…i en Cavalier King Charles spaniel - og det er Lone’s skyld (Lone er i det her tilfælde = Khin Mya).
Har de sidste mange uger læst og læst om denne race, fundet nogle opdrættere, der kunne være værd at besøge, set billeder, læst standarden og prøvet at finde ud af, hvilke avlsrestriktioner der er.
Jamen det er da åndsvagt som jeg er forelsket, og det er jo slet ikke meningen vi skal ha’ flere hunde, men i guder den er …
Hvordan dælen får jeg lige overtalt gemalen om, at der skal flytte sådan et bæst ind her :? (nårh ja og hvordan får jeg lige skrabet sammen til den? )
En ting du skal belave dig på med en Cavalier er, den kræver i den grad konsekvent opdragelse…bare du slækker lidt på det så bliver den trodsig. Den er meget selvstændig og har sine helt egne ideer om hvad den må og ikke må :høhø:
Og et godt tip, sørg for at vælg fra et sted hvor du ved de tester regelmæssigt for de hjerteproblemer der er i racen
Er sikker på at du har linket men jeg poster det lige http://www.cavalierklubben.dk/ der er rigtig meget information at hente
Hvad filan er den af!!!
Var vi ikke enige om hvilken hund I skulle have???
Eh… øh… var vi det??
Er sikker på at du har linket men jeg poster det lige http://www.cavalierklubben.dk/ der er rigtig meget information at hente
Den har jeg tæsket igennem de første 38346928 gange - okay måske lidt overdrevet. Og en selvstændig hund gør såmænd ikke noget. Er selv stædig som bare pokker, så det skal nok gå godt :høhø:
Den har jeg tæsket igennem de første 38346928 gange - okay måske lidt overdrevet. Og en selvstændig hund gør såmænd ikke noget. Er selv stædig som bare pokker, så det skal nok gå godt :høhø:[/QUOTE]
Jamen du siger bare til manden at du skal have noget mental modstand og for at det ikke skal gå udover ham så er sådan en vuf lige sagen…og så shyss med at racen er som en pose chips…man kan ikke nøjes med en
Jeg så lige på klubbens hvalpeliste at Margith Hærslev kennel Marcia www.marica.dk har hvalpe, og hun opdrætter også aby/somali så hun ved da noget om at have aktive katte sammen med racen
Hende har jeg kigget på, og hun er også kommet i mappen, der er værd at kigge nærmere ud. Det er nu ikke planen det er nu jeg vil ha’ hund (JO det vil jeg gerne, men vil finde den rette) Vil først sætte mig mere ind i standarden og besøge nogle udstillinger.
Det synes jeg lyder fornuftigt men jeg tror et besøg eller en mail korrenspondance med Margith om det at have aktiv katterace og cavalier sammen vil kunne give dig en masse god info mens du leder efter rette sted For så har du i baghovedet hvad du skal være obs på kat vs hund
Og så er det igen det der med at aktiv er et definitionsbegreb
For jeg må indrømme, at Nanna og de fleste cavaliers jeg ellers kender, er nogle couch potatoes - især i sammenligningen med sheltien Dise, men også med vores gamle lab-x og faktisk også lilel Gimle
Det der med at være meget selvstændig er heller ikke noget jeg kan genkende… efter min mening er racen en stor Pleaser, der vil gøre alt for at gøre sin ejer glad - og som derfor også er let at træne… Man ser efterhånden rigtig mange cavaliers i agility, rallylydighed, heelwork to music og den slags…
Og trods at racen altså sagtens kan have et højt aktivitetsniveau, så er det stadig en meget rolig hund indendøre…
En ting man aldrig må med en cavalier er at holde den væk fra dens ejer! Det er bestemt ikke en race, der på nogen måde kan trives hvis den skal være flere timer om dagen i en udendørs kennel! Den har det bedst i sofane, halvt liggende ovenpå sin elskede ejer
[QUOTE=Ann K;731586]Og så er det igen det der med at aktiv er et definitionsbegreb
For jeg må indrømme, at Nanna og de fleste cavaliers jeg ellers kender, er nogle couch potatoes - især i sammenligningen med sheltien Dise, men også med vores gamle lab-x og faktisk også lilel Gimle
Det der med at være meget selvstændig er heller ikke noget jeg kan genkende… efter min mening er racen en stor Pleaser, der vil gøre alt for at gøre sin ejer glad - og som derfor også er let at træne… Man ser efterhånden rigtig mange cavaliers i agility, rallylydighed, heelwork to music og den slags…
Og trods at racen altså sagtens kan have et højt aktivitetsniveau, så er det stadig en meget rolig hund indendøre…
En ting man aldrig må med en cavalier er at holde den væk fra dens ejer! Det er bestemt ikke en race, der på nogen måde kan trives hvis den skal være flere timer om dagen i en udendørs kennel! Den har det bedst i sofane, halvt liggende ovenpå sin elskede ejer :)[/QUOTE]
Jeg har kendt 3 igennem de sidste 15 år…og jeg kan kun nikke genkendende til Ann´s betragtninger
[QUOTE=Ann K;731586]Og så er det igen det der med at aktiv er et definitionsbegreb
En ting man aldrig må med en cavalier er at holde den væk fra dens ejer! Det er bestemt ikke en race, der på nogen måde kan trives hvis den skal være flere timer om dagen i en udendørs kennel! Den har det bedst i sofane, halvt liggende ovenpå sin elskede ejer :)[/QUOTE]
Men var det ikke også katteracen der blev nævnt som aktiv? Altså aby/somali?
Og hun har nogle skønne hunnier skal jeg hilse og sige. Jeg har gramset på dem, både de store og små, flere gange, uha da da, de er lækre lokke, lokke, mig neeejjj
Nu er det jo ikke mig der skal overbevises, men den “gnavpot” jeg bor sammen med Jeg er skam solgt. Problemet med hendes hunde er, at de har den forkerte farve, da jeg helst vil ha’ tricolour eller blenheim, ellers havde det jo været HELT perfekt at nupse en hund derfra. De er jo allerede præget på og af kat.
Jeg er enig med Ann K - jeg genkender ikke beskrivelsen af dem som svære, trodsige eller selvstændige. Det er en meget mild og nem hund, som ikke er ret krævende og som er let at opdrage og leve med. Ukompliceret. Jeg anbefaler dem tit til første gangs ejere.
Det eneste man skal være OBS på er, at der er nogle linjer/individer, hvor jagtgenerne slår igennem - det er ikke meningen at de gener skal det, men som I ved er genetik ikke kronologisk - og får man sådan en hund, så kan det dælme dulme være et monster at leve med. MEN det kan trænes, er man OBS på det fra de er små… Så kig efter nogle der ikke har set skyggen af jagtgenerne i generationer.