Hård mave - tilskud/tilskudsfoder til afhjælpning

Jeg har brug for lidt erfaringer fra KG-folket

Ca halvdelen af bæsterne herhjemme virker til at have lidt hård mave på trods af vådfoder. Hård mave forstået således at der lige sidder en lille “cigar” der ikke helt vil ud → katten løber i panik ud af kattebakken og forsøger forsk. scenarier af “nummi og cigar” henover gulvet.

Jeg vil gerne have mere væske i dem, men kan ikke skrue op for mængden af vådfoder da det giver splatmave hos flere af dem. Fontæne er på vej for at støtte op om at de drikker mere. Men jeg tænker at jeg måske skal have fat i noget fiberrigt foder (har kigget på RC fiber response) eller kan malt måske gøre det?

Håber der er nogen af jer der har lidt erfaringer at byde ind med

Vi bruger Optima nova Adult Kylling i vores foderblanding,
Ved siden af bruger vi Optima nova Light, da den har 14% fiber. det var den der holdt Finn’s mave i orden. Han mente jo han skulle leve af ene godbidder, så derfor bruges den her i huset som godbidder, de gives med rund hånd i en skål.

1 Synes om

Jeanette, hvad var Finns maveproblem… også hård mave?

1 Synes om

Hvad fodrer du med nu? :slightly_smiling_face:

Tørfoderet: Altid Select Gold sensitive digestion som grundstamme (Maxizoo), også er den blandet op med en/flere af de efterfølgende: Porta 21 Finest Cats Heaven (den blå), Porta 21 finest sensible (den grønne) og Purizons forsk. varianter.

Vådfoderet: Topic fra Aldi, og fra zooplus Bozita og Latz, nogen gange Animonda carni

Udgangspunktet er at der ikke bliver pillet ved alt for meget ved sammensætningen af tørfoderet (ift. at fjerne noget), da vi i meget lang tid har været meget plaget af opkast i meget store mængder fra de 3 gamle (Juliet, Mira og Zilla). Det er stabiliseret til et niveau nu hvor det ikke sker så tit. Det ændrer sig lynhurtigt når jeg piller for meget ved tørfoderet.

Mira har haft enormt sensitiv mave efter hendes mave/tarm infektion da hun fik killingerne. Juliet har altid været sensitiv, Zilla er det i perioder. De 3 “små” Hippy, Lithia og Lathania æder alt uden problemer

Dem der har problemer med at få “cigaren” ud er Juliet, Lithia og en lille smule Lathania. De sidder ofte og presser længe sammenlignet med de andre.

Det var ubalance så det vekslede mellem hård og tynd

Du skriver at det primært var Optinova light det holdt hans mave OK. Kan du huske hvor mange/meget han fik om dagen af denne?

1 Synes om

Tænker det var 75% af hans foder, da han mente alt mad skulle være godbidder og han ville helst have det ved bordet i den lille skål

2 Synes om

Hvad med HUSK? Det hjælper jo på begge dele. Ved @Lykke og Rune brugte det til Nobby :smil:

1 Synes om

Ikke jeg kan huske :gruble:

Mhm, I fik da engang noget af mig til ham? Det er nok også RET mange år siden :hoho: Har nok været inden I fik fodringen på plads? :smil:

Det kan godt være, vi har forsøgt det :slight_smile: Men det har ikke været ret længe, for hverken jeg eller Rune kan huske det :ups:

Vi fik aldrig helt styr på hans mave. Dyrlægen vurderede, at det var IBS, da vi ikke kunne finde noget i vejen, og det kan gå begge veje mht hård og splat. Ved ham havde det noget effekt at fjerne tørkost og kun give glutenfrit vådfoder.

1 Synes om

Argh, det vidste jeg jo faktisk godt, og jeg har det endda i huset. Havde slet ikke tænkt tanken til kattene. Eva, har du et forslag til dosis :huh:

1 Synes om

Ingen anelse, desværre. Har aldrig brugt det til kat selv :smil:

Jeg bruger det i løs vægt og til 2 poser vådfoder bruger jeg én ske (der er en lille doseringsske med ved HUSK, men ikke ved fx änglamarks udgave. Kan lige sende dig er billede i morgen

1 Synes om

Vær opmærksom på, at alle Orklas loppefrøskallerprodukter er tilbagekaldt på grund af salmonella. Hvis det er noget, du har haft i længere tid, er det nok ikke aktuelt, selv om det er Orkla.

I know, men tak alligevel. Den har været i huset flere år så det er ikke aktuelt :blush:

1 Synes om

vand på vådmaden :slight_smile: så det bliver godt sjappet. så får den enkelte ikke mere vådmad end maven kan håndtere, men mere væske.

2 Synes om

Det får de allerede :blush:, og der er en hårfin balance mellem hvornår man vil spise det og hvornår det er for sjappet

…og Juliet tager faktisk primært væsken, sovsen, geleen så det er mig en gåde at hun bliver ved med at have hård mave :thinking:.

De motioneres også alle dagligt med Da’bird eller lignende, så det burde heller ikke være manglende motion der er årsagen

Det eneste der ikke er afprøvet er faktisk fibertilskud, derfor jeg spurgte efter erfaringer med dette :blush:

2 Synes om