Hel and lavet på forhånd?

Nu nærmer Mortens aften sig jo, og “traditionen tro”, (det har stået på i en lille håndfuld år, men alle traditioner skal jo starte et sted :grin:), skal jeg fejre med (=spise and!) min veninde og hendes mand.

Hun inviterede først, og jeg spurgte lidt kækt, hvad der skulle til før de lavede en hel and, og ikke blot andebryster, da jeg virkelig har lyst til hel and. :smiley: Hun foreslog at jeg lavede den hjemme, og tog den med klar til opvarming. Og det gør jeg hellere end gerne, da jeg har ferie, og de begge skal arbejde.

Men hvordan gør jeg det bedst? :thinking:

Jeg ved at en del gør sådan til jul, når der både skal være steg, and (evt flere ænder) og diverse. Men det har vi aldrig praktiseret i min familie, så jeg er lidt på bar bund.

Og ja, jeg kunne google, men foretrækker råd fra “rigtige mennesker”, hvor jeg kan stille opfølgende spørgsmål ved behov. :slight_smile:

PS: Det er ikke muligt at holde det hos mig. Nu skrev jeg at hun “inviterede først”, det har nemlig gået lidt på skift. Men de har for nylig fået en hvalp, som ikke helt kan være alene - og jeg spår ikke den store succes ved at introducere mine katte og hvalpen for hinanden for en enkelt aften. :slight_smile:

Jeg ville købe en confiteret hel and, for den er “fortilberedt” og kan bare ikke ødelægges…
Den er jo tilberedt i egen fedt, men bliver også mere saftig pga det (og så er den næsten umulig at ødelægge bagefter)

Men ofte fyldes de med svesker og æbler (det kan jeg ikke fordrage), men mine er fyldt med appelsin.
Men den opskrift jeg plejer at bruge når jeg ikke køber confiteret er denne

Men husk også at den billige and ikke altid er så god som den lidt dyrer

1 Synes om

Derudover så beskriver opskriften også hvordan hun lige varmer den op og den del virker også rigtig godt

1 Synes om

Tak, det er da trin for trin, så jeg kan forstå det! :slight_smile:

Jeg plejer at fylde med æbler, svesker OG appelsin. Jeg skal ikke nyde noget af at spise det (som nogen (ældre?) gerne gør), men jeg synes det giver en dejlig smag til anden og sovsen. :slight_smile:

1 Synes om

Hov glemte at dette ikke er opskrifter du skal bruge hvis du køber en and der er skudt og kommer direkte fra den danske fauna…

De har smag af det de spiser og kræver noget til at trække lidt af den smag ud. Mener svigermor brugte flødeost

1 Synes om

Åh. Tvivler på at det gælder dem fra supermarkedet. Jeg har i hvert fald aldrig stået med problemet før. :sweat_smile:

Det gør det heller ikke… De spiser ikke helt så meget andemad…

1 Synes om

Tips til når anden skal opvarmes, som der bliver skrevet I opskriften, skindet skal pensels med ande fedt for at få det sprødt, så skal du bruge ande fedt, har du ikke noget godt andefedt fra anden, så køb det, den 20 en glas andefedt koster, er ikke værd og sparre, rester af andefedt opbevares i køleskab, og vil du så undgå madspild, bruger du rester til biksemad og brasede kartofter, der skal ikke bruges meget for at stege panden har nok fedt stof.

Med venlig hilsen beimis ejer

1 Synes om

Da børnene var små lavede jeg altid anden til jul d. 23 og varmede den de 24.
Af fyld har jeg brugs svesker æbler (og mandariner, hvis jeg havde nogle hjemme)
Når den er kold har jeg delt den. det er langt nemmere og bliver pænere end når den er varm
Når den skal opvarmes ligger jeg den på fyldet og luner den først under staniol og giver den til sidst på grill, så skindet bliver sprødt. pt har vi aldrig fået en tør and.

glemte som Line skrev at den langtidssteger ved lav temperatur, har den altid på risten under stegning og vender den midtvejs

3 Synes om

Hvad Jeanette skriver. Sådan gør jeg også altid (Minus mandarinerne :hoho: )

3 Synes om

1000 tak alle sammen. Nu føler jeg mig lidt mere forberedt. :slight_smile:

1 Synes om

Anden blev en succes - så det skal muligvis gentages til jul.
Men! Jeg skal arbejde lillejuleaften. Er der noget i vejen for at jeg laver den d. 22. december? :thinking:

4 Synes om

Nej det har ikke noget at sige,det kan du sagtens gøre.

1 Synes om

Alletiders - tak! :slight_smile: