Hårløs og irriteret om munden - og tandproblemer?

Ja…det her bliver lidt svært at beskrive, da det ikke drejer sig om mine egne katte…

I går var vi til børnefødselsdag hos noget af min kærestes familie. De har to katte, men dem så vi ikke meget til i løbet af aftenen, da der var ret mange mennesker - så misserne gemte sig i soveværelset det meste af tiden.

Da vi så skal til at gå, får jeg kortvarigt hilst på en af misserne udenfor. Huskat, en hun - og jeg ser, at hun er lidt irriteret/hårløs om munden. Muligvis er der også lidt hårløshed på ørerne, så vidt jeg kan se ‘i farten’. Jeg spørger så manden i huset (kvinden var indenfor) om, hvorfor hun er det. Han fortæller, at de har været ved dyrlægen - katten har åbenbart tandproblemer, og mister alle sine små tænder løbende, men at det ikke er smertefuldt for katten, og at der ikke er noget at gøre ved det.
Irritationen om munden er begrundet med, at katten gnider sig en del om munden - pga. tandproblemerne.

Jeg blev totalt :confused: - jeg synes, det lyder som en mærkelig forklaring, den dyrlæge har givet…
Man kan vel ikke bare konstatere, at der ikke er smerter - for så vil katten vel ikke gnide sig om munden?
Jeg spurgte nærmere ind til de tandproblemer, men manden i huset kunne ikke lige huske, hvad dyrlægen havde kaldt det. Jeg foreslog paradentose, men nej, det var det ikke. Så sagde jeg FORL - men det mente han heller ikke det lige var…
Jeg nævnte så, om de var sikre på, at katten ikke havde en form for foderallergi - da jeg mener at have læst mig frem til, at det kan give disse symptomer i området omkring munden og på ørerne.
Men det havde vist aldrig været på tale ved dyrlægebesøgene…

Jeg ved godt, at dette ikke er meget info - men kan nogle af jer kattegale måske gøre mig lidt mindre forvirret? :?
Har disse mennsker haft fat i en totalt inkompetent dyrlæge - eller kan der være noget om snakken?
Kender I til nogen tandsygdomme, der gør, at tænderne skvatter ud - uden smerter?
Og KUNNE det måske tænkes, at der også kan være tale om noget foderallergi…? :?

Rigtig mange katte (i hvert fald abyssiniere) mister de små fortænder. Det er ikke smertefuldt og jeg talte med dyrlægen om det på et tidspunkt og han sagde, at det er ret almindeligt - også for andre racer, huskatte m.v.
Fortænderne sidder ikek ret dybt, så der skal ikke så meget til før de falder ud.

Hårløshed ved mund og ører, ville jeg klart tænke foderallergi.

Tak Vivi :slight_smile:

Ja, jeg har også hørt, at katte kan miste de bittesmå fortænder med tiden - uden at man kan gøre noget ved det.

Jeg er bare lidt i tvivl om, om det KUN var dem, der var tale om her. Han sagde, at det ‘ikke var hjørnetænderne’. Derfor tænker jeg, at katten måske også tabte kindtænderne…? Men er ikke sikker.

Nå, men det lader da til at jeg måske ikke er helt galt på den mht. foderallergien.
Er det ikke normalt mest kylling og fisk, der giver problemer? (Og husker jeg mon rigtigt i, at der er noget, der hedder James Wellbeloved med lam, som mange bruger som allergifoder? :?)

[QUOTE=Diana F;913981]
Er det ikke normalt mest kylling og fisk, der giver problemer? (Og husker jeg mon rigtigt i, at der er noget, der hedder James Wellbeloved med lam, som mange bruger som allergifoder? :?)[/QUOTE]

Jo, det kan de sagtens prøve med.
Alternativt noget rigtig allergifoder i en 8 ugers periode. Fx Hills z/d.

[QUOTE=Mormor;913984]Jo, det kan de sagtens prøve med.
Alternativt noget rigtig allergifoder i en 8 ugers periode. Fx Hills z/d.[/QUOTE]

Ok, tak. :slight_smile:
Vil lige prøve at skrive til dem og foreslå det…:slight_smile: