Her er en jule-hotline..... ;)

:juletrae01 :juletrae01 :juletrae01 :juletrae01 :juletrae01 :juletrae01 :juletrae01 :juletrae01

[B]Står du og er i tvivl om and/flæskesteg/ris’a’la’mande - så finder du svaret her…

Skriv og få svar – om ikke af mig, så er der sikkert en masse andre der vil hjælpe…

Jeg har kogt de små pillekartofler – og som sædvanlig var jeg i tvivl, om der skulle salt i til noget der skal være en sød kartoffel ?? :ups:

Jeg valgte at koge dem uden salt…[/B]

God ide Tut :slight_smile:

Jeg har vist ingen spørgsmål til julemaden - Bort set fra hvordan man undgår at spise for meget :slight_smile:

Men jeg har et spørgsmål angående vores nytårsmad. Vi har besluttet os for at spise Beef Wellington til vores hovedret, men Carsten er ikke glad for svampe, hvad kan man bruge istedet ? - Eller kan man bare springe over ?. Vi har købt en dejlig stykke oksemørbrad og jeg har snydt og købt færdig butterdej, jeg ved at man ‘helst’ skal have skinke, svampe og foie gras mellem kød og butterdej …Mon det bliver noget bras hvis vi fravælger både foie gras og svampe ?

[QUOTE=Alice;1220326]God ide Tut :slight_smile:

Jeg har vist ingen spørgsmål til julemaden - Bort set fra hvordan man undgår at spise for meget :slight_smile:

Men jeg har et spørgsmål angående vores nytårsmad. Vi har besluttet os for at spise Beef Wellington til vores hovedret, men Carsten er ikke glad for svampe, hvad kan man bruge istedet ? - Eller kan man bare springe over ?. Vi har købt en dejlig stykke oksemørbrad og jeg har snydt og købt færdig butterdej, jeg ved at man ‘helst’ skal have skinke, svampe og foie gras mellem kød og butterdej …Mon det bliver noget bras hvis vi fravælger både foie gras og svampe ?[/QUOTE]

:savle::savle:

Sjovt nok spiser jeg mig aldrig dårlig juleaften :engel2: spiser kun en lille-bitte smule af maden – men det er fordi jeg VIL have plads til en stor portion ris’a’la’mande… :savle::savle:

De der svampe… kan du ikke skære dem helt småt ud og lægge dem i ??

Svampe har jo en FANTASTISK smag - uden at smage af så meget egentlig…

Jeg sætter STOR pris på, at du udelader foie gras :ok:

Måske kan du bruge miso ??

Det har en dejlig rund smag (ikke af svampe)

Sjovt nok spiser jeg mig aldrig dårlig juleaften :engel2: spiser kun en lille-bitte smule af maden – men det er fordi jeg VIL have plads til en stor portion ris’a’la’mande… :savle::savle:

De der svampe… kan du ikke skære dem helt småt ud og lægge dem i ??

Svampe har jo en FANTASTISK smag - uden at smage af så meget egentlig…

Jeg sætter STOR pris på, at du udelader foie gras :ok:[/QUOTE]

Ingen gæs skal tvangsfodres for at blive store og fede, for at jeg skal blive fed …Så nej tak til foie gras her i hjemmet, her bliver dyremishandling ikke støttet :slight_smile:

[QUOTE=Alice;1220326]God ide Tut :slight_smile:

Men jeg har et spørgsmål angående vores nytårsmad. Vi har besluttet os for at spise Beef Wellington til vores hovedret, men Carsten er ikke glad for svampe, hvad kan man bruge istedet ? - Eller kan man bare springe over ?. Vi har købt en dejlig stykke oksemørbrad og jeg har snydt og købt færdig butterdej, jeg ved at man ‘helst’ skal have skinke, svampe og foie gras mellem kød og butterdej …Mon det bliver noget bras hvis vi fravælger både foie gras og svampe ?[/QUOTE]

gælder det oss champignon ?..ellers tørrist dem let og mix dem med hakket løg …eller måske asparges

Hvad med at lave et mix med udblødt brød? ala som man gør til amerikansk stuffing? og komme imellem?

Desværre osse champignon, der er åbenbart et eller andet i svampe ( i alle afskygninger ) han er allergisk overfor - Måske kunne man bare bruge løg som er hakket og lægge ovenpå skinken ? Men mon ikke det bliver lidt for gennemtrængende - Hmmmmm er porrer mon bedre ?

Hov det lyder spændende - Du mener en eller anden form for toastbrød eller lignende ?

man plejer at bruge et rigitgt godt brød og tage indmaden herfra, har fundet en opskrift til dig

Brian Hagiwara

Yields: about 13 cups

Total Time: 1 hr 25 min
Cook Time: 45 min

[IMG]http://www.goodhousekeeping.com/cm/food/tmpl_images/ph_long.gif[/IMG]                                                          Ingredients

U.S.

Metric
Conversion chart

[ul]
[li] 4 large (about 2 pounds) leeks [/li][li] 4 tablespoon(s) margarine or butter [/li][li] 1 (1 pound) jumbo onion, cut into 1/4-inch dice [/li][li] 3 medium carrots, cut into 1/4-inch dice [/li][li] 2 stalk(s) celery, cut into 1/4-inch dice [/li][li] 1/2 teaspoon(s) dried thyme [/li][li] 1/2 teaspoon(s) dried sage [/li][li] 1/4 teaspoon(s) coarsely ground black pepper [/li][li] 1 can(s) (14 1/2 ounces) chicken broth [/li][li] 3/4 cup(s) golden raisins [/li][li] 1/4 cup(s) apple brandy or apple juice [/li][li] 1.5 (16 ounces each) loaves firm white or whole wheat bread, cut into 3/4-inch cubes, toasted [/li][li] 1/2 cup(s) fresh parsley leaves, chopped [/li][/ul]
[HR][/HR]Directions

[ul]
[li]Cut off roots and leaf ends from leeks. Discard any tough outer leaves. Cut leeks crosswise into 1/4-inch slices. Place leeks in large bowl of cold water; with hand, swish leeks around to remove any sand. Transfer leeks to colander. Repeat process, changing water several times, until all sand is removed. Drain well; set aside. [/li][/ul]

[ol]
[li]In nonstick 12-inch skillet, melt 2 tablespoons margarine over medium-high heat. Add onion, carrots, and celery, and cook 12 to 15 minutes or until vegetables are lightly browned, stirring occasionally. Stir in thyme, sage, and pepper; cook 1 minute. Transfer vegetables to large bowl. [/li][li]In same skillet, melt remaining margarine over medium-high heat. Add leeks, and cook 10 to 12 minutes or until tender and golden. Stir in broth, raisins, and apple brandy; heat 1 minute. Transfer mixture to bowl with vegetables; add bread and toss until well mixed. [/li][li]Spoon stuffing into 13-inch by 9-inch glass baking dish or shallow 3 1/2-quart casserole. Cover with foil and bake in preheated 325 degree F oven 40 minutes or until heated through. Sprinkle with parsley before serving. [/li][/ol]
[HR][/HR]Tips & Techniques

Do-ahead tip: To cut down on last-minute cooking, prepare the components of this dish, mix together, and refrigerate in the casserole it will be cooked in, up to 2 days ahead. Increase baking time to 1 hour.

[QUOTE=Tante Tut;1220310][B]

Jeg har kogt de små pillekartofler – og som sædvanlig var jeg i tvivl, om der skulle salt i til noget der skal være en sød kartoffel ?? :ups:

Jeg valgte at koge dem uden salt…[/B][/QUOTE]

Jeg må desværre meddele at der altså skal salt i kogevandet. Ellers smager de ingenting af… Ligesom brød eller kager uden salt

Jeg tilsætter bestemt ikke salt ved de små pillekartofler. Hvis man gør, er det næsten umuligt at få skrællen hevet af. :slight_smile:

Iøvrigt vil jeg gerne dele en smart måde hvor man lynhurtig får skrællen af de små kartofler …Det tar’ en krig at stå og fnidre med. Men denne metode her er super og kartoflerne bliver fine og glatte.

Kog kartoflerne som du plejer. Sæt en skål frem med vand og put isterninger i vandet. Med en hulske tager du kartofler op af gryden, putter dem i isvandet, og lader dem stå et øjeblik. Nu kan du med fingrene i et snuptag fjerne skrællet

Hvordan får man sprød svær?

Jeg plejer altid at snyde og bruge grill til sidst, hvis sværen ikke er blevet sprød.
Men i år skal stegen i en miniovn uden grill. Så nogle gode tips? :slight_smile:

[QUOTE=Tea;1220390]Hvordan får man sprød svær?

Jeg plejer altid at snyde og bruge grill til sidst, hvis sværen ikke er blevet sprød.
Men i år skal stegen i en miniovn uden grill. Så nogle gode tips? :)[/QUOTE]

Det er ikke svært Tea …Gå sværen efter med en skarp kniv, tjek om sværen er ridset helt ned til kødet og helt ud til kanten - Dvs du skal kunne skulle sværen som lameller. Tør derefter sværen fri for fugt med noget køkkenrulle. Giv sværen et godt lag groft salt, gnid saltet godt ned i rillerne på sværen. Det næste du skal tjekke er at flæskestegen står fuldstændig lige ( i vatter ) hvis din steg er skæv så klods den op med noget sammenkrøllet staniol som du lægger under.

Min svær bliver altid fantastisk sprød og boblende, og jeg gør som beskrevet her - Jeg sætter min steg i en bradpande med vand …Ikke noget med sværsiden nedad og andet fancy :slight_smile:

Jeg som absolut ikke kunne stege en steg med svær der skulle være sprød har lært følgende af vores køkkendame på jobbet:

Først efterskære du sværene ned til fedtkanten og giver godt med salt og gider det godt ind, så finder du et passende fad og lægger stegen her med sværsiden opad. Hæld vand ved- ca 2-3 cm.

sæt den ind ved 175 grader og lad den stå i 2½ time -er sværgen ikke sprød giver du den lidt grill til sidst - hold øje det går hurtigt
(har jeg faktisk ikke måtte gøre de snart 4 -5 lørdage jeg har lavet en sådan steg til frokost på jobbet)

Så nu vil jeg så altså vove at sige at jeg godt kan stege en steg med sprød sværd :slight_smile:

Held og lykke, det er ret nemt - bare den får tid nok

Kartoflerne skal jo smage af tilberedningen senere - sukker bruningen.
Du putter jo heller ikke hverken salt eller sukker i den risengrød du koger til risalamande. Det skal jo først smages til efter kogningen - Præcis som de brunede kartofler :slight_smile:

I en gryde med sværen nedad, vand i, så det dækker sværen, kog sværen 15 minutter, tør den godt af…salt den godt mellem sværene…og steg den…brug evt alufolie til at klodse den op med så den ligger lige

Sådan gjorde jeg osse for år tilbage Jim, men det er altså slet ikke nødvendig at koge sværen først, og desuden synes jeg ikke at sværen bliver ‘boblende’ og sprød når den koges først. Det vigtigste af alt er at få ridset godt ned, og få gnedet salt godt ned i rillerne, og det er super vigtig at stegen står plan, så sværen bliver stegt overalt samtidig

Synes jeg plejer at gøre som I siger, men har alligevel altid problemer.
Nå, vi får se i morgen. :slight_smile:

[QUOTE=Tea;1220407]Synes jeg plejer at gøre som I siger, men har alligevel altid problemer.
Nå, vi får se i morgen. :)[/QUOTE]

havde jeg også indtil jeg begyndt at gøre som køkkendamen beskrev og ja det virker - jeg tror det er tiden der er den store forskel