Jeg har tre store, smukke, smukke Hortensiabuske. Sidste efterår tog fanden ved mig og jeg klippede alle de visne blomsterhoveder af, selvom jeg godt vidste, at “det må man ikke”… Men jeg var besat… I år er vi så ved at få lavet terrasse og ny have, og min mand var nødsaget til at flytte Hortensiabuskene, og det kunne de helt sikkert IKKE lide. De blade, som den ene busk havde visnede bort, og der er kun få levende blade tilbage… De to øvrige har blade, men de er slet ikke så frodige, som de har været de foregående år på dette tidspunkt. Jeg er overbevist om, at det er kombinationen af at jeg selv har “hærget” dem sammen med flytningen, men spørgsmålet er så, om de kommer sig igen???
Hej,
jeg vil prøve at lade dem stå til næste år. Det kan jo være de kommer sig.
De visne blomster er med til at beskytte planten i vinterhalvåret - og dem
klippede du af - dette kombineret med en meget hård vinter, kan
have givet planterne et ordentligt knæk. Og hvis I så også har flyttet planterne,
når de i forvejen var svækkede - og måske ikke har fået vandet nok - det har
været en tør maj måned, så vil jeg skyde på, at det ikke bliver i år, du får
flotte planter ud af dem igen.
Ha’ tålmodighed - eller grav dem op og sæt nogle nye, så du ikke skal
ærgre dig over de gamle
en hortensia er en meget sejlivet blomst, så jeg er sikker på de nok skal komme sig, bare de får lidt godt gødning og evt noget frisk jord at vokse i. som der bliver skrevet er det ikke sikkert de blomstre iår, men så gør de måske næste år, en del hortensia-arter blomstre kun hvert 2 år. vi har en hortensia på 8 år nu og den har et par gange været blevet mishandlet af os, men trods det vokser det sig større og større for hvert år, sidste år kom der slet ingen blomster på den, men iår er der omkring 6-7 små blomster på vej.
husk osse at når en hortensia er i blomst må man ikke vande direkte på blomsten, der skal vandes nede ved jorden og meget kraftig sol er heller ikke helt godt for hortensiaer
Johnny - Hvorfor må man ikke vande direkte på en hortensia når den er i blomst?
Tak for jeres svar… Jeg vidste jo godt, at jeg havde “hærget” dem, og at flytningen, mv. ikke har bidraget positivt. De skal plantes i et nyanlagt bed (med ny jord), lavet af gartnerne som så småt begynder i næste uge. Lige nu har jeg flyttet den ene - den, der er mest tilredt over i en store murerspand og fyldt ny jord på og vandet. Så nu må tiden vise, om den klarer skærerne… Vi har boet her i fire år, og alle de første tre år har de blomstret helt vildt overdådigt. De er næsten to meter høje, så jeg vil gøre en stor indsats for at redde dem… Skidt pyt med, at der ikke kommer blomster i år. Vil lige prøve at se om ikke jeg kan finde et billede med dem fra det første år, vi boede her…
Æv, hvorfor vil den ikke uploade mine billeder? Den “hænger” bare…
det er fordi at vandet samler sig blomsten og da en hortensia jo er en stor blomst bliver det for tungt for blomster-stilken og så er risikoen stor for at den knækker. en anden god grund til at man ikke skal vande blomsterhovedet direkte f.eks i høj solskin er at man brænder blomsten i stedet og solens stråler bliver jo forstærket igennem vandet.
hvis du endnu ikke har købt nyt jord kan du med fordel købe noget surbundsjord, det er noget sådan en hortensia kan lide, men alm jord kan osse sagtens gøre det, bare husk godt med gødning og vand, en hortensia elsker vand og må ikke udtørre
Når de er så store, så ville jeg klippe dem ned for at formindske bladmængden der skal trækkes energi til. Så skulle chancen for at den overlever være større, og den skal som nok komme igen. Vores store klarede ikke vinteren så godt, så den fik en tur med saksen, og er allerede en halv meter høj igen, og jeg var altså hård med saksen.
Tak for de velmenende råd - jeg ved godt, hvordan man passer dem - har jo haft dem i snart fire år nu
Og jeg har netop spottet små bitte bitte hoveder på den ene - så der KOMMER altså blomster i år :juhu::juhu::juhu:
Desværre kan jeg ikke uploade filer - nogen, der ved, hvorfor der ikke “sker” noget, når jeg trykker upload fil?