Hej igen

Ja, hej igen. :slight_smile: Jeg har - som nogen måske har bemærket - ikke været herinde i noget tid efterhånden, og det skyldes, at jeg blev træt af de evindelige skænderier og brok-tråde, der var herinde. :frowning:

Nå, men nu er jeg tilbage, og jeg vil gerne fortælle om denne uge, hvor jeg har været i praktik hos Skårup Overgård, et opstaldningssted og træningscenter for heste.

Mødetid hed 06:30 - 18:00, så det var tidligt op - 05:45 - og afsted. Heldigvis havde jeg privatchauffør, a.k.a. mor, som kørte mig derud. Jeg skulle køre trillebører, hjælpe med at muge ud, strigle hestene, trække heste ind og ud på fold, feje staldgang, og hvad der nu lige var at hjælpe med. Utroligt nok var jeg ikke så smadret, som jeg troede, jeg ville være, da jeg kom hjem. :slight_smile:
Jeg blev naturligvis også præsenteret for de forskellige heste. Men 35-36 heste er altså svære at huske forskel på. :besvimer:
Jeg skulle spise morgenmad (lige omkring klokken 08, men det kom an på, hvornår vi var færdige i staldene) og frokost (igen alt efter hvornår vi var færdige med de større opgaver) omkring klokken 13.
Men selvfølgelig var det ikke lutter lagkage og grønne skove. Jeg blev på et tidspunkt bidt i halsen af en hest, fordi jeg nussede med den, da den fik hovedtøj på (skete i boksen). Den lænede hovedet frem mod mig, og jeg troede bare, den ville snuse til mig, men nej nej, haps! Så sad der sg* et par meget store og stærke tænder i min hals.:argh: For saan, hvor gjorde det ondt!! Troede seriøst, det begyndte at bløde! Men nej, jeg har kun fået et par sugemærkelignende pletter på halsen. :tihi:
Nå, men blev da også trådt på et par gange. Skulle lige og hilse, jeg er glad for, de kun trådte på snuden af mine støvler og dermed kun lige spidsen af tæerne. Men når der står 4-500 kg på en, er man lidt ligeglad med, hvor de kg befinder sig - det sk
de ondt. :besvimer:

Om tirsdagen skulle jeg lave det samme, men hjalp også med at sætte spring til løsspring op. Fik også lov til at ride. :wehuu: Skulle ride på en skøn, lille pony med navnet Apollon. For pokker da, om han gad ind i spiltovet for at blive striglet. :tihi: Der skulle virkelig trækkes til.
Og som Anne-Dorthe (en af dem, der ejer stedet) sagde, så var der nok en del mere energi i ham her end i de heste, der er, hvor jeg går til ridning. Jo tak. :besvimer: Ét lille klem med benet, og han satte næsten i gallop. Der var virkelig krudt i ham, selvom han er hele 27 år gammel. :yah: men det lærte mig jo så også at være mere opmærksom på, hvor jeg havde mine lemmer placeret, og hvor hårdt jeg klemte.
Denne dag fik jeg lov til at tage hjem tidligere, fordi jeg skulle til ridning klokken halv syv. Spørg lige, om mine ben var ødelagt, da jeg kom hjem klokken halv ti samme aften. :besvimer: Og så sov jeg ikke engang godt om natten, fordi jeg havde så ondt i ben og fødder, at jeg konstant vågnede. :S

Om onsdagen var det stort set det samme, bortset fra jeg fik lidt mere ansvar. Skulle selv lukke Thorleif (en utrolig sød shetlænder, vil jeg tro, der var så lille, at når jeg stod på hans højre side, kunne jeg strigle venstre side af hans mave :wehuu: :wehuu:) ud og ind på hans helt egen, lille private fold. -love
Jeg skulle også hjælpe med at bytte heste, når de skulle ind og trænes i ridehallen.
Jeg skulle igen hjælpe med at sætte spring op, og jeg skulle også sætte det på plads igen, da de var færdige med at springe. Nøj, hvor var det fedt at se!! Springning er noget nær den fedeste disciplin indenfor hestesport, synes jeg. Dressur er så keeeedeligt efter min mening. :ups:
Men jeg blev da igen trådt på af nogle heste. Selvfølgelig de der 1,80-90 meter høje heste. :besvimer: Og selv lille Apollons hove gjorde ondt, da de stod på min fod.
Skulle desværre ikke ride den dag, men det blev jeg lovet, jeg nok skulle komme til næste dag. :wehu:

Jeg har da også fået komplimenter. :rock: Jeg er en rigtig god praktikant, jeg gør, hvad jeg skal, jeg mukker ikke, og jeg laver hele tiden noget, selvom de ikke giver mig “ordre” på det. Plus, at jeg er rigtig god til at køre med trillebører. -LOL

Torsdag var igen nogenlunde det samme som de andre dage. :slight_smile: Fik fejet staldgang et par rigtig mange gange, muget ud hos “udehestene”, lukket Thorleif ud og ind fra folden, striglet og sadlet op. Hjalp også med at fodre og give ensilage. Så igen den anden staldpige springe og fik også selv lov til at ride. Dog selvfølgelig ikke spring.
Men denne dag var Apollon godt nok doven. :? Kunne sparke og sparke og sparke ham i siden, uden der skete noget som helst. Så det blev desværre ikke til så meget ridning. Og igen; ingen ordentlig arbejdsdag uden at blive trådt på. :tihi:

I går var jo så min sidste dag derude. :ked: Er virkelig kommet til at elske dem, der er derude, mennesker såvel som dyr.
Jeg startede dagen som sædvanlig: Møgtidlig op, blive kørt derud, køre trillebører ud til møddingen (staves?) (væltede desuden med den sidste - DOH! :doh: ), feje, muge ud, lukke ud og ind på fold, strigle, sadle op og alt det ræs.
Og jeg blev næsten sparket ned af en af de rigtig store heste. :uha: Skulle strigle hende (havde godt nok fået bedsked på at sætte hende i spiltov, så det var nemmere, men fordi hun havde hovedtøj på, kunne jeg ikke få grimen på hende, og tænkte derfor “nå, pyt, der sker jo ikke noget”), men pludselig drejer hun omkring, så jeg står med hovedet begravet i hendes hale - overdrivelse fremmer forståelse - og hun begynder at sparke med bagbenene og lægger ørerne helt ned langs ryggen. Jeg hopper næsten en meter op i luften og ramler ind i væggen bag hende, før hun rammer mig. :besvimer: Der troede jeg helt seriøst, jeg ville få smadret fjæset eller brækket et eller andet.
Da jeg havde stået der i et par minutter, og der var ligesom var faldet ro over hende igen, vendte hun igen rundt og kom med sænket hoved hen til mig igen, som om hun godt vidste, hun havde givet mig mit livs største chok. Så stod jeg og nussede hende lidt i nogle minutter, prøvede atter at strigle hende under maven, men igen gjorde hun tegn til at vende rundt, så jeg skyndte mig ud af boksen og lukkede den. Blev så sindssygt bange. :ked:

Nå, men jeg fik også privatundervisning af Anne-Dorthe. :wehu: Fik lært korrekt siddepositur ved parader, forpartsvendinger, og jeg fik lært at lave en korrekt slangegang med tre buer. Og frem for alt - jeg fik lært at gallopere!!! :wehu: :wehu: Nøj, hvor er jeg glad for det!:wehuu:
Nå, men jeg skulle selvfølgelig også passe de andre pligter. Fik egentlig fri klokken lidt over halv fire, men ville så gerne blive der, så jeg blev først hentet ved normal hentetid. :slight_smile:

Alt i alt har det været virkelig, virkelig fantastisk, og jeg har lært SÅ meget om alt muligt. Jeg er blevet behandlet med dyb respekt for, at jeg ikke er så kendt i miljøet, og set ud fra det, sagde Anne-Dorthe, at jeg havde gjort det rigtig godt, at jeg var en super praktikant, jeg var hjælpsom og arbejdsom/arbejdsvillig/hvad det nu hedder, og jeg mukkede ikke. :wehu: :wehu:

Dit heldige asen!
Det lyder som en skøn tid. Jeg har sørme tilbragt mange timer i stalden på samme måde, dvs. det var min far, der kørte trillebøren, for jeg var ikke stor nok til at kunne magte den.
Tak for beretningen, jeg kunne nærmest mærke den kære duft igen. Høre prustende og vrinsk, skraben af hove. Har man een gang “boet” i hestestald, så - ja, nogle af os går det i blodet på :ups:

Tak for en herlig positiv beretning fra din uge som praktikant. Det lyder til at have været rigtig spændende :slight_smile:

Det får mig til at tænke på da jeg var en uge på ridelejr :p, blev også trådt over tærerne et par gange og til sidst gad hesten overhovedet ikke gøre hvad jeg bad den om :venter::lynogtorden:

[quote=MiSi;292611]Dit heldige asen!
Det lyder som en skøn tid. Jeg har sørme tilbragt mange timer i stalden på samme måde, dvs. det var min far, der kørte trillebøren, for jeg var ikke stor nok til at kunne magte den.
Tak for beretningen, jeg kunne nærmest mærke den kære duft igen. Høre prustende og vrinsk, skraben af hove. Har man een gang “boet” i hestestald, så - ja, nogle af os går det i blodet på :ups:[/quote]

Det var også enormt skønt at være der. :wehuu:

Det var det skam også. :thumbup:

Ej, dumme krikke. :tihi:

[quote=Makenski;292616]Det var også enormt skønt at være der. :wehuu:

Det var det skam også. :thumbup:

Ej, dumme krikke. :tihi:[/quote]

Jaaah :uha:, men har lært at man ikke skal gå fra en hest i arigskab eller når den får en til at tude for så høre den overhovedet IKKE efter når man så kommer tilbage og skal ride på den:doh:

Hmm, og hvorfor så det? :?

Hesten havde absolut ingen respekter efter at jeg flejnede over at den trådte mig over den samme fod lige efter hinanden :ups::doh:

Det er typisk store dyr. :tihi:

Men det gav de andre piger flere grunde til at ignorer mig :tihi:, var den eneste på holder der ikke var hestetosset, var min mor der mente det ville være lige noget for mig :høhø:, typisk mødre -engel

[quote=Makenski;292610]Nå, men blev da også trådt på et par gange. Skulle lige og hilse, jeg er glad for, de kun trådte på snuden af mine støvler og dermed kun lige spidsen af tæerne. Men når der står 4-500 kg på en, er man lidt ligeglad med, hvor de kg befinder sig - det sk*de ondt. :besvimer:

Dressur er så keeeedeligt efter min mening. :ups:
Og igen; ingen ordentlig arbejdsdag uden at blive trådt på. :tihi:

Alt i alt har det været virkelig, virkelig fantastisk, og jeg har lært SÅ meget om alt muligt. Jeg er blevet behandlet med dyb respekt for, at jeg ikke er så kendt i miljøet, og set ud fra det, sagde Anne-Dorthe, at jeg havde gjort det rigtig godt, at jeg var en super praktikant, jeg var hjælpsom og arbejdsom/arbejdsvillig/hvad det nu hedder, og jeg mukkede ikke. :wehu: :wehu:[/quote]

Tusind tak for din beretning det lyder til at have været den skønneste uge :wehuu: Men ja det med heste og træder en over føderne er nærmest ikke til at undgå :tihi: Selvom jeg godt nok har nogle skrækhistorier nå det kommer til trampen på fødderne :thumbdown:

[quote=MiSi;292611]Dit heldige asen!
Det lyder som en skøn tid. Jeg har sørme tilbragt mange timer i stalden på samme måde, dvs. det var min far, der kørte trillebøren, for jeg var ikke stor nok til at kunne magte den.
Tak for beretningen, jeg kunne nærmest mærke den kære duft igen. Høre prustende og vrinsk, skraben af hove. Har man een gang “boet” i hestestald, så - ja, nogle af os går det i blodet på :ups:[/quote]

Helt enig! man kan nærmest lugte “duften” af hest og ahem… mødding -engel

Man giver ALDRIG en hest sin vilje. Dels fordi det er DIG som er lederen, uanset hvor dygtig du er, og dels fordi den mister respekten for dig.
På “hestesprog” betyder at hvis en hest skubber til dig og du flytter dig = 10 point til hesten. Skubber du til hesten og den flytter sig får du 1 point. Så I kan godt regne ud hvor hurtigt det går den forkerte vej, hvis hesten blot får sin vilje en enkelt gang :høhø:

Og VELKOMMEN tilbagem, Majken! :velkommen:

Lyder som et SKØØØNT sted at have været i praktik :thumbup:

[quote=Makenski;292610]Og jeg blev næsten sparket ned af en af de rigtig store heste. :uha: Skulle strigle hende (havde godt nok fået bedsked på at sætte hende i spiltov, så det var nemmere, men fordi hun havde hovedtøj på, kunne jeg ikke få grimen på hende, og tænkte derfor “nå, pyt, der sker jo ikke noget”), men pludselig drejer hun omkring, så jeg står med hovedet begravet i hendes hale - overdrivelse fremmer forståelse - og hun begynder at sparke med bagbenene og lægger ørerne helt ned langs ryggen. Jeg hopper næsten en meter op i luften og ramler ind i væggen bag hende, før hun rammer mig. :besvimer: Der troede jeg helt seriøst, jeg ville få smadret fjæset eller brækket et eller andet.
Da jeg havde stået der i et par minutter, og der var ligesom var faldet ro over hende igen, vendte hun igen rundt og kom med sænket hoved hen til mig igen, som om hun godt vidste, hun havde givet mig mit livs største chok. Så stod jeg og nussede hende lidt i nogle minutter, prøvede atter at strigle hende under maven, men igen gjorde hun tegn til at vende rundt, så jeg skyndte mig ud af boksen og lukkede den. Blev så sindssygt bange. :ked:
[/quote]

Det kan jeg godt forstå du blev skræmt af. og tror du gjorde det mest rigtige ved at trække dig, med heste især er man nød at kende sin egen (og hestens) grænser og trækker sig når man ikke er tryg ved situationen :slight_smile:

[quote=DK*DeLaCour;292648]Man giver ALDRIG en hest sin vilje. Dels fordi det er DIG som er lederen, uanset hvor dygtig du er, og dels fordi den mister respekten for dig.
På “hestesprog” betyder at hvis en hest skubber til dig og du flytter dig = 10 point til hesten. Skubber du til hesten og den flytter sig får du 1 point. Så I kan godt regne ud hvor hurtigt det går den forkerte vej, hvis hesten blot får sin vilje en enkelt gang :høhø:

Og VELKOMMEN tilbagem, Majken! :velkommen:

Lyder som et SKØØØNT sted at have været i praktik :thumbup:[/quote]

Det ved jeg skam godt, men dråben kom bare da den trådte mig på den samme fod lige efter hinanden :doh:, må bare indse at jeg aldrig har været noget heste menneske og aldrig bliver det :thumbup:

Herlig, underholdende beretning!
Og hvad så - Har du fået blod på tanden, og er det i de baner, du vil tænke fremover?

Skøn skøn beretning. Det lyder til du har haft en rigtig god uge. Der er ikke noget så dejligt som arbejdet med og omkring heste.

hej søde og velkommen retur :slight_smile:

lyder som om du har lært meget :slight_smile:

jeg lærte at jeg aldrig skulle være hestepige da en stor andalusisk hingst smed mig af i et vandløb da jeg var 8 :slight_smile:

så nu kan vi være ikke-hestepiger sammen :slight_smile:

[quote=DK*DeLaCour;292648]Man giver ALDRIG en hest sin vilje. Dels fordi det er DIG som er lederen, uanset hvor dygtig du er, og dels fordi den mister respekten for dig.
På “hestesprog” betyder at hvis en hest skubber til dig og du flytter dig = 10 point til hesten. Skubber du til hesten og den flytter sig får du 1 point. Så I kan godt regne ud hvor hurtigt det går den forkerte vej, hvis hesten blot får sin vilje en enkelt gang :høhø:

Og VELKOMMEN tilbagem, Majken! :velkommen:

Lyder som et SKØØØNT sted at have været i praktik :thumbup:[/quote]

Det er unfair, så det vil noget! :uha: :tihi: Damn, hestene derude har fået mange point. -LOL

Jeg takker, og ja, det VAR virkelig et skønt sted. :thumbup: Nu snakker min mor og jeg om, at jeg måske skal have undervisning derude, så det bliver to gange om ugen. :rock:

Jeg er helt overbevist om, jeg gjorde det rette, ellers er jeg ret sikker på, jeg havde fået en baghov (hvis man kan sige det) lige i fjæset eller i maven, og det synes jeg ikke lige, jeg havde lyst til. :besvimer:

[quote=Mega;292654]Herlig, underholdende beretning!
Og hvad så - Har du fået blod på tanden, og er det i de baner, du vil tænke fremover?[/quote]

Jeg har helt klart fået mere blod på tanden og er nu endnu mere tændt på at skulle have enten part eller egen hest som voksen. :slight_smile: Har allerede planlagt det hele. :ups:
Mht. til at arbejde med heste … nej, det tror jeg ikke. :slight_smile:
Jeg ville sikkert sagtens kunne holde til det, men jeg ved, at lønnen er ret ringe i forhold til alt andet, plus at man skal arbejde rigtig, rigtig lang tid. Hvis jeg også skal have egen hest eller i hvert fald egen part på en hest, tror jeg ikke, jeg kan nå det hele uden at skulle stresse, og det hader jeg, for så bliver det, jeg skal lave, noget juks, og så skal jeg lave det om, og så går det ligesom i ring. :slight_smile:
I fredags var jeg både glad og trist over at skulle starte i almindelig skole næste uge. Glad, fordi jeg ikke skal op klokken kvart i seks hver morgen, og sørgmodig, fordi jeg ikke længere skal se til 35 forskellige, herlige heste hver dag. :frowning: Især en stor hest, Labello, havde jeg et specielt forhold til. Han stak altid hovedet ud over boksdøren, når jeg kom gående forbi, enten jeg skulle køre møg ud på møddingen, eller fordi jeg skulle strigle, sætte grime på eller andet. Han var SÅ skøn og var den eneste, der løftede hovene, når man bare klappede ham på skulderen eller låret. :wehuu:

Nej, der er ej. :wehuu: Det er også derfor, jeg er så langsom til at strigle. Jeg elsker at stå og hygge-nusse med hesten. :inlove:

[quote=Battlestar;292960]hej søde og velkommen retur :slight_smile:

lyder som om du har lært meget :slight_smile:

jeg lærte at jeg aldrig skulle være hestepige da en stor andalusisk hingst smed mig af i et vandløb da jeg var 8 :slight_smile:

så nu kan vi være ikke-hestepiger sammen :)[/quote]

Tak. :slight_smile:

Avs. :tihi:

:græde: :stuck_out_tongue:

[quote=Helene K;292647]Tusind tak for din beretning det lyder til at have været den skønneste uge :wehuu: Men ja det med heste og træder en over føderne er nærmest ikke til at undgå :tihi: Selvom jeg godt nok har nogle skrækhistorier nå det kommer til trampen på fødderne :thumbdown:

Helt enig! man kan nærmest lugte “duften” af hest og ahem… mødding -engel[/quote]

Det lyder slemt. :besvimer:

Ååh ja! Når jeg skal hjem fra arbejde hver onsdag og fredag, cykler jeg forbi en gård med to heste, og lidt senere et hus med to tilhørende, ufatteligt fede nordræsere, og jeg kan virkelig mærke, at jeg savner lugten af land. :ups: Skal vist være landmand eller noget i den dur. :tihi:

[quote=Helene K;292647] Men ja det med heste og træder en over føderne er nærmest ikke til at undgå :tihi: Selvom jeg godt nok har nogle skrækhistorier nå det kommer til trampen på fødderne :thumbdown:
[/quote]

Da det blev nævnt, tænkte jeg “sikkerhedssko!” Det må da være et must med det job.
Som barn rendte jeg ind i nogle dårlige oplevelser på den lokale rideskole. De blev så helt vasket væk, da et familiemedlem på sin helt egen, velmenende måde gav mig ridetimer på en stor, skøn Knabstrupper af den helt gamle baroktype, med en gammel militærsaddel af en type, der viser sig netop at høre sammen med klassisk ridekunst.
Dårlige oplevelser med heste er bare så ærgerligt, for det er een hest med dårligt temperament, der ødelægger al den glæde, det ellers kunne være.
En god hest, det er bare et totalt sus af god kommunikation og tillidsfuldt samarbejde. Jeg elsker det -love