Jeg kunne godt tänke mig at vide hvorfor der ikke er flere opdrättere hjemme i Danmark der tester for f.eks. GSD IV og HCM?
Det er jo kun godt, hvis man faar bugt med disse genetiske arvelige sygdomme. Og ikke bruge Kattene videre i et opdrät.
Vi har NFO og vi har testet alle for GSD IV (de sidste to i gaar) og i August naar Dr Dyr kommer hjem fra ferie, skal de scannes for HCM.
Og er der nogen af kattene der er positive bliver de kastreret og vil ikke blive brugt videre til avl.
Nu vet jeg inte hvad GDS IV er… men her skanner vi da for HCM på vores fertile katte… Vet inte hvor du har fået den tanke at vi inte skanner vores katte ???
Kunne godt tænke mig at vide hvilket belæg du har for at “kaste” din påstand ud på denne måde. - at ikke flere tester… ?? Hvor har du dine tal og viden fra omkring hvor mange der tester og hvor mange der ikke gør ???
Tester du også MCO’erne for GSD IV?[/quote]ups fik ikke skrevet at jeg tester for HCM.
Den anden test har jeg ikke hørt så meget om…
Tænkte på om der mon findes noget om det på dansk
Tester du også MCO’erne for GSD IV?[/quote]ups fik ikke skrevet at jeg tester for HCM.
Tænkte på om der mon findes noget om det på dansk[/quote:20558dei]
Der er en dansk opdrætter, som du nok kender, som har oversat teksten. Den kom frem bare ved en almindelig googling. Her er den: http://www.norskeskovkatte.dk/gsd.htm
Tænkte på om der mon findes noget om det på dansk[/quote]
Der er en dansk opdrætter, som du nok kender, som har oversat teksten. Den kom frem bare ved en almindelig googling. Her er den: http://www.norskeskovkatte.dk/gsd.htm[/quote:390e6u5q]
Ja jeg forstår heller ikke hvor du har den oplysning fra, alle jeg kender Scanner for HCM og de mange bruger desuden DNA.
Vi tester yderligere for PKD og HD og vore Hvide er Audiotestet. :? :?
alt forladt.
tror det er lidt racespecifikt hvad man bør teste for.
hvis ikke der er set en sygdom inden for racen er det jo vanvittigt at taste bare for at teste. det vil svare til at vi lod alle vores killinger audio teste, det er der jo ingen grund til hvis ikke man mistænker at en killing er døv. (med mindre den er hvid)
ang. hvor meget vi skriver om test er en anden sag. Hvis jeg så en salgs annonce som menigmand hvor der stod at den var testet negativ for 27 forskellige sygdomme ville jeg nok finde en anden annonce hvis ikke en anden race for man tester vel egentligt kun pga. mistanke/genetisk arvelighed.
jeg har valgt ikke at skrive på vores killinger at deres forældre er hcm scannet negativ fordi jeg tror ikke på at det er et godt salgsargument, da det ikke er specielt udbredt blandt crx at have hcm. stod jeg og skulle købe en avlskat fra en race der havde problemer ville jeg da nok spørge ind til det.
Ja, jeg tror også det er det, som holder mig fra det. For de fleste ved ikke hvad HCM er, og hvad positiv og negativ er, i forhold til testning. Jeg har lyttet til rigtig mange spørgsmål som er opstået fordi en opdrætter f.eks. formulerede sig anderledes, og som faktisk, når man vidste hvad udtrykkene betyder/kendte personen, viste at alt er fint, avlskattene var sunde og raske. Alligevel virkede det skræmmende på de besøgende til dennes hjemmeside. Sikkert blot fordi sygdommene var nævnt.
Min avlskat er DNA-testet for de gener som er i søgelyset ifht HCM, og hun skal også scannes for HCM og div andre ting, når hun er gammel nok. Og det ender nok med at jeg bare skriver på min hjemmeside at jeg tester avlskatte for de sygdomme som mistænkes for at være arvelige og så forkortelserne for dem.
Alt i alt, mht testning. Hvis man er bekymret for en sygdom vil man jo gøre alt. Jeg har svært ved at forestille mig at nogen opdrættere skulle have lyst til at lave syge katte og killinger. Opdræt er jo ikke produktion, det er forbedring af “avlsmaterialet”.