Her kommer et meget langt indlæg, men håber I vil læse det, og kommer med jeres tanker.
Det begyndte faktisk for et par år siden. I 2021 fik min kat pollenallergi. Hun fik noget nyt foder, som hedder z/d food sensitivities. Jeg synes jo ikke, det hjalp så meget. Hun nyser stadigvæk. Men jeg opdagede, at hun begyndte at kaste lidt mere op. Jeg tænkte ikke mere over det, da det mest var hårbolde, hun kastede op.
Men I juli sidste år blev det værre. Hun kastede nogle gange op 2 gange om ugen. Hun har altid haft en sart mave, men hun skulle jo kunne fordøje de fleste af hendes hår, så de kommer ud med afføringen. Men det havde hun svært ved.
Jeg lagde også mærke til at hendes afføring blev tynd. Hun havde ikke diarre, hvor hun går på toilettet tit, men det skiftede lidt mellem tynd og fast afføring, og der var nogle gange lidt blod i.
Hun fik taget en stor blodprøve, og alt så fint ud. Men det fortsatte og i december sidste år fik hun taget en afføringsprøve, som var fin.
Hun var også til sundhedseftersyn, og hun vejede 3,46kg, hvilket er en fin vægt, da hun er en lille kat. Hun fik så et nyt foder, som hedder Gastrointestinal Biome. Det hjalp rigtig godt. Hun stoppede stort set med at kaste op, og hendes afføring blev rigtig fin. Så tænker jeg, at hvis det var tarmlymfon eller hedder det lymekræft i tarmen, at så ville foderet da ikke hjælpe, da kræften jo stadigvæk ville udvikle sig. Så det gjorde mig rolig,
Så kom hun til dyrlægen igen, da hun i midten af februar i år kastede op, og der var lidt blod i. Dyrlægen tog igen en stor blodprøve, og det var fint. Dyrlægen sagde, at hun kunne have revet et lille blodkar over i halsen eller noget, som ikke var alvorligt. Men det som er underligt det er, at hun havde tabt sig rigtig meget. Næsten 400 gram på to måneder. Hvilket jo er meget, når hun ikke er ret stor. Men hendes afføring var blevet rigtig fin, og hun havde næsten ikke kastet op i de to måneder.
Så jeg tænkte, at selvom det Gastrointestinal Biome foder var rigtig godt, at måske kunne hun ikke fordøje det, og det var grunden til, at hun havde tabt sig sådan.
Nu er hun i gang med et andet foder, som hedder Specific FDD-HY, som også skulle være godt, og som er hydrolyseret med en ny proteinkilde i form af laks. Hun har lige haft en periode på nogle uger, hvor hendes vægt var stabil. Da hun er 13 år, siger dyrlægen, at hun er for gammel til at tage al sin vægt på igen, så derfor skal vi prøve at holde hendes vægt stabil. Hun har dog tabt sig en lille smule igen. Hendes afføring har også været lidt tynd, men nu får hun suppleret med Zoolac Propaste, og det ser ud til at virke på hendes afføring. Den er ved at blive pæn igen.
Hun var også til ultralydsscanning. Dyrlægen så ikke noget som præcist viste kræft, men hendes lymfe og tarm var lidt hævet. Men dyrlægen sagde, at det kunne være mange ting. Det kunne også være IBD.
Jeg ved at lymfekræft i tarmen er meget normalt for ældre katte. Jeg håber ikke, at det er kræft. Det som får mig til at tro, at det ikke er kræft, er at hendes afføring alligevel har været pæn i perioder, og hun ikke kaster så meget op mere. Tænker at kræft hele tiden udvikler sig, så det burde vel kun blive være, hvis det var kræft?
Hun er heller ikke mere træt end normalt. Hun spiser som hun plejer, men har som sagt svært ved at bevare vægten.
Jeg har også prøvet en del forskelligt foder indenfor de sidste uger. Tænker jeg bliver nødt til at give det her Specific FDD-HY en chance. Alt det skiften foder er nok heller ikke godt for hendes mave.
Dyrlægen siger, at hvis hun bliver ved med at tabe sig, så kan de tage en biopsi. Det er en større operation, men det er den eneste måde, som fuldstændig viser, om det er IBD eller om det skulle være en slags kræft i tarmen.
Jeg elsker min lille kat utrolig højt, og det er svært at gå i uvidenhed, som jeg har gjort i de sidste måneder. Det gør mig træt hele tiden, og jeg føler, at jeg falder fra hinanden. Jeg mistede mit arbejde sidste år, og tjener derfor ingen penge. Jeg har indtil videre brugt over 20000kr på store blodprøveprofiler, afføringsprøver, konsultationer og ultralyd. Hvis hun skal have taget biopsier, kan det blive rigtig dyrt. Det kan svinge mellem 12000kr til over 20000kr. Det kommer an på hvor mange biopsier, de tager. Så er hele min forsikringssum hos Agria brugt for 2026 plus mere.
Hvis de så finder kræft, så vil jeg simpelthen ikke have råd til endnu en operation eller kemobehandlinger. Uanset hvor vred jeg vil blive på mig selv, så må jeg give hende fred, hvis det er beskeden jeg får.
Hvis de så ser, at det er IBD, så står jeg bare her igen, som jeg gør nu. Lige i øjeblikket bruger jeg jo allerede samme fremgangsmåde som med IBD, hvor jeg prøver forskelligt foder. Det er også dyrt, og det er som om, at jeg ikke kommer videre. Har indtil videre prøvet z/d food sensitivities, Gastrointestinal Biome, i/d Digestive Care og nu Specific FDD-HY. Det virker som skruen uden ende. Hvis hun har IBD, og hun fortsætter med at tabe sig, og jeg ikke kan gøre noget, så vil hun jo også få det værre.
Jeg er bare så langt nede og kan ikke se, hvordan det ender. Ville bare ønske, hun kunne have en stabil vægt og en fin fast afføring.
Har I oplevet noget lignende? Hvad er jeres tanker og erfaring med det?