser ødelægger blot så lille mængde hæmoglobin, at det ikke giver symptomer på blodmangel. Det er dog stadig giftigt.

Behandling af forgiftning med løgFor det første bør du undgå at give hunden eller katten madrester eller kosttilskud, der indeholder løg, løgpulver eller løg-lignende planter. Du bør aldrig bruge kosttilskud med løg som loppekur. Brug kun de stoffer, der er afprøvet og godkendt som sikre til dyr.
Behandlingen ved akutte symptomer vil være indlæggelse i ilt-bur, vitaminindsprøjtning med E-vitamin og evt. blodtransfusion i meget alvorlige tilfælde.

Kopieret fra (der står man gerne må til ikke-kommercielt)

Ja, lige løg og hvidløg er giftigt, men nu er der jo tale om meget små mængder, når de får en lille bid hver - jeg har i hvert fald aldrig oplevet problemer med det.

Stærk mave er en generel betragtning - mine katte skal kunne tåle at få lidt madrester, der er krydret osv. Det er jo ikke de store mængder de får :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1050227]Mine får så også lov at smage på aftensmaden, efter det er blevet til aftensmad - det gør jeg bl.a. for at sikre mig, at jeg opdrætter på “stærke maver”.

I går fik de fx lidt rester af forloren hare - der var både løg og hvidløg i :)[/QUOTE]

Mine får også lov at smage menneskemad. Nogle gange tager de også bare selv :slight_smile: Men jeg fodrer ikke med det.