Her er en jule-hotline..... ;)

2½ time lyder bare voldsomt til en lille steg … vil være nervøs for om den bliver tør.

gør den ikke om der hele tiden er vand i fadet…

men lav den eftermiddag og se efter 1½ time hvordan den har det?

[QUOTE=catsanddogs;1220413]gør den ikke om der hele tiden er vand i fadet…

men lav den eftermiddag og se efter 1½ time hvordan den har det?[/QUOTE]

Det er farlig :slight_smile: …Hvis stegen skal opvarmes inden den sættes på bordet, kan sværen godt blive lidt gummi-agtig.
2½ time er nu ikke så meget, hvis temperaturen bliver holdt lidt nede …Jeg langtids steger næsten altid :slight_smile:

[QUOTE=Tea;1220407]Synes jeg plejer at gøre som I siger, men har alligevel altid problemer.
Nå, vi får se i morgen. :)[/QUOTE]

Det er også vigtigt at man ikke skærer ned i kødet. Skær helt ned til kødet, men ikke ned i det, når ridserne gåes efter. Hvis man skærer ned i kødet, trækker saften fra stegen op i sværerne, og de bliver seje og stegen bliver tør. Ellers er det fuldkommen rigtigt som Alice beskriver det. Sværen skal tørres så tør som muligt, og saltes rigeligt ned i ridserne.

Siger vegetaren, der også engang spiste flæskesteg, Og andet kød.

:slight_smile:

Nå… jeg kan se at man både kan komme salt i – og ikke komme salt i pillekartoflerne… mine blev så kogt uden

Husk at sætte lidt laurbærblade i flæskesværene — det giver en god smag :savle::savle:

Eneste dag i året, at jeg spiser KØD !
Og sovs og kartofler – har ikke spist en kartoffel siden sidste juleaften – ej heller spist sovs… :høhø:

Og jeg koger risengrød - som jeg seriøst ikke kan fordrage.

Men ellers kan jeg jo ikke komme i spil om mandelgaven. Den er dog på rugkerner og minimælk

[QUOTE=catsanddogs;1220567]Og jeg koger risengrød - som jeg seriøst ikke kan fordrage.

Men ellers kan jeg jo ikke komme i spil om mandelgaven. Den er dog på rugkerner og minimælk[/QUOTE]

:savle: :savle: :savle:

Risengrød med kanel og en smørklat smør er gååååååt !

Jeg laver og spiser det altid Lille-juleaften - så er den klar til næste dags KONGE ris’a’la’mande som er det bedste i hele Verden og omegn !!

:spaghetti::spaghetti::spaghetti:

[QUOTE=Alice;1220395]Kartoflerne skal jo smage af tilberedningen senere - sukker bruningen.
Du putter jo heller ikke hverken salt eller sukker i den risengrød du koger til risalamande. Det skal jo først smages til efter kogningen - Præcis som de brunede kartofler :-)[/QUOTE]

Det er godt nok ikke så tit, jeg laver risalamande, men jeg er nu ret sikker på, jeg kommer salt i den risengrød, den skal laves af. Hvis jeg kunne drømme om at lave brunede kartofler, ville jeg helt sikkert også komme salt i. Salt og sødt er i mange sammenhænge en perfekt blanding.

Salt i afpasset mængde er grundtonen og danner klangbund for alle de andre smage :slight_smile:

[QUOTE=galath;1220815]Det er godt nok ikke så tit, jeg laver risalamande, men jeg er nu ret sikker på, jeg kommer salt i den risengrød, den skal laves af. Hvis jeg kunne drømme om at lave brunede kartofler, ville jeg helt sikkert også komme salt i. Salt og sødt er i mange sammenhænge en perfekt blanding.

Salt i afpasset mængde er grundtonen og danner klangbund for alle de andre smage :)[/QUOTE]

Der står meget tydeligt på pakken med risengrynene, at hvis grøden senere skal bruges til risalamande, skal saltet undlades. - Noget andet er at salt binder skindet/skrællen på de små kartofler som skal brunes, og da det både er sej og tidskrævende iforvejen at hive skræl af …Især hvis man som jeg kogte 4 kilo små kartofler som jeg skulle pelse, så kan jeg love dig for at jeg ikke kommer salt i :slight_smile:

Jeg køber så de små perlekartofler på glas:yikes:, vander dem godt ud med vand fra hanen, lader dem ligge og tørre i et viskestykke. Kommer godt med rørsukker/sukker på panden, derpå smør når sukkeret er smeltet. Så bruner jeg dem ved svag varme en lille times tid, ryster panden og vender dem jævnligt med en træpalet. Det har der aldrig været en kat, der har gøet af:p. De smager gooodt.
Om der er salt i vandet aner jeg ikke, men jeg tror det næsten.