Hårbolle

Hvilken fodervariant vil du anbefale til en kat (5 år) der har hårbolle problemer. ca. 1 bolle ugentlig og ejer kan se katten har det skidt op til opkastningen.

:slight_smile:

Måske Hill’s Hairball Control ??

Britta, muligvis et dumt spørgsmål, men bliver katten børstet for at minimere mængden af hår den indtager? Spørger fordi jeg hos Frederik (bimse) kan se en tydelig sammenhæng mellem hvor meget han bliver børstet og mængden af hårboller.

Det er hun ikke blevet, men bliver det nu. Jeg fik en god snak med min lillesøster i søndags (det er hende der har Amira), og på et tidspunkt var der også et foder der helt sikkert hjalp. Det var bare en stakket frist for efter 2-3 uger var Amira tilbage i promlematikken. Hills er prøvet, fodret der hjalp en overgang var Eukanuba. Amira får kattemalt 2-3 gange dagligt og vådmad hver aften og er ellers velfungerende. Hun har et stort hus i to etager og en stor løbegård med klatremuligheder. Hun bor sammen med en anden “misling” fra mig…og han har ingen hårbolleproblemer…nu er han efter min lillesøsters udsagn også en bette grisøre…for han bruger ikke 1 minut årligt på at soignerer sig. Hans soignering er min søsters kæreste der klare. Kallisto bliver børstet og han og Hans elsker deres børste-sammeværd. Amira er nu ved at blive kørt ind i børste-rumlen og det går godt

Jeg tror løsningen er at fortsætte også børste mere

Hvordan skidt?

Nu har vi kun erfaring med skovkatte, og hos dem er opkast bare en naturlig regulering af en rovdyrmave. Det ser ganske vist dramatisk ud. Vi kan se, at det er på vej, ved at katten mjaver ynkeligt i et halvt minuts tid. Derefter ligner selve opkastningen, at katten er ved at lide kvælningsdøden. Men så ser vi også, at katten har det fint umiddelbart bagefter. Og eksempelvis går hen og checker madskålen - nu hvor der er kommet en tomhedsfølelse i maven.:høhø:

Så er det værre end det?

vh

Andreas

Som jeg er det fortalt, bliver hun stille, og hoster og lægger sig hen over deres spisestole ben (de der sidder mellem stolens ben…tværpinde) og det ligner en kat der nærmest prøver at kvæle sig selv. Hun spiser anderledes og en lillebitte smule ad gangen (forståeligt nok). Hårbollen der kommer op er stor, meget stor og det er ca. hver 6.-7. dag. Når bollen er kommet op har katten det synligt meget bedre og så begynder det igen efter 3-4-5 dage igen. Min lillesøster syntes det er SÅ synd for Amira og frygter hårbollen en dag enten ikke kommer op eller sidder fast så Amira bliver kvalt. Kattemalt hjælper ikke, og jeg tror heller ikke børstningen vil kunne hjælpe helt. Derfor jeg efterlyser andre der har haft problemet inde på livet og som løste det med fodring.

En langhåret kat skal kunne kaste en hårbolle op. Det er blevet fremmet gennem naturlig selektion. Og det skal vi passe på ikke at avle os væk fra.

Har katten adgang til græs?

Det er mit indtryk, at vores spiser græs for at fremprovokere opkast. Nogle gange kommer der så kun et græsstrå og lidt savl op. Men så er der renset ud.

vh

Andreas

Hun har adgang til græs. Problemet er, katten er påvirket af det og i en grad, min lillesøster kan se katten ikke bare har det skidt, men virkelig skidt. Umiddelbart syntes jeg heler ikke selv en similanghåret kat skal kaste en stor hårbolle op en gang ugentlig året rundt. Dét jeg efterlyser er andres erfaringer med hårboller og om man har set en virkning ved specifikke fodermærker

Britta, måske skal du have fat i nogle af birma-folket. Jeg har tidligere på nogle facebook-fora der set at der har været nogle problemer med bimser, nogle hvor de virkelig også har haft det skidt, og hvis jeg husker rigtig også nogen hvor operation har været på tale. Men det er ved at være lang tid siden, så jeg tror ikke jeg kan finde det. Er der nogen i dine kontakter der er bimse-opdrættere el. kendere? Måske Susanne W?

Da vi fik Bina for lidt over 3 år siden, var hårbolde et stort problem. Hun leverede ca. hver 2-3 uge og var decideret syg i op til en uge inden. Syg forstået på den måde, at al foderindtag stoppede, eller blev minimeret til næsten ingenting. Hun lå konstant for sig selv, krummet krampagtigt sammen, enkelte gange savlende og helt apatisk. Kan være det lyder overdrevet, men det var det ikke - hun var virkelig dårlig. At det derudover stod på over så mange dage var bestemt ikke sjovt. Slet ikke for en som havde fået kat igen for første gang i små 25 år - og ingen erfaring havde med hårbolde overhovedet. Pelspleje og gennem redning var og er stadigvæk ikke et hit, så det er så som så hvor meget jeg får fjernet den vej rundt selv i dag. Vi arbejder stadigvæk på sagen indimellem, når damen :fin: er i godt humør :høhø:

Om det er den foderomlægningen/ændring jeg gik i gang med der har virket ved jeg ikke. Men i over 2 år, har hårbolde ikke været et nævneværdigt problem. Jovist hun bliver dårlig op til, men kun et par dage, for når hun bliver stille og indadvendt får hun malt et par gange om dagen over nogle dage, samt lidt ekstra surmælksprodukt Græsk Yoghurt eller lign. Men perioden mellem leveringerne er forlænget med op til mange måneder. Når hun seriøst fælder kommer der måske en med en måneds mellemrum. Forleden dag kom der en, og hun har ikke leveret siden foråret, så det er altså en stor forbedring på det område efter min mening. Jeg stoppede også med at give hende malt fast hver dag.

Bina spiser pr. definition ikke vådt foder, så den lille spiseske hun fortærer om dagen med masser af vand, har intet med sagen at gøre. Men hun gik fra at spise noget Royal Canin til steraliserede hunkatte til, at få op til 7 forskellige tørfoder produkter om dagen, hvoraf de 2 altid er en eller anden form for et Hair Ball produkt. For variationens skyld skifter jeg indimellem for, at prøve noget nyt. Det sætter hun pris på :savle: Jeg vejer foder af ca. en gang om måneden og blander det sammen i et ens forhold. Hun er gået fra at indtage op til 60 gr. RC foder pr. dag til at ligge på et gennemsnit på ca. 35 gr. over året, det uden at tabe sig. Hendes vægt ligger på ca. 2,9 kg. som da vi fik hende i 2011.

Vi har været på alle de kendte mærker af forskellige slags. Men for lidt over 2 år siden blev Josera Catelux en fast bestanddel, og er ikke blevet udskiftet. Mener jeg skiftede Hills Hairball ud med den. Ikke det mest kendte mærke, og man kan have sine meninger om indholdet, men hun elsker det, og trives, så den bliver her hos os. Grunden til jeg forsøgte mig med så mange forskellige slags var, at jeg ingen forstand havde på, at se om hun trivedes på det foder hun fik. Jeg anede ikke om det var godt nok, og tænkte hvis jeg blander nogle forskellige, så må det vel være bedre, end hvis jeg udelukkende fodrer med en type, og der så går mange måneder inden jeg opdager, at hun reelt set er fodret med noget skidt.

I øjeblikket ser hendes tørfoder blanding således ud:
Josera Catelux
Go Care Active (et produkt hun også har været på i over 2 år nu-skal dog finde en erstatning)
Bozita Hair (nyt jeg har afprøvet siden marts måned)
Kingsmoor til store racer (hun elsker at tygge på store bidder-også indført i marts måned)
Proplan ( et eller andet jeg ikke kan huske den nøjagtige variant på-indført for over et år siden)
Granapata (forskellige smagsvarianter-afprøvet siden marts måned)
Purizon (forskellige smagsvarianter-afprøvet siden juni måned)

Derudover indtager hun ca. en teskefuld Græsk Yoghurt hver dag.
Ja og så får hun altså et par gange om ugen lov til, at drikke en lillebittesmule minimælk. Hun elsker mælk, og hendes mave går ikke i skuddermudder af det. Kattemalt får hun ikke længere hver dag, kun som lidt snack en gang i mellem, eller når en hårbold melder sin ankomst. Hun har adgang til græs hele året rundt, enten i vindueskarmene eller i haven, og hun tygger faktisk græs hver evig eneste dag, dog uden at kaste op af det. Græsspisningen intensiveres dog op til en hårbold, og opkast af rent græs og væske kan forekomme samme dag eller dagen inden bolden leveres.

I starten da jeg ændrede hendes foder, var det mest Hairball foder jeg gik over til, og der blev/var hendes afføring knoldet og meget tør, men man kunne se, at der kom hår ud i den anden ende. Enkelte gange har jeg endda skulle hjælpe hende af med afføring der indeholdt et virvar af filtrede hårrester. Derudover var der ingen ændring i intervallet af hårboldleveringer, og hun var stadigvæk ret påvirket op til hver levering. Synes efter hun får forskellige produkter, samt en mere moderat mængde Hairball foder, at hendes afføring er blevet helt perfekt, fast og let fugtig uden hårde knolde, og som nævnt så er der dejlig lang tid mellem hårboldleveringerne.

Jeg ved, at det for nogle virker besværgeligt med de mange forskellige produkter hun får, og var tøvende om jeg skulle dele mine erfaringer, for de er jo reelt set ikke mange år gamle, og til tider er det også kun 5 forskellige typer jeg blander til hende. Men jeg er jo et nysgerrigt menneske, og har en kat der elsker, at få en ny spændende pose foder indenfor døren, derfor afprøver vi noget forskelligt. Indtil videre er det efter min mening kun gået en vej med hendes trivsel, og det er fremad. :rock:

Det blev et lidt langt og måske rodet indlæg, men håber det kan bruges. Som nævnt - jeg har ikke 100 års erfaring, men havde en kat jeg oprigtigt var bekymret for i meget lang tid efter vi fik hende, det var et rent helvede, at se hende være så dårlig, så tit som hun var (så jeg forstår fuldt ud din søster) Sidenhen blev jeg dog mere bekymret over der ingen hårbolde kom - for nu sad de jo med garanti fast dernede i hendes lille mave og hun kunne risikere, at skulle haste opereres som jeg havde læst om hos andre Bimser. Men må indrømme, at det sidste års tid, så har jeg taget det ret afslappet. En hårbolds ankomst noteres som altid i kalenderen. Det er bare ikke så tit - der står “Bina Hårbold” (den kan så have en betegnelse - stor eller lille :smiley: den må gerne være lidt stor, for så er alt kommet med ud. Er den lille, så kan der risikere, at komme lidt mere efter en dag eller to)

Jeg har ikke forstand på om hvad de forskellige racer er avlet til, at kunne klare selv, men jeg har da læst mig frem til, at Hellig Birma pels kan variere i struktur, alt efter hvilke linjer de er efter, nogle har meget fin fehårsagtig pels, andre er anderledes, og nogle Birmaer har flere problemer end andre. Hvem der har hvad har jeg opgivet at huske på, vores er efter min vurdering ret fehårsagtig, altså sådan ekstremt fine hårstrå som filtrer helt ind i hinanden på et splitsekund, og hvis man får det på fingrene og der er lidt ru hud er det ikke til,at få af igen. Den type pels nede i tarmene kan jeg bare ikke forestille mig er nemme, at komme af med, uanset hvilken vej de skal ud. Om der er den samme problematik indenfor andre racer ved jeg ikke. Tror også det kan være individbestemt, altså ikke et racemæssigt spørgsmål, men den enkelte kat der bare har sværere ved, at få fremmedlegemer ud af systemet end andre har.

Mens nogle med garanti vil mene det er dybt besværgeligt, at skulle blande foder på den måde, men for mig er det en glæde. Bina deltager altid aktivt i afvejningen af foderet. Så snart poserne kommer op fra kælderen og køkkenvægten tages frem, er hun på pletten. Så sidder hun troligt på køkkenbordet og inspicerer hvert mærke der kommer i den store “blandeskål”, og tager smagsprøver imellem afvejningen af alle posernes indhold, og går helt i selvsving, hvis der er noget nyt på bedding. Når “blandefesten” er overstået, hældes foderet på 2 plastic dåser med tætsluttende låg, og jeg har så bare en bøtte stående fremme jeg tager af hver dag når jeg fylder op i hendes skål. Dog må Kingsmoor til store katte have en lille glaskrukke for sig selv, da de stykker er uegnede at blande med alle de andre små kroketter som mange mærker desværre er i (desværre ifølge Bina - hun elsker store knasende ting) På den måde virker hendes foderblanding altid frisk, den opbevares i en tætsluttende beholder og selv når jeg tager beholder 2 i brug, så kan hun mærke forskellen, så sniffer hun langt mere til maden end når vi er på slutningen af dåse nr. 1

Ved jeg er nørd - fred være med det. Vi hygger og nyder livet uden besværgeligt fremkommelige hårbolde, og vores månedlige seancer på køkkenbordet, når en ny blanding skal laves.

Kan det evt. have noget at gøre med, hvordan vi mennesker SER på det, at katten kaster op :?
For os mennesker er det at kaste op, ofte forbundet med en eller form for ubehag. For katte er det en helt naturlig ting at gøre.

Når mine katte kaster en hårbolle op, så ligner det, at de er ved at gå ud af deres gode skind - sådan bogstaveligt talt.
Det starter med at katten sætter sig, så begynder maven at trække sig sammen og det rykker vildt i katten, som tilmed bakker nogle skridt.
Der kommer nogle opstødslyde, og katten bakker igen et par skridt, og så begynder den at kaste op.
Pudsigt nok gør vores katte det som regel ad 3 gange. Første gang kommer der kun lidt vand, næste gang lidt mere vand, og SÅ kommer hårbollen.
Nogle gange kommer hårbollen ikke op, men katten “nøjes” med at lave de der bræklyde og kaste vand op.

Som Andreas skriver, så er det en helt normal adfærd.
Det er normalvis piece of cake for en kat at kaste op, og vi bør kun skal være glade for at katten har denne naturlige evne til at komme af med, hvad der nu engang måtte irritere i dens mave :ok: Som oftes er det hårboller der irritere, og de kan lettest forebygges, ved at rede de løse hår af katten, så tit som muligt/nødvendigt.

Dét der virker unaturligt er at Amira nærmest på de tværpinde på spisebordsstolene prøver at kvæle sig og det ser slemt ud ifølge min lillesøster. Katten lægger sig oven på sværpindene og strækker halsen ud og det ligner et kvælningsforsøg og lyder også sådant. Men “operation” børstning ER sat i værk og Hans (min søsters kæreste) der har en engels tålmodighed har også fundet en børste Amira vil redes med. Hun er jo aldrig redt netop fordi det ikke var nødvendigt da hun aldrig har haft den mindste duller i pelsen. Desuden er der købt hairball-foder og jeg har sagt til min søster Amira udelukkende skal have det (plus vådmad)…så nu må vi se om det giver pote

Vi døjet meget med Morgan og hårboller. Der hvor vi for passet kat fik vi anbefalet det her malt Miamor Cat Snack Malt-Cream günstig kaufen | zooplus han for en i ugen og det har god effekt her i huset,