Hej hjælp søges

Hej jeg har lig i går hente to dejlig katte på 12 uger de er nogle store nogle alser lange og høje og er lang hårt

hvad race det er vides ikke men tro det er Maine Coon blaninge

men de er tyne sys jeg men ved jo ikke hvad de skal vejle og sådan

og den grå hun kat har meget tyk ruset pels så og der mange knuder og den ser ik så pæn ud. har ikke får haft lang hårt katte så er helt på bar bund så håber det nogle der kan hjælpe.

mht. til pelsen skal du nok have plejet den. Lyder ikke til, at den er blevet redt osv.

Har du ikke billeder af dem, så man kan se dem?
Hvad vejer de ca.?

[quote=Saphiira;505644]mht. til pelsen skal du nok have plejet den. Lyder ikke til, at den er blevet redt osv.

Har du ikke billeder af dem, så man kan se dem?
Hvad vejer de ca.?[/quote]

nej det er de heller ik tro jeg men hvad for nogle bøster og sådan skal jeg købe

hannen vejer 1,6 og hunnen 1,5

jep tager lig fotos sener

[quote=melanie;505647]nej det er de heller ik tro jeg men hvad for nogle bøster og sådan skal jeg købe

hannen vejer 1,6 og hunnen 1,5

jep tager lig fotos sener[/quote]

Okay…
Børster osv… kan jeg ikke lige hjælpe dig med, da jeg ikke selv har den bedste erfaring med det… Er selv ved at prøve lidt af hvert… Men nok nogle andre her, der har nogle gode erfaringer…

Glæder mig til at se billederne :thumbup:

Ved dem du har fået kattene fra ikke hvad race det er ???

[quote=Saphiira;505649]Okay…
Børster osv… kan jeg ikke lige hjælpe dig med, da jeg ikke selv har den bedste erfaring med det… Er selv ved at prøve lidt af hvert… Men nok nogle andre her, der har nogle gode erfaringer…

Glæder mig til at se billederne :thumbup:[/quote]
okay men nu er der lig det hvordan sætter jeg fotos ind hihi

nej det gør de ik moren havde noget lang hårt i sagde de bare men de ved ik hvem faren er

Stort tillykke med de to nye misser:)
Ved semi langhårs katte kommer man meget langt med en stålkam som denne her

Bruger også børster men hvis man vil i bunden så er det sådan en du skal bruge

Jeg ville nok helt forsigtig klippe nogle af knudene væk hvis de ikke er vant til at blive børstet , så de ikke kommer til at forbinde det at blive børstet som noget ubehageligt . Det er nemmeligt ikke sjov med en kat som man ikke kan børste.
Vil nok starte med at børste når du kæler godt med dem , og hvis de viser tegn på at de ikke gider mere , så stop . Her hjemme har jeg altid nogle kamme liggende fremme så når det lige skal nusses så for de også lige en børste tur oven i hvis de har brug for det eller bare for hyggens skyld.

[quote=Noël;505665]Stort tillykke med de to nye misser:)
Ved semi langhårs katte kommer man meget langt med en stålkam som denne her

Bruger også børster men hvis man vil i bunden så er det sådan en du skal bruge

Jeg ville nok helt forsigtig klippe nogle af knudene væk hvis de ikke er vant til at blive børstet , så de ikke kommer til at forbinde det at blive børstet som noget ubehageligt . Det er nemmeligt ikke sjov med en kat som man ikke kan børste.
Vil nok starte med at børste når du kæler godt med dem , og hvis de viser tegn på at de ikke gider mere , så stop . Her hjemme har jeg altid nogle kamme liggende fremme så når det lige skal nusses så for de også lige en børste tur oven i hvis de har brug for det eller bare for hyggens skyld.
[/quote]
mange tak for det gode råd men de er helt lang hårt

og sad lig og nusse dem lidt og fat en stor lobbe ad tænkte på skal man også lusse hjemmet

tillykke med misserne - lyder som om du skal ud og shoppe i morgen.

lidt loppekur til misserne og lidt kamme

til langhårskatte er min erfaring at den bedste kam er en hvor tænderne ligesom er løse, dvs de kan rulle derfor når det ikke at gøre så ondt på missen hvis der er en knude, dem jeg har har sort og grønt skaft - mener de har dem hos maxizoo.
ellers klip knuderne af, kattene bliver ikke så pæne men mange gange er det det mest behagelige både for dig og kattene, helst med en saks der ikke er spids så kommer du nemlig heller ikke til at stikke katten med saksen.

god fornøjelse med dem :slight_smile:

[quote=melanie;505683]mange tak for det gode råd men de er helt lang hårt

og sad lig og nusse dem lidt og fat en stor lobbe ad tænkte på skal man også lusse hjemmet[/quote]

:slight_smile: Skrev similanghåret fordi du skrev maine coon blanding . Maine coon er similanghåret.
Ang lopper ja det er ikke andet for end en loppekur og en rigtig god gang rengørring. Husk at udskifte støvsugeposen hvis du har en støvsuger med pose.

Vi har også to katte der er semilanghåret… Hvis først der er filter, så er det bare ØV at komme af med… Vask, kam og børster er nok en af de bedste måder…

Og afsted efter loppekur - det er noget MØJ at komme af med. Og lad endelig være at købe frontline - det virker bedst forebyggende nemlig…:slight_smile:

Glæder mig til at se billeder af dine missere…

Vores to ved vi heller ikke præcist hvad de er blandinger af - men den ene kunne ligne lidt skovkat, og den anden ved vi at moren at 1/4 maincoon…:slight_smile:

Hverken kamme eller børster bør være af syntetisk materiale, for det giver statisk elektricitet.

Stålkamme med runde spidser og børster af svinehår er det bedste, og så skal børstehårene ikke sidde for tæt, for så glider den kun oven på pelsen.

Af loppekur vil jeg anbefale Advantage (til at dryppe i nakken) og da de har lopper, har de muligvis også bændelorm. Mod dem kan du bruge enten Drontal (lidt store piller) eller Milbemax (små piller, men dyrere).
Ormekur kan ikke fås i håndkøb, men skal købes hos dyrlægen.

Måske ville det være en god idé at tage killingerne med en tur til dyrlægen, så han kan tjekke dem grundigt.

Tillykke med mipserne!

[quote=Noël;505696]:slight_smile: Skrev similanghåret fordi du skrev maine coon blanding . Maine coon er similanghåret.
Ang lopper ja det er ikke andet for end en loppekur og en rigtig god gang rengørring. Husk at udskifte støvsugeposen hvis du har en støvsuger med pose.[/quote]
hmm okay ja så ved jeg ikke hvad de er meget hvor meget vejer en alm huskaat på 12uger

[quote=Abaddon;505711]Vi har også to katte der er semilanghåret… Hvis først der er filter, så er det bare ØV at komme af med… Vask, kam og børster er nok en af de bedste måder…

Og afsted efter loppekur - det er noget MØJ at komme af med. Og lad endelig være at købe frontline - det virker bedst forebyggende nemlig…:slight_smile:

Glæder mig til at se billeder af dine missere…

Vores to ved vi heller ikke præcist hvad de er blandinger af - men den ene kunne ligne lidt skovkat, og den anden ved vi at moren at 1/4 maincoon…:)[/quote]
okay håber jeg håber af med det kan slet ikke tag det hihi det klør over det helle

okay :slight_smile:

ville godt vise foto men ved ik hvordan man gør

[quote=Mega;505713]Hverken kamme eller børster bør være af syntetisk materiale, for det giver statisk elektricitet.

Stålkamme med runde spidser og børster af svinehår er det bedste, og så skal børstehårene ikke sidde for tæt, for så glider den kun oven på pelsen.

Af loppekur vil jeg anbefale Advantage (til at dryppe i nakken) og da de har lopper, har de muligvis også bændelorm. Mod dem kan du bruge enten Drontal (lidt store piller) eller Milbemax (små piller, men dyrere).
Ormekur kan ikke fås i håndkøb, men skal købes hos dyrlægen.

Måske ville det være en god idé at tage killingerne med en tur til dyrlægen, så han kan tjekke dem grundigt.

Tillykke med mipserne![/quote] okay mange tak for råd men når man giver dem det i nakke går loppene så væk for de meget stor sys jeg og er det nok bare og gør rent i hjemmet

Min killing på 12 uger vejer 2 kg (han er en Ragdoll).

Stålkammen som er blevet anbefalet er rigtig god. En karte er også god, men kræver tilvænning.

Selv børster jeg dagligt min kat med en blød børste, udelukkende for at vænne ham til det.

Hvis du giver killingerne loppekur hver 4. uge, skulle lopperne efterhånden dø.
Killingerne vil nok klø sig ekstra meget, når de har fået loppekuren, men det er på grund af loppernes sidste krampetrækninger.

Jeg synes også, en tur til dyrlægen lyder som en god idé. Så kan du både få killingerne tjekket og få noget rådgivning om pels og lopper og orm, og hvad der ellers måtte være.

Er killingerne vaccineret? Hvis ikke vil det også være en god idé at få det gjort. Men det kan dyrlægen i givet fald også rådgive dig om.

Jeg håber, du bliver rigtig glad for dine små mislinger, og jeg glæder mig også til at se billeder :slight_smile:

Jeg synes godt nok at filt i 12 ugers alderen er meget tidlig! Du kan forsigtigt bruge en opsprætter til knuderne nogle gange, så du går ind og skærer hårene i knuden over et par gange, og så forsigtigt kan rede knuden ud med en kam.

Men igang med at vænne dem begge til børste og kam. Jeg foretrækker selv den type som Nöel viser til mine maine coons.

Ja, skynd dig at få en loppekur til dem. Jo før jo bedre (aka i morgen), hvis du først får for mange loppe-æg rundt om i huset, så kan det blive rigtig trælst at komme af med lopperne.
Tjek evt. også i ørerne om de er meget snavsede, det kan nemlig tyde på øremider.
Alt i alt så synes jeg at du skal tage og aftale en tid hos dyrlægen, så de kan blive tjekket igennem og blive vaccineret. :slight_smile: Og så vaccineret igen 4 uger efter, og gerne kastreret i samme omgang. Man kan nemlig sagtens kastrere dem i den alder :slight_smile:

Og mht vægt så siger det mig ikke så meget, men virker de knoglede så er de nok på den tynde side ja, så masser af godt foder til dem. Tørkost i god kvalitet, og ikke supermarkedsfoder, stående frit fremme hele døgnet, og så gerne give vådkost/dåsemad og måske noget råt kød 1-2 gange om dagen. Dog måske først vådkost/råt lige efter de er faldet til i et par dage, det kan godt være en omvæltning for maven at flytte et nyt sted hen :slight_smile: