Hårbold

Ja det er jeg ikke så bekendt med, da Oliver kun har leveret en, i al den tid han har boet her :slight_smile:

Men her i nat og i dag, har han forsøgt at få en op… Han lyder ærlig talt som et forkølet æsel imens (Den han leverede var midt om natten den gang, så hørte ikke hvordan det lød)…
Jeg blev ærlig talt temmelig forskrækket, men kom så i tanke om den scene i Shrek 2 (:høhø:) hvor den bestøvlede kat, møder Shrek, og han kaster en hårbold op… Oliver lyder nøjagtigt som ham nemlig…:tihi:

Men det er som om den ikke vil op??
Han spiser og drikker som altid, Leger, sover osv også som han altid har gjort… Og han går på bakken og levere både urin og afføring ganske som han plejer, så der er altså intet der sidder fast… :slight_smile:

Jeg har givet ham lidt yougurt (som han elsker og spiser tit… Han kan godt tåle det), for at det hele kunne blive smurt lidt inde i ham, også den måske nemmere kan komme ud, eller passere igemmen… Jeg har desværre ikke noget kattemalt i huset, da dette jo aldrig har været nøvendigt…

Er der noget andet jeg kan give, for at hjælpe den lidt på vej? :slight_smile:
Eller skal jeg bare lade ham klare det selv… Altså den kommer når den kommer?:høhø:

Er du sikker på det er bræklyde og ikke hoste? Når Isis hoster, så lyder hun nemlig grangiveligt som et forkølet æsel. Når hun begynder på det, og hvis hun så også nyser ind imellem, så er det fordi hun har orm.
Men ellers er kattemalt sagen. Yoghurt og A38 har de også rigtig godt af. Det giver jeg også mine, og de elsker det

Hahah ja, den lyd…! Den er simpelthen … ubeskrivelig! :høhø:

Havde engang en veninde på besøg (som aldrig har haft kat), og pludselig kom der de der lyde fra under sengen. Jeg tænkte bare “gah, så skal jeg have sengen ud, for at fjerne hårbolden”.
Min veninde var ved at falde ned af stolen, og fik sagt et eller andet i stil med “du har et monster under sengen!!” :klapper:

Jeg er lidt vant til det, idet de to herrer er ganske langhårede og fælder ekstremt. Jeg har kattemalt i huset, men de kan ikke lide det. Så det er kun når de gentagne gange har prøvet at få den op uden resultat, at jeg smører lidt på deres pote, så de må få det i sig. Om det så er kattemalten, eller “øvelse gør mester” (:tihi:), skal jeg ikke sige … men op kommer den da altid.

Umiddelbart vil jeg ikke tage det så tungt. I laaangt de fleste tilfælde, kommer den op helt af sig selv. :slight_smile:
Men, der er da tilfælde, hvor den sætter sig til en decideret prop i fordøjelsessystemet. :S Det er dog sjældent, og mest set hos (semi)langhårskatte.
Alene det, at han prøver at få den op, tyder på at den sidder helt øverst i maven. :slight_smile:
Men både apoteker og dyrehandlere har åbent i morgen. Så du kan jo prøve med noget kattemalt. Den koster vist ikke mere end en lille 50’er. :slight_smile:

[QUOTE=solveig;695335]Er du sikker på det er bræklyde og ikke hoste? Når Isis hoster, så lyder hun nemlig grangiveligt som et forkølet æsel. Når hun begynder på det, og hvis hun så også nyser ind imellem, så er det fordi hun har orm.
Men ellers er kattemalt sagen. Yoghurt og A38 har de også rigtig godt af. Det giver jeg også mine, og de elsker det[/QUOTE]

Nu er Oliver alene og 100% indekat, så ville ikke ane hvor orm skulle komme fra… :slight_smile: Oliver spiser med stor nydelse yougurt… Han fik noget her til aften, som gled hurtigt ned :høhø: Hmm Må se at få fat på noget kattemalt så

[QUOTE=Tea;695340]Hahah ja, den lyd…! Den er simpelthen … ubeskrivelig! :høhø:

Havde engang en veninde på besøg (som aldrig har haft kat), og pludselig kom der de der lyde fra under sengen. Jeg tænkte bare “gah, så skal jeg have sengen ud, for at fjerne hårbolden”.
Min veninde var ved at falde ned af stolen, og fik sagt et eller andet i stil med “du har et monster under sengen!!” :klapper:

Jeg er lidt vant til det, idet de to herrer er ganske langhårede og fælder ekstremt. Jeg har kattemalt i huset, men de kan ikke lide det. Så det er kun når de gentagne gange har prøvet at få den op uden resultat, at jeg smører lidt på deres pote, så de må få det i sig. Om det så er kattemalten, eller “øvelse gør mester” (:tihi:), skal jeg ikke sige … men op kommer den da altid.

Umiddelbart vil jeg ikke tage det så tungt. I laaangt de fleste tilfælde, kommer den op helt af sig selv. :slight_smile:
Men, der er da tilfælde, hvor den sætter sig til en decideret prop i fordøjelsessystemet. :S Det er dog sjældent, og mest set hos (semi)langhårskatte.
Alene det, at han prøver at få den op, tyder på at den sidder helt øverst i maven. :slight_smile:
Men både apoteker og dyrehandlere har åbent i morgen. Så du kan jo prøve med noget kattemalt. Den koster vist ikke mere end en lille 50’er. :)[/QUOTE]

Ej men den lyd er helt vild… :høhø: Er det ikke rigtigt det lyder som katten fra Shrek 2?:stuck_out_tongue: Jeg fór op da jeg hørte den i nat… Oliver sad bare og gloede på mig…
Han både pøller og tisser helt normalt, så der er vej igennem systemet… Er selvfølgelig obs på om noget ændre sig… Jeg er til min momses fødselsdag hele dagen i morgen (Kæmpe familie komsammen) så tror ikke jeg nå i en dyrhandel… Håber den kommer op med hjælp af yougurt, og mig der ikke fare over til ham, fordi jeg bliver forskrækket… Det var tæt på den kom op i dag, men jeg distraherede ham vist ved at sætte mig op, og gå lidt i dækning, for hvad der nu måtte komme ud… :tihi:

Min Ebony er en af de katte, der har haft en hårbolle siddende fast i systemet - vi har endda været turen igennem to gange, en gang hvor vi var heldige at den kunne opløses ved at give kontrastvæske og sidste gang (forhåbentligt!), hvor hun måtte opereres.
Hårboller giver mig myrekryb - hver gang vi har vinduet i lejligheden åben, og der kommer en forbi i høje hæle på gaden, farer min kæreste og jeg sammen, fordi det lyder præcis som når Ebony “bakker baglæns” med opkast-bevægelser for at lægge an til en hårbolle. :tihi:
Heldigvis har der ikke været nogen problemer siden maj (7-9-13 og bank under bordet, vil ikke jinx’e noget) - men vi har også sat hårdt ind med, anti-hairball foder, daglig malt, daglig furminator eller karte, mere vådkost for mere væske i tarmene, stuebambus rundt omkring i lejligheden og åh!

Nå, pointen er … desværre har jeg en del erfaring med katte og hårboller. :thumbdown:

Og - umiddelbart lyder det for mig at se ikke til at du har noget at bekymre dig over, (i al fald lige nu og her). :thumbup:

De gange Ebony har været syg, er hun holdt op med at spise og at gå på bakken (fordi at hårbollen har blokeret for “gennemgang”).
Og så har hun brækket væske op i stride strømme (5 gange + på en dag eller nat), fordi hårbollen bare ikke ville følge med…
Resultatet er en afkræftet, dehydreret og energiforladt kat, der søger væk - man er ikke i tvivl.

At Oliver både spiser, drikker og specielt går på bakken ville for mig lette en hel del af bekymringen. Men fordi at jeg er traumatiseret, ville jeg personligt forebygge i tilfælde af, at der er problemer med at få hårbollen til at passere. Når det kommer til hårboller - eller rettere manglen deraf! - er jeg helt klart til “Better safe than sorry”.

Hvis du har noget skånekost i våd form, fx Hills ID, liggende, kan du med fordel give det, for at sikre at der er væske i tarmene til at hjælpe hårbollen med at passere og for at sikre ro i maven.

Hvis du ikke har kattemalt i huset, men du evt. har en engangssprøjte, kan du give lidt almindelig madolie (vi har altid brugt rapsolie) - bare et par ml. i munden, for at sikre at tarmsystemet er “godt fedtet ind”.

Et par dage på våd skånekost og lidt kattemalt/olie kan ofte hjælpe hårbollen på vej ud via afføringen. - Og det kan ikke skade! :slight_smile:

Ebony var oprindeligt heller ikke en kat, der lagde mange hårboller - det var et rimeligt sjældent syn, hvilket narrede os til at tro, at hun ikke havde problemer i den retning … det viste sig desværre, at de hår hun slikkede i sig, bare samlede sig sammen til store hårboller. I dag får vi hårboller jævnligt og er ganske taknemmelige for dem - så ved vi de kommer ud. Stuebambus har vist sig at være en helt fantastisk hjælp til at få styr på hårbolle rytmen.

  • Men nu du har korthårskat, er der selvfølgelig langt mindre grund til bekymring. Men Oliver ville nu sikkert sætte pris på en lækker stuebambus alligevel. :slight_smile:

Min ene kat laver en gang imellem de der hoste lyde, men der er endnu ikke kommet nogen hårbolde op! Så regner med det kommer ud med afføringen, da de får kattemalt i ny og næ.

[QUOTE=MissPil;695486]Min Ebony er en af de katte, der har haft en hårbolle siddende fast i systemet - vi har endda været turen igennem to gange, en gang hvor vi var heldige at den kunne opløses ved at give kontrastvæske og sidste gang (forhåbentligt!), hvor hun måtte opereres.
Hårboller giver mig myrekryb - hver gang vi har vinduet i lejligheden åben, og der kommer en forbi i høje hæle på gaden, farer min kæreste og jeg sammen, fordi det lyder præcis som når Ebony “bakker baglæns” med opkast-bevægelser for at lægge an til en hårbolle. :tihi:
Heldigvis har der ikke været nogen problemer siden maj (7-9-13 og bank under bordet, vil ikke jinx’e noget) - men vi har også sat hårdt ind med, anti-hairball foder, daglig malt, daglig furminator eller karte, mere vådkost for mere væske i tarmene, stuebambus rundt omkring i lejligheden og åh!

Nå, pointen er … desværre har jeg en del erfaring med katte og hårboller. :thumbdown:

Og - umiddelbart lyder det for mig at se ikke til at du har noget at bekymre dig over, (i al fald lige nu og her). :thumbup:

De gange Ebony har været syg, er hun holdt op med at spise og at gå på bakken (fordi at hårbollen har blokeret for “gennemgang”).
Og så har hun brækket væske op i stride strømme (5 gange + på en dag eller nat), fordi hårbollen bare ikke ville følge med…
Resultatet er en afkræftet, dehydreret og energiforladt kat, der søger væk - man er ikke i tvivl.

At Oliver både spiser, drikker og specielt går på bakken ville for mig lette en hel del af bekymringen. Men fordi at jeg er traumatiseret, ville jeg personligt forebygge i tilfælde af, at der er problemer med at få hårbollen til at passere. Når det kommer til hårboller - eller rettere manglen deraf! - er jeg helt klart til “Better safe than sorry”.

Hvis du har noget skånekost i våd form, fx Hills ID, liggende, kan du med fordel give det, for at sikre at der er væske i tarmene til at hjælpe hårbollen med at passere og for at sikre ro i maven.

Hvis du ikke har kattemalt i huset, men du evt. har en engangssprøjte, kan du give lidt almindelig madolie (vi har altid brugt rapsolie) - bare et par ml. i munden, for at sikre at tarmsystemet er “godt fedtet ind”.

Et par dage på våd skånekost og lidt kattemalt/olie kan ofte hjælpe hårbollen på vej ud via afføringen. - Og det kan ikke skade! :slight_smile:

Ebony var oprindeligt heller ikke en kat, der lagde mange hårboller - det var et rimeligt sjældent syn, hvilket narrede os til at tro, at hun ikke havde problemer i den retning … det viste sig desværre, at de hår hun slikkede i sig, bare samlede sig sammen til store hårboller. I dag får vi hårboller jævnligt og er ganske taknemmelige for dem - så ved vi de kommer ud. Stuebambus har vist sig at være en helt fantastisk hjælp til at få styr på hårbolle rytmen.

  • Men nu du har korthårskat, er der selvfølgelig langt mindre grund til bekymring. Men Oliver ville nu sikkert sætte pris på en lækker stuebambus alligevel. :)[/QUOTE]

Jeg kan godt huske din tråd om smukke Ebony og hendes hårbolde… Godt at der ikke har været flere problemer med dem… :slight_smile:
Oliver havde leveret nogle fine pøller til mig imorgs… Ikke så mange, men de var der som altid :høhø: Han får noget kvalitest vådfoder og tørfoder, så det er derfor han ikke stor skider (undskyld mit sprog)… Så der er passage igennem… Han fik igår aftes lidt youghurt, og har her i formiddags efter at han havde spist alt vådfoderen fået lidt igen… Det bliver slubret i sig med stor fornøjelse :smiley: Han opføre sig helt normalt (hvis man kan sige det om en kat:tihi:) og snakker lige så meget som han plejer…

Han kommer hver morgen og vækker mig kl 6 (:S) men hvis han ikke havde gjort det i morgs ville jeg være blevet bekymret… Lige nu ligger han under stolen og gør sig lækker, mens han snakker løs… :hjerte::stuck_out_tongue: Så jeg er ikke bekymret… Der har heller ikke været nogen lyde fra ham i nat, der indikerede en hårbold… Så regner med at youghurten gør sit arbejde og smøre tarmsystemet så hårbolden glider igennem… :slight_smile: Når jeg igen skal ud og handle vådfoder, må jeg helt sikkert huske at købe kattemalt, så jeg har noget liggende… Det jeg havde var udløbet i 2010, så der kan man se hvor lidt vi bruger det… :tihi:

Jeg har haft ham i snart 1½ år, og han har kun en gang leveret en hårbold (midt om natten, så hørte det ikke) så anede simpelthen ikk hvordan det lød… Men så er det jo dejligt man kan spørge om hjælp herinde…

Så tusinde tak for dit indlæg… :tak:

Jeg har vild meget respekt for hårboller, derfor sætter jeg altid ind med malt, hvis jeg observerer en af mine forsøger at kvittere en. Du må ud i bilen, og køre en tur til Holme Olstrup, lige overfor Bon- Bon land ligger der et gartneri som plejer at have stuebambus, hvis ikke de har, så kør et par kilometer lidt længere ud ( mod Rønnede ) der ligger osse en planteskole som plejer at have dem hjemme. - Stuebambus er gode til at hjælpe med at få hårboller op, og desuden har misserne så godt af noget grønt :slight_smile:

Tusinde tak Alice… :tak:

Så ved jeg hvor jeg kan finde sådan en henne… :smiley: Oliver har dog ikke vist nolge tegn på hårbold idag… Har godt nok været til fødselsdag det meste af eftermiddagen, men han er lige så fræk som altid… Så tror youghurten har hjulpet og den er kommet ud af den anden ende :høhø: