Min søster har en rigtig skøn hellig birma. Det er den sødeste og blideste kat, men den fælder desværre rigtig rigtig meget! Derfor lovede jeg, at jeg skulle prøve at spørge jer kloge mennesker om råd
Lidt info
Den får udelukkende Eukanuba til voksne katte.
Den har sidst fået ormekur omkring påsken
Den får engang imellem fiskeolie
Den er 5 år gammel
De har haft den i omkring et år, hvor den har fældet rigtig meget hele tiden pånær en kort periode i efteråret, hvor det var lidt bedre. Der blev ikke ændret på noget i den periode.
Hvad syntes I man kunne gøre? Jeg anbefaler selv foderskift til RC eller Hills, men ellers ved jeg ikke helt, hvad man kan gøre.
Ved at den lokale dyrlæge ville give en vitaminindsprøjtning for det. Er der nogen der har oplevet, at katten har fået disse indsprøjtninger? Effekt?
Før katten får vitaminindsprøjtning ville jeg nok lige få taget en blodprofil på den først. For hvis den ikke mangler noget der, så synes jeg det lyder som en dårlig ide at prøve “bare for at prøve noget”.
Fiskeolie kan I til gengæld godt prøve at give oftere (dagligt), selvfølgelig i passende dosis. Evt. sådan noget som Viatucan på flaske, for den er så dejlig nem at dosere og holder sig godt pga. den måde flasken er lavet på, og så er den lugtfri og nem for de fleste katte at spise.
Vådfoder er godt for kattens væskeindtag og vil heller aldrig skade noget ift. at få pelsen til at passere igennem maven.
Men ellers tror jeg, at mange ville sige: Børst, børst, børst, børst og børst lidt mere!
Desværre har vi et par gange hørt om birmaer herinde, der må have opereret hårboller ud af maven, fordi de sætter sig fast, så det er ikke kun generende for ejerne, men kan også være potentielt farligt for katten.
(Jeg har selv korthårskatte, så det er lige, hvad jeg kan komme på).
Jeg har selv en Hellig Birma der fælder virkelig meget!
Jeg har efterhånden prøvet alt!
Har badet ham, børstet ham med diverse børster, skiftet foder til RC Hair&Skin, rullet ham med fnugruller, støvsuget ham - ja jeg ved snart ikke
Hvis andre kommer med andre ideer, så lytter jeg gerne med!
Alle katte fælder - det hører med til det at være kat
Jo mere pels, des flere hår tabes der i perioder.
Jeg tror dermed ikke man kan gøre noget ved, at katten fælder, men skal måske mere se på hvordan man forhindrer det ryger i kattens mave og dermed kan give problemer.
[QUOTE=MariaCecilie;856250]Jeg har selv en Hellig Birma der fælder virkelig meget!
Jeg har efterhånden prøvet alt!
Har badet ham, børstet ham med diverse børster, skiftet foder til RC Hair&Skin, rullet ham med fnugruller, støvsuget ham - ja jeg ved snart ikke
Hvis andre kommer med andre ideer, så lytter jeg gerne med! ;)[/QUOTE]
he he…stakkels Tenzii. Måske en barbermaskine næste gang fniiis
Min søster har en rigtig skøn hellig birma. Det er den sødeste og blideste kat, men den fælder desværre rigtig rigtig meget! Derfor lovede jeg, at jeg skulle prøve at spørge jer kloge mennesker om råd
Lidt info
Den får udelukkende Eukanuba til voksne katte.
Den har sidst fået ormekur omkring påsken
Den får engang imellem fiskeolie
Den er 5 år gammel
De har haft den i omkring et år, hvor den har fældet rigtig meget hele tiden pånær en kort periode i efteråret, hvor det var lidt bedre. Der blev ikke ændret på noget i den periode.
Hvad syntes I man kunne gøre? Jeg anbefaler selv foderskift til RC eller Hills, men ellers ved jeg ikke helt, hvad man kan gøre.
Ved at den lokale dyrlæge ville give en vitaminindsprøjtning for det. Er der nogen der har oplevet, at katten har fået disse indsprøjtninger? Effekt?
mvh Annika[/QUOTE]
Er du/de sikker på den fælder mere en birmaer normalt gør? Jeg fik for 2 måneder siden min første semi langhår, og hold da op hvor hun fælder eller det går hun jo faktisk ikke mere end de to korthårede, det SES bare meget tydeligere fordi hårene er 2-3 gange så lange
Hvis man ikke lige er vant til det/forberedt på det kan det godt virke meget voldsomt
[QUOTE=Nadia;856378]Er du/de sikker på den fælder mere en birmaer normalt gør? Jeg fik for 2 måneder siden min første semi langhår, og hold da op hvor hun fælder eller det går hun jo faktisk ikke mere end de to korthårede, det SES bare meget tydeligere fordi hårene er 2-3 gange så lange
Hvis man ikke lige er vant til det/forberedt på det kan det godt virke meget voldsomt :)[/QUOTE]
Ja jeg er da heller ikke i tvivl om at jeg har en hellig birma:gruble:det værste er da næsten at Burmeserne spiser hans pelstotter:dokdok:hvis ikke jeg når at fjerne dem:ups:
Tror også det er er normalt det du siger. Ingen gode råd udover hvad de andre har skrevet.
Eneste jeg lige kan komme på er at din birma måske har enormt meget pels at fælde af… :? Har selv 2 birmaer herhjemme, den enes pels er stort set problemfri og han holder den fint selv. Den anden har meget mere pels end nummer 1 og han skal have hjælp til at holde sin for at der ikke kommer knuder/sammenfiltringer og på trods at jeg forsøger at holde øje med ham dagligt.
Tror flere af jer mistår mit spørgsmål. Katten fælder konstant og ikke periodevist - dvs den fælder hele tiden rigtig meget. Dette vil jeg ikke mene er normalt? Den har godt nok meget pels, men det har dens søskende også uden at de fælder.
Min søster er måske ikke super god til den regelmæssige børstning, så det kan helt sikkert gøres bedre. Mener bare ikke, at det er normalt for nogen race at fælde hele tiden? Hvis man har siddet med katten i 1 min, så er man smurt ind i hår.
Har selv en langhårskat (MC) og det kan slet ikke sammenlignes med deres fældning. Min fælder to gange om året og resten holdes nede med regelmæssig børstning, mens min søster kat fælder hele tiden.
Et bad - kun med vand? og hvor tit??
Katten har heldigvis ikke problemer med hårboller eller fordøjelsen
Frederik her fælder virkelig meget og det er (tror jeg) som du beskriver og det er konstant.
Den anden bimse (Bastian) fælder stort set ikke. Jo han gjorde her for nyligt da han smed vinterpelsen, men ellers ikke
Nu fælder et normalt menneske jo ekstremt mange hår om dagen… er der noget lign der måske gør sig gældende for katte :? Måske nogen af de garvede herinde ved det ?
[QUOTE=Annika;856904]Tror flere af jer mistår mit spørgsmål. Katten fælder konstant og ikke periodevist - dvs den fælder hele tiden rigtig meget. Dette vil jeg ikke mene er normalt? Den har godt nok meget pels, men det har dens søskende også uden at de fælder.
Min søster er måske ikke super god til den regelmæssige børstning, så det kan helt sikkert gøres bedre. Mener bare ikke, at det er normalt for nogen race at fælde hele tiden? Hvis man har siddet med katten i 1 min, så er man smurt ind i hår.
Har selv en langhårskat (MC) og det kan slet ikke sammenlignes med deres fældning. Min fælder to gange om året og resten holdes nede med regelmæssig børstning, mens min søster kat fælder hele tiden.
Et bad - kun med vand? og hvor tit??
Katten har heldigvis ikke problemer med hårboller eller fordøjelsen :)[/QUOTE]
Umiddelbart synes jeg altså ikke det lyder som om der er noget “galt”, jeg synes nu også mine katte fælder hele året. Det kan dog holdes meget nede ved at børste kattene jævnligt.
nu har jeg flest persere og ja, jeg kan rede hår af dem hele året, det er blot mængde der variere :-). Det er helt normalt at semi / langhårede katte taber hår hele året, den har vel ikke ligefrem bare pletter i pelsen?