Hellig Birma - Foder

Hej dejlige kvinder her på KG :slight_smile:

Jeg er lidt nysgerrig efter at vide hvad i andre giver jeres katte at spise?

Hvorfor RC frem for Hill´s eller andre mærker?

Cigurd får Hill´s sterilised cat, men jeg er lidt i tvivl om det er det rigtige… Er der nogen som har noget erfaring med det? Og hvad ville i give jeres han kat som er neutraliseret, og er 6 mdr gammel…?

Mvh Mette

Hmm, køber mærker som Porto 21, orijen m.fl. (hvad der nu er tilbud på af dem med ok kød indhold) og så supplere jeg pt op med Iams, Eukanuba, diafarm og flere, hvad jeg nu får på udstilling.

Bruger primært Hills som special diæt men også RC. Veksler mellem de to til min kat på nyrediæt :slight_smile:

Jeg ville give masser af vådkost, og evt. lidt råt hvis han er interesseret. Gerne noget med noget ben, eller daggamle kyller, så han får brugt tænderne :slight_smile:

Hej
Jeg har et par drenge på 7 mrd. De har fri adgang til killingefoder fra RC, Digestive Comfort fra RC samt I/D fra Hill´s. Herudover får de mindst en gang dagligt hjemmelavet i form af kogt kylling, kogt fisk eller oksekød. Heudover igen igen får de vådmad 3 gange dagligt fra Felina porta, Almo nature, RC eller bare Pussy as good as its look.

Hvad vejer drengen ?

Chicabee - 6 mdr, står i indlægget :slight_smile:

Mine får RC kitten 36, som de har vært vant til fra opdrætter …

Både i tørefoder, og vådfoder…

Også er de begyndt at få råt kød- det er Guf :slight_smile:

Havde godt læst det … og fik det rettet efterfølgende. :tihi:

Chicabee - Hehe, ja jeg blev også lige lidt forvirret, da jeg kom herind igen og så dit svar, først da jeg læste det sidste her at det gik op for mig at grunden til at det pludselig stod over var fordi du havde rettet i det :fløjte:

Tak, ved ikke helt hvad han vejer, men det vil jeg da lige finde ud af i morgen :slight_smile:
Er kød indholdet i RC og Hill´s ikke så højt? Synes jeg nemlig at have hørt om før?

Metiela - Nej, det er det ikke. Der er en del korn/kulhydrater i :slight_smile: Problemet er bare at hvis men bruger tørkost med ordentligt protein indhold skal man være meget påpasselig med at de får vand nok. Det er fordi katte af sig selv ikke drikker nok til at kompensere for den manglende væske i tørkost ifht normal foder, og sætter man så protein-indholdet i kosten op, så kræver det ekstra væske. :slight_smile:

Okey… Hvordan vil du så anbefale at jeg skulle give Cigurd?

Ikke hvordan :ups: Men hvad ville du så anbefale?

Metiela - Årh, jamen jeg kan da også godt give anvisninger på at hælde på i en skål? -engel

Jamen vådt og råt er altid godt, uanset hvilken slags tørkost man giver.
Mht mærker, så er LUX fra Aldi en af de gode billige, så er der sådan noget som Bozita, almo nature, animonda og flere. Prøv at søge lidt i dette forum, der har været nævnt gode mærker flere gange :slight_smile:

Mht råt, jamen så diverse råt. Jeg er selv glad for kyller (daggamle kyllinger) som tandbørster og noget at stimulere katten med :slight_smile: Jeg ved ikke lige hvilket område du bor i?
Og ellers så generelt råt kød, og evt. tilberedt :slight_smile:

Vi sværger til Eukanuba tørkost, både udgaven til voksne og killinger. Det er deres grundfoder, og en gang imellem får de en snack i form af vådkost eller reelt, tilberedt kød. Kan finde på at supplere med IAMS - eller en sjælden gang en lille pose Perfect Fit Kitten, som de er helt vilde med :slight_smile: Har aldrig haft problemer med at de drikker for lidt. De har selvfølgelig fri adgang til vand flere steder i huset, og får kaffefløde hver morgen samt en skål kamille the hver dag (og ja, de drikker frivilligt af det :slight_smile: )
VH
Susanne

Vi fodrer lige nu med Olivers… Men når den spand vi har nu er tom så køber vi IAMS med lam og RC intense hairball og blander det.

Eife, du må da også meget gerne komme og fodre ham hvis det er du har lyst til det :høhø:

Vi bor i dejlige Hvidovre :slight_smile:

Susanne, kaffefløde og kamille the , er det noget som er godt for katte?

Metiela - Haha, måske lidt langt -høhø nøjes med at fortælle dig hvordan du kan gøre -engel

Kamille the der drikkes kan i hvert fald ikke skade det helt store, langt værre når folk tror de skal rense øjne i det :frowning:

Vores birma hun kastrat på 7 mdr får hills kitten, eukanuba kitten og iams hairball ad libetum og så vådmad eller kød morgen og aften. Hun er 7 mdr og vejer nu 4 kg og er en dejlig stor bamse men ikke tyk :slight_smile:

Ja, det med at rense øjne i kamille the, er jo en gammel skrøne har jeg lade mig fortælle… Det gælder jo også med børnenes øjne og for ikke at tale om deres røde numser :høhø: Jeg holder mig ihvertfald til kogt saltvand til børnenes øjne :slight_smile:

Men bortset fra det, er det så vigtigt at kattene får vådkost eller råt kød?

Eife, nu spørger jeg måske lidt dumt…
Men jeg synes at en Europé minder lidt om en huskat, har de noget tilfælles? Og er en huskat betegnelsen for en kat uden stamtavle og som måske er blandet af mange forskellige racer?

[quote=Metiela;491648]Ja, det med at rense øjne i kamille the, er jo en gammel skrøne har jeg lade mig fortælle… Det gælder jo også med børnenes øjne og for ikke at tale om deres røde numser :høhø: Jeg holder mig ihvertfald til kogt saltvand til børnenes øjne :slight_smile:

Men bortset fra det, er det så vigtigt at kattene får vådkost eller råt kød?[/quote]

Ja, har også måtte oplyse heste folk om det med kamillethe, at det altså er meget uheldigt at rense øjne med noget med så mange småpartikler

Jamen vådt pga nyrene. Katte drikker ikke selv den mængde de bør (selvom man ellers ofte ser dem drikke, og tror de drikker fint) for at supplere op for det lavere vandindhold der er i tørkost, end deres normal føde. Det gør at mange katte får nyre problemer, da det er for hårdt for nyrerne.
Råt er for mig primært pga. tænderne. Tørkost gør ikke rigtig andet for tænder end at sætte sig omkring dem (tror det er ét tørkost mærke der er bevidst at stimulere/mekanisk påvirke tandkødet, vist Iams eller Eukanuba der har det mærke) og der hjælper kød en gang eller 7 om ugen på dette. Ikke bare muskelkød, men gerne noget med nogle knogler, brusk og sener i :slight_smile:

[quote=Metiela;491651]Eife, nu spørger jeg måske lidt dumt…
Men jeg synes at en Europé minder lidt om en huskat, har de noget tilfælles? Og er en huskat betegnelsen for en kat uden stamtavle og som måske er blandet af mange forskellige racer?[/quote]

Det skulle de også helst :smiley: Européen/europæisk korthår er vores europæiske huskat, der blev stambogsført for en små 70 år siden (indtil 70’erne (mener jeg det var) var den under en race sammen med briten/britisk korthår).
Og racen er kendetegnet ved ikke at skulle have præg af andre racekatte :slight_smile:
Dette står f.eks. i standarden for racen

The European can be compared to the kind of domestic cat, which has developed naturally, i.e. without having been subjected to special rules for breeding
Appearance : The ideal European is presumed to be totally free of any admixture of other breeds.
Breeding should be based on the fact that it is a robust and supple cat, which is not different, from the point of view of anatomy, from the European domestic cat

Uh, den der med huskatte er alt efter hvem du spørger. Nogen mener af en eller anden grund at huskatte kun er de katte der ligner den alm. nordiske huskat, og at huskatte åbenbart ikke findes andre steder i verden :wink: (en tilbagevendende diskussion som du kan høre -høhø). Min holdning er at racekatte har en stamtavle, huskatte har ikke en stamtavle. Europé har en stamtavle, har de ikke, er de huskatte. Det samme gælder for maine coon og de andre racer. Så for mig er begrebet “maine coon uden stamtavle” helt forkert, for så er det en huskat, uanset hvad den så ellers ligner og har bag sig :slight_smile:
Racekattene stammer i øvrigt alle et eller andet sted fra huskatte, hvor man så har taget en særlig egenskab eller udseende og avlet videre på, og stambogsført kattene, og voila, så har man en racekat (ja, så noget af et arbejde, der ligger bag “voila”, men sådan groft sagt, ikk’ -tihi)