Har I set dette før - måske skidt eller?

Bølle har en sort plet på hagen/i mundvien som ser lidt mærkelig ud - den har været ¨der et stykke tid og det er som om den ændre facon en smule. Jeg har prøvet at kratte lidt i det og der falder da også små sorte flager med hår i af. Jeg har prøvet at lægge flagerne på et fugtigt klæde for at se om det skulle være loppeskidt, men der trækker ikke blod ud. Han har efterhånden haft pletten i godt to uger uden det ser ud som om den vil gå væk.

Er der nogen der har set sådan en før?

Acne :slight_smile:

Se link m. video

Jep, acne.

Cæsar har det i perioder også - ret slemt endda.
Mit bedste trick er en blød (børne)tandbørste, som jeg væder med klorhexidin, og så bliver der skrubbet let. :slight_smile:
Lettere tilfælde kan klares med klorhexidin på vat - men jeg ville nu starte med tandbørsten på det du viser.

[QUOTE=Eife;982785]Acne :slight_smile:

Se link m. video
http://spoergdyrlaegen.dk/katteemner/sygdomme/hage-eksem-akne[/QUOTE]

Tak for svaret. Det ligner jo fuldstændigt de billeder der er i linket. Jeg har godt hørt om acne hos katte før, men aldrig set hvordan det ser ud.
Jeg må hellere ringe til dyrlægen i morgen og hvordan han skal behandles.
Hvorfor er det altid Bølle:? - det mest uregerlige og ustyrlige kat jeg har. Det skal nok blive sjovt hvis han både skal vaskes og have piller:S

[QUOTE=Tea;982788]Jep, acne.

Cæsar har det i perioder også - ret slemt endda.
Mit bedste trick er en blød (børne)tandbørste, som jeg væder med klorhexidin, og så bliver der skrubbet let. :slight_smile:
Lettere tilfælde kan klares med klorhexidin på vat - men jeg ville nu starte med tandbørsten på det du viser.[/QUOTE]

Også tak til dig - godt tip det med tandbørsten.

Hvis du bruger plastic eller melamin skåle til forder, så skift dem ud med nogle af glas :slight_smile: Mine får acne bare jeg tænker på plastic skåle :slight_smile:

Keramik skåle, dog vandfontainer i plastic.

Her er plastik skåle intet problem (så længe jeg bare sørge for at affedte dem grundigt) - tilgengæld får May promte acne af perfect fit-foderet…

Kan det fremkaldes af stress - for Bølle har været noget stresset siden Mattis dukkede op på banen. Ellers har jeg ingen umiddelbare bud på hvad det kan være fremkaldt af her, men jeg vil affedte skålene så den kilde evt. elimineres.

Ja, stress er nok den primære årsag. Men foderet kan spille en rolle. Jeg har faktisk kun en gang haft rigtig acne på nogen af mine katte - og det var da jeg
for…uhm, lad mig se - lidt over 20 år siden flyttede til hus. I perioden efter fik flere af mine katte acne. Dengang fik jeg det råd at bruge en
loppekam og FORSIGTIGT rede de sorte knupper væk - sådan at man vender kammens spidse ende væk fra huden ( i.e. ikke ridser i huden).
Det gøres EEN gang - og så smøres der engang almindeligt madolie på. Hos os var det nok - en gang i ugen i to uger - så var det væk.
Et problem med acne kan være at man roder for meget med det. Jo mere man vasker og kæmmer og kradser og putter hårde ting på ( som klorhexidin)
jo mere irriteret kan huden blive. Og pludselig har man ikke acne - men en kat med et kæmpe betændt sår. Så far med læmpe - det virker bedst.

Jeg har set det på både mine og andres katte ved fodring med James Wellbeloved. Coated foder kan være medårsag.
Du behøver formentlig ikke tage til dyrlæge med det. Afprøv forsigtigt de andres råd.

Dobbeltpost.

Enig. Det kræver først dyrlæge, hvis det begynder at blive betændt og/eller katten virker irriteret. Ellers kan du roligt afprøve rådene her. Mit råd er at du forsigtigt fjerner det sorte fnuller og derefter forsigtigt dupper klorhexidin på - gerne et par gange i løbet af en uges tid. Sørg for ikke at pille/rode/rage for meget i det, da det kan irritere huden og give anledning til en decideret betændelsestilstand.

Tak for alle jeres svar og gode råd, jeg vil forsøge at starte med Teresas råd med loppekam og madolie, da det lader til at være det mindst invasive, hvis det så ikke hjælper i løbet af et stykke tid fortsætter jeg med klorhexedin.

Håber det hjælper :slight_smile:

      • Updated - - -

Håber det hjælper :slight_smile:

Min Artemis fik også acne på et tidspunkt - jeg fik det tip af en dyrlæge at rense grundigt med opvaskemiddel (øko-agtigt uden alt muligt sært i) på en vatrondel, da det ‘opløser’ det sorte fnuller ret godt. Derefter renses GRUNDIGT med vand. Og derefter rensede jeg dagligt med klorhexidin på en vatrondel. Da det begyndte at se pænere ud, droslede jeg langsomt ned med rensningen.
Som dyrlægen sagde, kunne det godt blive VÆRRE i en periode, når man begyndte at rense - og ganske rigtigt, hun fik et par deciderede bumser - men de helede pænt, og huden blev rigtig fin igen efter nogle uger. :slight_smile:
Jeg ved ikke, hvad der udløste det dengang - jeg bruger ikke plastikskåle.

Så er behandlingen sat igang. Jeg var i byen i dag for at købe loppekam, kloehexedin, babytandbørste og opvaskemiddel - for lige at dække mig ind. Det jeg endte med at gøre var at bruge kammen, som var særdeles effektiv til at fjerne de sorte flager. Derefter duppede jeg med klorhekedin på en vatrondel. Bølle som jo normalt kun finder sig i lige akkurat det Bølle vil finde sig i tog behandlingen pænt - så han fik ros for at være sååååååååååååå dygtig :slight_smile:

Fedt han tog det pænt! Håber snart I får has på det. :slight_smile: