Hård mave?

Xander har hård mave tror jeg.
Han har været på wc mindste 4 gange her til morgen, og presser og presser, men der kommer ikke noget ud.
:(:frowning:

Lagde godt mærke til han var meget stille i går.
Men har først til morgen set at han ikke kan komme af med noget.
Han tisser fint, men prutterne vil ikke ud.

Jeg skal være hos dyrlægen kl 10.15.
Heldigvis hvis man kan sige det sådan, så er jeg hjemme idag for Mathias vores søn, vågnede op med feber og ondt i halsen her til morgen…

Krydser I lige fingre for det ikke er noget alvorligt ?:?:?:?:?

Masser af :kryds::kryds::kryds: herfra!

:kryds::kryds::kryds::kryds:

Rigtig god bedring

-jegkrydser-jegkrydser og her fra -jegkrydser-jegkrydser. Håber på en god opdatering -jegkrydser

Han har lige været på wc, og så kom der noget ud…lidt ½ tyndt og lyst i det.
Jeg tror lige jeg afventer lidt med dyrlægen så…

[QUOTE=Quanti´s;685409]Han har lige været på wc, og så kom der noget ud…lidt ½ tyndt og lyst i det.
Jeg tror lige jeg afventer lidt med dyrlægen så…[/QUOTE]

Bare husk at være OBS på, at katten sagtens kan have tynd afføring selvom den har forstoppelse, så måske skulle du alligevel smutte forbi dr dyr og få mærket din dejlige Xander på maven så du er på den sikre side :slight_smile:

Jeg snakkede lige med dem, de sagde at jeg bare lige skulle være obs på ham, og ellers skulle jeg endelig ringe igen…

Jeg tror altså jeg var taget til dyrlægen for en sikkerheds skyld.

Fortsat :kryds: og God bedring til ham
:slight_smile:

Prøv evt at gi’ ham noget malt. Det indeholder paraffinolie som smører. Eller gi’ ham noget paraffinolie direkte med en engangssprøjte. Kattene plejer ikke at kunne li’ det, men det er godt til at få gang i systemet (hos både katte og mennesker)

Han kan ikke li malt, har prøvet…:frowning: Han er ret kræsen…og spiser ikke ret meget.
Men han er frisk igen, han har lige spurtet rundt sammen med Mico :slight_smile:

[QUOTE=Quanti´s;685720]Han kan ikke li malt, har prøvet…:frowning: Han er ret kræsen…og spiser ikke ret meget.
Men han er frisk igen, han har lige spurtet rundt sammen med Mico :)[/QUOTE]
Jeg tænker nogen gange på at hvis man selv har noget med maven, ser man lige tiden an, men hvis kattene har den mindste prut på tværs, tænker man kun på at komme til dyrlæge :smiley:

Jo men katte kan man jo heller ikke spørge HVOR ondt det gør. Elelr OM det gør ondt :slight_smile:

Og når først man kan se på en kat at noget gør ondt, så er det fordi det gør MEGET ondt.

Men ellers er jeg enig med dig :slight_smile:

Jeg synes det afhænger meget af situationen. Jeg har hørt om flere langhårskatte - specielt birmaer - hvor det har været på et hængende hår om katten blev reddet pga hårbold i tarmen.
Er det korthårskatte, ville jeg trække den meget længere :slight_smile:

Han spiser og leger så der er vist ikke noget mere… :slight_smile:

Jeg er selv rimelig hys med hellere et dyrlægebesøg for meget end et for lidt.
Klart, når man har set ting et par gange, så har man en bedre ide om, hvordan de skal takles, og om der kan ses an.
Men som katteejer i kun 3 år, så har jeg også i aller højeste grad mange ‘huller’. Plejemisserne gav lidt hård hud, men ja, stadig…
Især hvis det er sådan noget mavebetændelsesagtigt noget (prøvet 2 gange; 1 med konkret årsag, 1 uden), så må jeg indrømme, at jeg synes det er ‘nemmere’/mere rart for mine katte at få kvalmestillende og antibiotika hos dyrlægen :stuck_out_tongue: Hvor at var det mig selv, så ville jeg ikke rende til lægen, før jeg følte, at jeg var ved at dø :wink:

Dejligt at det går bedre, Lene!

Min Amira døjer i øvrigt generelt med hård mave, trods at hun får rigtig meget væske. Jeg pønser på om HUSK kunne være noget for hende. Malt tåler hun ikke ret godt (allergi, men når den er gal, så får hun det altså) og paraffinolie må man ikke give oftere, det giver D-vitaminmangel.

[QUOTE=pivnu;686008]

Min Amira døjer i øvrigt generelt med hård mave, trods at hun får rigtig meget væske. Jeg pønser på om HUSK kunne være noget for hende. Malt tåler hun ikke ret godt (allergi, men når den er gal, så får hun det altså) og paraffinolie må man ikke give oftere, det giver D-vitaminmangel.[/QUOTE]

På apoteket og nogle Matas kan du købe HUSK i sådan nogle gelatine kapsler. De er noget nemmere at give kattene end pulveret :slight_smile:

Ellers kan du / i give Symbioflor + fra Biosym. Fåes i Matas og helsekost.

Begge dele er rigtig gode til dårlige maver.

[QUOTE=DK SismoCats;686060]På apoteket og nogle Matas kan du købe HUSK i sådan nogle gelatine kapsler. De er noget nemmere at give kattene end pulveret :slight_smile:

Ellers kan du / i give Symbioflor + fra Biosym. Fåes i Matas og helsekost.

Begge dele er rigtig gode til dårlige maver.[/QUOTE]

Lyder smart med HUSK i kaspler! Desværre er katten jo bare super allergisk, så gelantine er ikke et hit :frowning:
Rettelse: Jeg slog lige op, at det er en vegetabilsk kapsel, så dem vil jeg helt sikkert forsøge, tak! Hvor meget skal sådan en lille kat have?

Hjælper mælkesyrebakterier på hård mave?

Jeg synes jeg har hørt at en del katte får tynd mave af … uh hvad er det nu…lever? tror jeg. Så det var måske osse en mulighed.

For akutt virkning kan man bruke lactulose. ( Apotek).
1ml pr 4 kg katt er doseringen fra den norske vetrinærkatalogen. Skal gies hver 8.time inntil det fungerer normalt igjen.
Har en en katt som har kronisk hard mage kan dette brukes over tid uten noen problemer. Det har jeg snakket med 2 ulike dyrleger om,da jeg har en kronisk-hard-mage-katt selv.

Ellers kan brunost funke fint eller prim ( som egentlig er en type smøreost som mange syns smaker likt med brunost. Er litt karamell smak over den ihvertfall. Penny som er problemkatten hos meg elsker å få en bitteliten godbit av prim hver eneste dag,og fungerer helt supert på bakken :slight_smile: