HDR (High Dynamic Range) fotografering

Jeg har fået en hobby der virkeligt har bidt sig fast, og det er ovenstående. I al sin enkelhed går det ud på, at man sætter sit kamera op til at tage tre billeder i rap, et overeksponeret, et undereksponeret og så et lige i midten. Så finder man sit motiv og trykker knappen ned. Når man så kommer hjem, starter man sin HDR applikation op (jeg bruger Photomatix Pro) på sin PC, og så redigerer man sine ‘skud’ der. Resultatet kan så blive som på nogle af de fotos I ser her (der findes et begreb der kaldes ‘overcooked’ - altså at det er lige et nummer ‘for meget’ - og det er nogle af mine nok også, men øvelse gør mester … forhåbentligt!).:

12 Synes om

Det er nogle virkelig fede resultater du er kommet frem til :smiley: FEDE motiver :smiley:

1 Synes om

Tusinde tak :slight_smile: Jeg glæder mig til at jeg bliver en kende mere skarp, jeg har jo masser at sammenligne mig med på nettet. Der er dog lige den faktor som hedder udstyr, og der satser jeg på at spare op til noget pro-udstyr … for som sagt, så kan jeg virkeligt bruge meget tid på det LOL Jeg kommer også ud i den dejlige natur på alle tider af året - og det er jo herligt i sig selv :slight_smile:

Jeg har begået en lille hjemmeside hvor jeg løbende lægger billeder op, og den kan ses her: http://guldberg-lassen.dk/Photos/

3 Synes om

Dit billede her

Det gør et eller andet helt fantastisk. Jeg er vild med de rå detaljer, farverne - udtrykket i helhed… har lige brugt et par minutter af min frokostpause på, bare at sidde og kigge på det.

1 Synes om

Det her

Det er lige så fantastisk bare på en hel anden måde!

jeg er vildt fascineret! :smiley:

… hmmm det kunne være min foto-interesse skulle vækkes lidt til live igen… :thinking:

1 Synes om

Det er også det der tiltaler mig ved HDR, man kan fremtrylle nogle utroligt hårde, barske og nærmest metalliske udtryk i billederne. Der findes dog også muligheden for det omvendte, nemlig at gøre dem bløde, drømmende og meget eventyrlige. Jeg vil en weekend tage til Vestkysten (bor selv på østsjælland) og så KUN tage billeder til brug for HDR redigering.

1 Synes om

Ski´ go´e billeder! Fantastisk fine motiver!
VH
Susanne

1 Synes om

1000 takker herfra :slight_smile:

Fantastiske billeder - og så fik jeg samtidig bekræftet, at der var kendte motiver iblandt… :wink:
Effekten giver virkelig noget helt specielt til vinterbillederne; kan se, at vi vist må en tur til Møns Klint i løbet af vinteren! :heart_eyes_cat:

1 Synes om

1000 tak til dig også Dorte :slight_smile:
Ja, Møns Klint er også MEGET smuk om vinteren - Stevns Klint ligeså. Og så er der til at komme til derude. Og tager man så en thermokande et-eller-andet med, og måske en lille kage … så er livet lige til at holde ud :slight_smile:

:ok: legede lidt med HDR for…mange år siden …6-7-8 måske …det fangede mig ikke dengang, men det ku’ da være man skulle tage lidt igen…

1 Synes om

Flot! Jeg er ret vild med dine billeder. :heart_eyes:
Gad vide hvad den effekt ville gøre ved kattebilleder. Har du forsøgt dig med det?

1 Synes om

Duer ikke på siatalere Katia. De kan ikke sidde stille længe nok :joy:

Det er ellers nogle vildt fede billeder :+1:

2 Synes om

Først og fremmest, så 1000 tak til dig også :slight_smile:

Yes, det har jeg. Men da der skal tre eksponeringer til, så er det umuligt som Katho også skriver. Jeg garanterer dig for der ellers ville være taget nogle :wink:

1 Synes om

Prøv med persere :wink:

1 Synes om

Arh, det er nu mere katten end racen :wink:

Vores ellers rolige Muffe og Louis vil ikke sidde stille til billeder, men jeg er ret sikker på det kunne lykkes med de aktive européer. De plejer at sætte sig og vente pænt (bare man gider vifte med underholdning) - måske opvæksten hos @Eva_K har gjort dem tilmodige med kameraer :tihi:

3 Synes om

Det er nogle virkeligt fede billeder!

Men det jeg ikke helt forstår er, hvordan de er anderledes end hvis du bare havde taget et billede og redigeret?

1 Synes om

Det går ud på, at man eksempelvis tager tre billeder, et er overbelyst, et er normalt belyst og et er underbelyst. Det HDR programmet så gør, er at det ‘smelter’ disse tre billeder sammen et nyt - hvor der tages det bedste fra hver af dem.

Her er tre billeder taget som nævnt herover:

Når jeg så har lagt dem sammen og ‘fiflet’ med dem i min HDR applikation, så ender det færdige resultat sådan ud:

4 Synes om

Nåmen, katte eller ej… :wink:
Det ser vanvittigt godt ud! :heart_eyes::ok_hand:

1 Synes om

man kan jo lave det fra 1 billede - eller noget der ligner
først kører man det i et billedbehandlings program, kopierer det i flere exemplarer, derefter ændrer man belysningen på hvert enkelt og kører det gennem et HDR program … så katte i næsten HDR er da muligt

1 Synes om