Super godt indlæg Pia!
Hej
HCM et vist et emne der kan få alles p… i kog - desværre -blåblå Det gør at emnet hurtigt bliver lukket ned iblandt opdrættere og mange mener at lige netop deres holdning er den rigtige og derfor ikke gider diskutere med dem af modsat holdning…Så debatten om HCM kommer hurtigt højt op og så slutter den der :S trist
Gitte, I skal virkelig få snakket igennem hvorfor I ville vælge at teste og hvorfor ikke. I skal ikke teste kattene udelukkende for at kunne give jeres opdrættere) besked, men gør det udelukkende for jeres egen skyld -thumbs
Og jeg kan sagtens følge både du og din mand, det din mand så bare ikke må tro det er at den hellige grav er velforvaret hvis resultaterne er negativ…og ligeså med grænse tilfældene, de kan gå hen og blive scannet fri i næste omgang ( 1 år efter ) - Så uanset så slutter den jo ikke med en omgang scanning, I ville jo skulle scanne jeres katte hver 1-2 år frem over uanset om de er positive eller negative og det skal I så også gøre op med jer selv, for ellers kan jeg ikke se meningen med at foretage scanning, hvis man kun gør det én gang :S
Måske I hver i sær skal lave jer en pro/contra liste - uafhængigt af hinanden og så sammenligne og så deltag begge i at læse de artikler osv I kan finde på nettet -thumbs
har bla. en her : http://www.mainecoonworld.dk/dansk/helbred/hcm-dk.htm
Og jeg er ret sikker på du / I allerede har fundet en del ved at google - HCM - kat
-blomst Charlotte
Uden at have læst i dybden af diverse indlæg, så for info fra en ganske alm.kælekatteejer.
Næh, jeg vil ikke få testet mine dyr for noget. Jeg håber og tror at jeg har fået 3 sunde katte, det er mit udgangspunkt.
Opstår der problemer af den ene eller anden art, så vil jeg tage det i den rækkefølge det kommer. -jegkrydser
Altså - Igen - total uenig !![/quote]
Tja det er vel heller ikke meningen, at vi skal være eninge i alt der bliver skrevet
Jeg beklager da dybt hvis andre end Lene har set mit indlæg som værende nedgørende,eller som værende en dom om seriøs eller useriøs, Det kom da bag på mig -bleg[/quote:10y07a3g]
Det ville måske også være godt for dig at trække vejret 10 gange inden du skrev - så misforståelser kan blive ryddet af vejen… Blot et godt råd -uha
Undskyld jeg først svarer nu – det er ikke sådan at komme tilbage efter ferie
Jeg kan se at dette emne er noget i ved meget om og i har givet mig utrolig meget at tænke over.
Som Meekocoons skriver, så vil jeg tage kontakt og høre min opdrætter ad, og høre hvordan det forholder sig med HCM i de linier vores 2 katte kommer fra. Så får vi se hvad de siger. Jeg kan dog se at det med HCM er et meget følsomt emne.
Hvordan spørger jeg egentlig bedst ?? – lige ud af posen eller ? Det er jo åbenbart ikke så lige til kan jeg fortstå på jeres indlæg.
Jeg har kigget vores kontrakt igennem og der står ikke noget om udlån til den slags projekter som Meekocoons nævner, men rent bortset fra det synes jeg da at det er et flot skridt at tage for forskningsarbejdet i sig selv.
Jeg holdt mig med vilje fra emnet igår aftes fordi jeg gerne ville have tid til lige at læse jeres indlæg, og jeg føler det samme som flere af jer – at jeg gerne vil nyde mine dyr og leve i lykkelig uvidenhed. Især hvis der ikke er nogen sikkerhed for de tests alligevel. Det vil da næsten ikke være til at bære at få testet katten negativ et år og så syg det næste…
Som Charlotte skriver, så har jeg nu googlet HCM og kat MEGET indgående og det har virkelig været nedslående læsning. De ved jo faktisk ikke rigtig ret meget. Det er også en af de ting jeg har det utrolig svært ved omkring at spørge min opdrætter – for jeg har kunnet læse mig til i en af de mange artikler jeg fandt – at det springer generationer over. Så selv om min opdrætter siger at de frie 1-2 generationer bagud – så er det heller ikke nogen garanti… det synes jeg gør det meget meget svært at spørge.
Jeg kan godt forstå Karens pointe omkring sygeliggørelse af dyrene, for det er faktisk det jeg føler min mand han gør ved at insistere på test. Han lægger fokus på hvad de KAN fejle – mere end på hvilke skønne katte vi har. Det må jeg indrømme at jeg har det svært med.
Men på baggrund af alle jeres utrolig fine svar – så vil jeg lave en liste med for og imod, for jeg kan godt få øje på at der er mange mange flere aspekter i det her end bare private følelser.
For ligesom flere af jer – så tror jeg også klippefast på at bidrage til forskningen, og det betyder meget for mig at gøre en forskel i det lange løb… det må jeg i øvrigt sige at jeg synes er flot hvad angår den indsats jeg kan læse mange af jer gør.
Men tusind tak for hjælpen så langt
Mange venlige hilsner
Gitte
Jeg kan jo kun svare hvordan jeg selv ville reagere, og jeg mener ikke det er et følsomt emne, og jeg vil kun være glad for at der blev spurgt -thumbs
Det som jeg oplever som svært - set ud fra opdrættersynspunkt - er hvor meget skal man sige…Nogle købere vil helst ikke vide noget og bare nyde sine katte, mens andre igen vil vide ALT. Begge dele er i mine øjne helt fint, bare man så forstår den viden man får, og det er her det svære kan komme ind.
Som opdrætter vil man gerne oplyse, men ikke skræmme. Og alt man ikke forstår helt, ja det skræmmer! Nogle spørger fordi de har hørt at det skal man spørge ind til, og der ud over ved de intet. Andre har hørt en masse, og er skræmt fra vid og sans, og tror at alle MCO ex. dør af det. Der sidder jo en skrækkelig masse mennesker rundt om, som fortæller det de har hørt og måske ikke forstået, men det afholder dem ikke fra at udtale sig -uh Dermed opstår der en masse misinformation, som gør at det kan være hamrende svært at få snakket om HCM, uden at det er lig med verdens ende. Og netop den “galen op” om HCM, hvis en kat forsvinder fra en hjemmeside, er ikke med til at gøre det lettere.
Så stik du hovedet frem og spørg direkte. Skulle opdrætteren blive fornærmet eller føle sig lettere trådt på, så er det nok fordi vedkommende selv ikke har sat sig ind i tingene, for har man det, så kan man også tackle den situation.
-thumbs Enig
Sikke dog et umådeligt godt spørgsmål!!
Tænkt eksempel:
Jeg er helt ny i katteverden, jeg har fundet en race som jeg bare er faldet for pladask.
Senere tilegner jeg mig en masse viden om netop denne race og jeg støder på netop HCM.
Det ville så være mit håb at alle der stod i den situation ville have købt kat ved en opdrætter vedkommende kunne henvende sig til, som vil kunne være behjælpelig.
Jeg har 3 katte, som alle er fertile. Så med planer om opdræt er det ingen diskussion at jeg vil HCM scanne.
I dag har jeg samlet en masse viden, så skulle jeg gå ud og købe en kælekat ville jeg købe katten et sted hvor opdrætteren ved hvad der ligger i linierne, et sted forældredyrene og katte fra evt. tidligere kuld af den blanding, er scannet negative (dette er dog ingen garanti for at lige netop min kælekat scanner neg.) Om jeg ville scanne den… det ved jeg ærligt ikke. Hvis jeg ikke har grund til bekymring, katten virker frisk og trives, så nej. For scanningen giver reelt kun et tilstandsbillede af hvordan det ser ud nu.
Døde min kat som 2 årig eks. og man ikke umiddelbart vidste hvorfor ville jeg lade den obducere og på den måde bidrage til forskning. Jeg ville så klart informere opdrætter.
Om man vælger at scanne sine kæledyr må i mine øjne være op til den enkelte. Jeg kan kun skrive ud fra eget synspunkt.
[quote=“En forhenværende bruger”]
Jeg kan jo kun svare hvordan jeg selv ville reagere, og jeg mener ikke det er et følsomt emne, og jeg vil kun være glad for at der blev spurgt -thumbs
Det som jeg oplever som svært - set ud fra opdrættersynspunkt - er hvor meget skal man sige…Nogle købere vil helst ikke vide noget og bare nyde sine katte, mens andre igen vil vide ALT. Begge dele er i mine øjne helt fint, bare man så forstår den viden man får, og det er her det svære kan komme ind.
Som opdrætter vil man gerne oplyse, men ikke skræmme. Og alt man ikke forstår helt, ja det skræmmer! Nogle spørger fordi de har hørt at det skal man spørge ind til, og der ud over ved de intet. Andre har hørt en masse, og er skræmt fra vid og sans, og tror at alle MCO ex. dør af det. Der sidder jo en skrækkelig masse mennesker rundt om, som fortæller det de har hørt og måske ikke forstået, men det afholder dem ikke fra at udtale sig -uh Dermed opstår der en masse misinformation, som gør at det kan være hamrende svært at få snakket om HCM, uden at det er lig med verdens ende. [/quote]
Ja det er vitterligt en hårfin balance… for man vil på den ene side gerne oplyse men på den anden side ikke skræmme… det er simpelthen så individuelt fra den ene killingekøber til den anden.
[quote=“En forhenværende bruger”]
Som opdrætter vil man gerne oplyse, men ikke skræmme. Og alt man ikke forstår helt, ja det skræmmer! Nogle spørger fordi de har hørt at det skal man spørge ind til, og der ud over ved de intet. Andre har hørt en masse, og er skræmt fra vid og sans, og tror at alle MCO ex. dør af det. Der sidder jo en skrækkelig masse mennesker rundt om, som fortæller det de har hørt og måske ikke forstået, men det afholder dem ikke fra at udtale sig -uh Dermed opstår der en masse misinformation, som gør at det kan være hamrende svært at få snakket om HCM, uden at det er lig med verdens ende. Og netop den “galen op” om HCM, hvis en kat forsvinder fra en hjemmeside, er ikke med til at gøre det lettere.
Så stik du hovedet frem og spørg direkte. Skulle opdrætteren blive fornærmet eller føle sig lettere trådt på, så er det nok fordi vedkommende selv ikke har sat sig ind i tingene, for har man det, så kan man også tackle den situation.[/quote]
Enig -thumbs