Havens fugle og katte

Jeg har absolut ingen fugle i min have, det var en enkelt solsort i vinters - selvfølgelig fordi de ikke vil være kattemad…

En af mine venner er ved at konstruere et fuglefoderbrædt til mig, på et langt metalrør som kattene ikke kan klatre opad, jeg vil så gerne fodre fugle i haven…

Men tror i det vil lykkes…? tror i der vil komme fugle selvom kattene er i haven…?

Ja det tror jeg da bestemt, hvis du fodre hver dag.
Jeg har masser af fugle i haven. Der er fuglekor uden lige hver eneste dag, og det er jeg rigtig glad for. Mine katte kommer ofte hjem med en fugl, men fuglene bliver heldigvis ikke væk alligevel. Jeg har også mange buske og træer de kan gemme sig i, så måske er det derfor de ikke er forsvundet. Jeg fodre dem ikke engang, så det er ikke pga maden de bliver her :cool2:

Jeg bor i rækkehus. De er hos alle naboerne, men de kommer ikke hos os - bortset fra at sidde på hegnet eller døren og skælde ud på kattene, de ved godt at de ikke kan nås der… Så der er da mulighed :slight_smile:

Det er måske slet ikke så let at lokke dem til min have :gruble:

Hvis du får et foderbræt og fodrer hver dag, så skal der nok komme fugle, især hvis det bliver koldt. Mine forældre har haft et bræt, som kattene også kunne kravle op på, men det forhindrede nu ikke fuglene i at komme alligevel - altså med mindre katten lige lå der. Du kan også hænge mejsekugler op til musvitterne, hvis du har nogle træer og buske, de kan hænge i. Det er selvfølgelig ikke umuligt, at katten ender med at nappe en fugl eller to, men det kunne den jo nok også hitte på alligevel.

Det lyder godt… jeg har et træ i haven hvor fuglene kan sidde og så vil jeg have et højt foderbræt i nærheden… og vil jeg fodre hver dag :slight_smile:

Bornholmeren - Vores have er jo ikke særligt stor, så jeg tror nu nok de skal komme i din, når de er så tæt på vores :slight_smile:
Vi bandt mejsekugler ovenpå hegnet sidste år, der blev det meste spist… :slight_smile:

Vi har masser af fugle her trods kattene.
Men vi fodrer godt nok også året rundt

Fuglene kommer dér, hvor der fodres. Sidste vinter fodrede vi mere end naboerne - og det kunne mærkes. :slight_smile:

Nu har vi så fået udvidet indhegningen til “hele” haven, men der vil stadig være mange kattefri timer for fuglene. Og skulle der ryge en enkelt, er det bare trist, men det er mest de svage eller de mindre smarte fugle, der bliver taget af kattene. Og så jeg trøster mig ellers med, at det bl.a. er min fodring, der har været med til at øge bestanden her i området.

Mere om vinterfuglefodring her: Kom bare an vinter, i år er jeg klar! - og hold også øje med ObsNatur, hvor den årlige vinterfugletælling starter til Januar. :slight_smile:

Vi har masser af fugle. Især når jeg fylder op 1 gang om ugen. - De kommer selv om kattene er i haven. :slight_smile:

Vi har solsorte og forskellige spurve/majser. Selvføgelig også duer. gab

jeg har købet en slags metalkrands, hvor der kan være 11 mejsekugler (uden net) i. Jeg har hængt den på en gren, så jeg kan se den herfra hvor jeg sidder.
Jeg ved ikke hvor mange gange vi har fyldt den op her i sommer, men det er mange gange.
Fuglene elsker den og der kan sidde mange pipser samtidig. Leopold sidder tit og gaber nedenfor, men ind til idag har han, eller en af de andre ikke fanget en eneste fugl.
Kun en eneste fugl har den prikkede fanget og det var fuglens egen skyld det gik galt. Det var en svale der blev ved med at dykke ned over Leopold og forsøgte at give ham en midterskildning. Lige med et havde plet regnet den ud og så var det ellers godnat for den frække svale.
Knus Elin, der dog har haft svaler hele sommeren og det med dobbelt kuld af unger.

[QUOTE=Leopolds mor;698036]jeg har købet en slags metalkrands, hvor der kan være 11 mejsekugler (uden net) i. Jeg har hængt den på en gren, så jeg kan se den herfra hvor jeg sidder.
Jeg ved ikke hvor mange gange vi har fyldt den op her i sommer, men det er mange gange.
Fuglene elsker den og der kan sidde mange pipser samtidig. Leopold sidder tit og gaber nedenfor, men ind til idag har han, eller en af de andre ikke fanget en eneste fugl.
Kun en eneste fugl har den prikkede fanget og det var fuglens egen skyld det gik galt. Det var en svale der blev ved med at dykke ned over Leopold og forsøgte at give ham en midterskildning. Lige med et havde plet regnet den ud og så var det ellers godnat for den frække svale.
Knus Elin, der dog har haft svaler hele sommeren og det med dobbelt kuld af unger.[/QUOTE]

Kan du linke til sådan en Elin??
Syntes ikke jeg har set sådan en før…men det lyder godt med 11 kugler af gangen

Her er et sted, man kan bruge resten af kattenes penge. :slight_smile: Vivara har mange fine ting til fuglehaven…

Jeg har fået min i Netto og jeg ved de også har haft dem i byggemarkeder.
Eller rettere sagt, min datter i Risskov har købt den i Netto i Vericenteret.
Knus Elin

Vivara har rigtig mange lækre ting, helt enig. :smiley:

[QUOTE=Sannela;698041]Kan du linke til sådan en Elin??
Syntes ikke jeg har set sådan en før…men det lyder godt med 11 kugler af gangen[/QUOTE]

Jeg har også set den i netto - Og ellers er jeg ret sikker på den kan fås hos Vivara. :slight_smile:

Jamen så må jeg lige kikke hos Vivara
Har deres nye katalog til at ligge i køkkenet :wink:

Imorgen tager jeg et billede og sender til Alice, så i kan se den.
Sjovt nok holder alle kommunens gråspurve altid møde, hvis jeg skal snakke i telefon udenfor. Hold da op hvor kan de larme.:tihi:

Vi har masser af fugle i haven og på foderbrættet. Jeg vælger dog at fodre på vores gårdsplads, hvor kattene ikke har adgang. Alligevel har jeg fået mange mange fugle ind… Ziggy er vildt god til at fange dem, og han giver dem stolt til mig. Og er jeg ikke hjemme, er det første han gør når jeg så kommer hjem igen, at fortælle og vise trofæet frem.

Vi har rigtigt mange forskellige fugle - og nogle gange kan jeg jo se at vi har spændende arter, når de tages med indendørs.

Fangsten indtil nu inkluderer: Skader, skovspurve, gråspurve, solsorte, gærdesmutter, rødhalse, musvitter, grønirisk, blåmejser, rød vipstjert… Og nogle flere, som jeg ikke lige husker… Og vi har stadig masser af fugle!! De har dog endnu ikke kunne fange hverken tyrkerduer, alm. duer, hvid vipstjert, krager, alliker eller måger :stuck_out_tongue:

Jeg kan garantere dig for, at kattenes tilstedeværelse intet som helst har at gøre med de manglende fugle.
Der må være andre faktorer der spiller ind.

Fugle er fuldstændigt ligeglade med kattene.

Okay, der kan da i ny og næ ryge en lille pipper med på menuen, mest svage fugle, og det er bestemt ikke noget der sker hver uge, at der ryger en fugl på kattenes menukort

Jeg har 6 katte, alle ivrige jægere, og de opholder sig meget lige omkring fuglenes foderplads, fordi det er der en af dørene er, som kattene lukkes ud og ind af…og fuglene generer sig ikke for at tage ophold og spise mindre end en meter fra hvor der sidder katte…

Jeg oplever endda jævnligt, at de små fugle endda skælder ud på kattene.
Især en solsort som har fået kærlighed for kattemad, og det passer ikke den, hvis kattene spiser af deres eget mad hvis hun lige er kommet i tanke om, at hun vil til fadet.