Hård mave

Nanoq har hård mave - igen.

Han pev lidt på bakken af det i dag. Men virker ellers som sig selv dvs MEGET fræk! Det hele kom ud - har kigget… Første halvdel var fin afføring, også kom der to hårde kugler. Han har haft det før.

Er der noget jeg kan gøre for at hjælpe ham?

Han har fået zoolac og malt og vådmad med vand på. (i forvejen for de vådmad hver dag).

Årsagen er, at han ikke vil drikke andre steder end af hanen. Han drikker der dagligt, men han får stadig ikke væske nok.
Jeg har intet ønske om at bremse hans drikkeri ved hanen, men tænker om der er andre måder jeg kan supplere hans væske indtag op?

Skal jeg begynde at give ham vand i vådmaden?
Eller ekstra vådmad?

Eller er der noget andet jeg kan give ham forebyggende mod hård mave?

MVH helle

Har du overvejet en drikkeautomat a la Drinkwell?

Og hvis du er overbevist om at det er manglende væske der er problemet ville jeg give vådfoder 2-3 gange om dagen.

Fiberindhold i kosten ville jeg så også kigge på og dagligt give kattemalt.

Måske sådan automat er en løsning?
Kalker de ikke meget til?

Er der en I vil anbefale os?

Skal han så have endnu mere vådmad?Jeg mener i mængde?
Han får 25 gram nu ca…

MVH

Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal forklare dette, men nogle Persere får rigtig hård mave hvis de kun får RC Persian.

Derfor blander jeg Sencible fra RC imellem.

RC Sensible er en mere fed tørkost men udover det ved jeg faktisk ikke så meget om det.

Fakta er at da vi fik Charlie havde han meget hård mave og da jeg havde det andet i overskud fra Victoria prøvede jeg at blande det i og det gav udslag i at han fik mere normal afføring.

Jeg afkalker min Drinkwell 1 gang om ugen - det går fint. Dog har jeg skiftet pumpen et par gange.

Mine katte elsker den og især dem der også gerne vil drikke ved vasken. Hvis det er “strålen” din kat kan lide, så ville jeg gå efter Drinkwell, som netop har det.

Jeg ved ikke alverden om hårboller, men nu hvor du skrev at du mener væske er en årsag så var det jeg ville give ekstra vådfoder. Jo mere jeg lærer om foder jo mere overbevist bliver jeg faktisk om at vådfoder er rigtig godt for kattene. Naturligvis taler jeg om kvalitetsmærker.

Jeg giver mine katte vådfoder 2-3 gange om dagen og de får det de kan spise (de er desværre ikke vilde med det). Det fungerer her i huset, men derfor er det jo ikke nødvendigvis det rigtige hos andre. Det kommer jo an på de enkelte katte.

Jeps… en drikkeautomat!
Drinkwell har det som mest minder om en løbende vandhane… Prøv at søge herinde - der er en helt tråd om drikkeautomater.

Drinkwell kan købes hos Ann-Dorrit www.mysterycoons.dk
PetMatefontænen har jeg - dog pt kun i sort…

Jeg vil også sige Drinkwell, den er et hit herhjemme.

[quote=Kongensgaard;124436]Jeg afkalker min Drinkwell 1 gang om ugen - det går fint. Dog har jeg skiftet pumpen et par gange.

Mine katte elsker den og især dem der også gerne vil drikke ved vasken. Hvis det er “strålen” din kat kan lide, så ville jeg gå efter Drinkwell, som netop har det.

Jeg ved ikke alverden om hårboller, men nu hvor du skrev at du mener væske er en årsag så var det jeg ville give ekstra vådfoder. Jo mere jeg lærer om foder jo mere overbevist bliver jeg faktisk om at vådfoder er rigtig godt for kattene. Naturligvis taler jeg om kvalitetsmærker.

Jeg giver mine katte vådfoder 2-3 gange om dagen og de får det de kan spise (de er desværre ikke vilde med det). Det fungerer her i huset, men derfor er det jo ikke nødvendigvis det rigtige hos andre. Det kommer jo an på de enkelte katte.[/quote]

Hvad afkalkker du med?
Jeg har aldrig afkalket min, bare vasket den af i hånden 1 gang om ugen.

[quote=PiaH;124447]Hvad afkalkker du med?
Jeg har aldrig afkalket min, bare vasket den af i hånden 1 gang om ugen.[/quote]

Almindelig eddike…
Pumpen har også godt af at man engang imellen tager den ud af maskinen og lægger den i et glas med eddike - og så lader den køre i et par minutter, så evt kalk bliver løsnet og fjernet…

HUSk at skylle alt rigtig godt bagefter… katte plejer at hade lugten af eddike.

[quote=Ann K;124450]Almindelig eddike…
Pumpen har også godt af at man engang imellen tager den ud af maskinen og lægger den i et glas med eddike - og så lader den køre i et par minutter, så evt kalk bliver løsnet og fjernet…

HUSk at skylle alt rigtig godt bagefter… katte plejer at hade lugten af eddike.[/quote]

Tak skal du ha’.
Jeg skyller altid alt godt af, uanset hvad det er, om det er til katte eller mennesker er mig lige meget, det skal ikke smage af det man bruger til at vaske af i, ej heller lugte af det.

[QUOTE=Kongensgaard;124436]Jeg afkalker min Drinkwell 1 gang om ugen - det går fint. Dog har jeg skiftet pumpen et par gange.

Jeg giver mine katte vådfoder 2-3 gange om dagen og de får det de kan spise (de er desværre ikke vilde med det). Det fungerer her i huset, men derfor er det jo ikke nødvendigvis det rigtige hos andre. Det kommer jo an på de enkelte katte.[/QUOTE]

Jeg er helt enig med Jette i det her - og vi har faktisk som sidegevinst oplevet at Liva nu har en langt bedre afføring end før (hun plejede at have meget hård mave indimellem). Vi fodrer nu med meget mere vådfoder end før (uden vegetabilsk kulhydrat og uden sukker) :ok:

Vi har også en Drinkwell Platinium og alle kattene elsker den :ok:

Og… eddike kan bruges flere gange!
Vi hælder det altid tilbage på flasken efter at have afkalket…
Igen em måde at være både økonomisk men ogs miljøbevidst på… :slight_smile:

Lav en lille skål tørfoder og hæld lidt lunkent vand på.
Her i huset er det drukket i løbet af meget kort tid :slight_smile:

Akut hård mave afhjælpes godt af HUSK (men der skal rigeligt vand til) - købes på apoteket eller hos Matas.

Jeg - eller nærmere Guinness - havde problemet meget jævnligt for nogle år siden og min dyrlæges første råd var at give dem vådfoder jævnligt for på den måde at få ekstra væske i dem. Hvis Nanoq kan lide vådfoder, synes jeg ikke 25 gram om dagen er særlig meget, så sæt du bare mængden op - kombineret med en drikkeautomat :slight_smile:

Ja rigeligt vand er nødvendigt, vi (os tobenede) har radikalt ændret vores kattes måde at leve på med tørkosten :frowning: katte er nu engang skabt til at optage den nødvendige væske fra deres mad, men der er altså ikke meget væde i tørkost. Det er nemt for ejer men det er osse det pæneste jeg kan sige om det.

Jeg har sakset dette fra nedstående link;
In general terms, that would mean, for example, that a normal 4.5 kg
(10-lb.) cat would be expected to have a typical daily urine output of
around 180 ml (6 fluid oz.), or less. A typical daily water intake would be
in the area of 202 ml (6.75 fluid oz.), or less.
Of course, each individual cat’s normal input/output will probably vary a
bit from this.

Jeg har i mange år haft forskellige vandautomater og de kan gøre en forskel :slight_smile: så det kan jeg godt anbefale. Til det mere akutte problem med hård mave, kan lidt tun i olie eller lidt rå lever, hjælpe maven igang og gøre aff. blødere.

Må han få torskerogn - for det har jeg hjemme pt?

Jeg vil have sådan en automat - tusind tak!
Tara elsker også vandhanen - og det er fint - mit problem med Nanoq optræder normalt om sommeren, men så fik jeg Ace (hund) og da Ace drak af den ene skål en gang så er Nanoq gået fra alle skålene undtagen to små, som hunden aldrig gar haft adgang til (det var en fejl, han overhovedet drak af deres - en tanketorsk).

Jeg fodrer med Opticat vådmad fra Lidl. Det er tysk. Er det godt nok?

MVh Helle

Torskerogn er fint :slight_smile:

Jeg kender ikke sammensætning af Opticat godt nok til at sige hverken ja eller nej, men vil anbefale Lux fra Aldi som klart det bedste supermarkedsfoder til en fornuftig pris :thumbup:

[QUOTE=lenschow;124517]Må han få torskerogn - for det har jeg hjemme pt?
[/QUOTE]

Og så se lige om han er en af dem, der drikker vandet, hvis du hælder det over tørfoderet - det har du jo også hjemme :wink:

Jeg prøvede at hælde det over vådmaden, så går han…
Men jeg prøver lige det andet:-)

Tak:-)

Jeg vil lige sige tak til jer alle, sel om det ikke er min tråd.
Jeg bliver efterhånden mere og mere overbevist om at rå fodring må være det helt optimale, med en lille bitte smule tørkost ved siden af.

Mine katte er glade for Lux fra Aldi, og jeg syntes den er god fordi det ikke svømmer i sovs eller gelé, men er en fast vådfoder.