[quote=Metiela;491648]Ja, det med at rense øjne i kamille the, er jo en gammel skrøne har jeg lade mig fortælle… Det gælder jo også med børnenes øjne og for ikke at tale om deres røde numser :høhø: Jeg holder mig ihvertfald til kogt saltvand til børnenes øjne 
Men bortset fra det, er det så vigtigt at kattene får vådkost eller råt kød?[/quote]
Ja, har også måtte oplyse heste folk om det med kamillethe, at det altså er meget uheldigt at rense øjne med noget med så mange småpartikler
Jamen vådt pga nyrene. Katte drikker ikke selv den mængde de bør (selvom man ellers ofte ser dem drikke, og tror de drikker fint) for at supplere op for det lavere vandindhold der er i tørkost, end deres normal føde. Det gør at mange katte får nyre problemer, da det er for hårdt for nyrerne.
Råt er for mig primært pga. tænderne. Tørkost gør ikke rigtig andet for tænder end at sætte sig omkring dem (tror det er ét tørkost mærke der er bevidst at stimulere/mekanisk påvirke tandkødet, vist Iams eller Eukanuba der har det mærke) og der hjælper kød en gang eller 7 om ugen på dette. Ikke bare muskelkød, men gerne noget med nogle knogler, brusk og sener i 
[quote=Metiela;491651]Eife, nu spørger jeg måske lidt dumt…
Men jeg synes at en Europé minder lidt om en huskat, har de noget tilfælles? Og er en huskat betegnelsen for en kat uden stamtavle og som måske er blandet af mange forskellige racer?[/quote]
Det skulle de også helst
Européen/europæisk korthår er vores europæiske huskat, der blev stambogsført for en små 70 år siden (indtil 70’erne (mener jeg det var) var den under en race sammen med briten/britisk korthår).
Og racen er kendetegnet ved ikke at skulle have præg af andre racekatte 
Dette står f.eks. i standarden for racen
The European can be compared to the kind of domestic cat, which has developed naturally, i.e. without having been subjected to special rules for breeding
Appearance : The ideal European is presumed to be totally free of any admixture of other breeds.
Breeding should be based on the fact that it is a robust and supple cat, which is not different, from the point of view of anatomy, from the European domestic cat
Uh, den der med huskatte er alt efter hvem du spørger. Nogen mener af en eller anden grund at huskatte kun er de katte der ligner den alm. nordiske huskat, og at huskatte åbenbart ikke findes andre steder i verden
(en tilbagevendende diskussion som du kan høre -høhø). Min holdning er at racekatte har en stamtavle, huskatte har ikke en stamtavle. Europé har en stamtavle, har de ikke, er de huskatte. Det samme gælder for maine coon og de andre racer. Så for mig er begrebet “maine coon uden stamtavle” helt forkert, for så er det en huskat, uanset hvad den så ellers ligner og har bag sig 
Racekattene stammer i øvrigt alle et eller andet sted fra huskatte, hvor man så har taget en særlig egenskab eller udseende og avlet videre på, og stambogsført kattene, og voila, så har man en racekat (ja, så noget af et arbejde, der ligger bag “voila”, men sådan groft sagt, ikk’ -tihi)