Efter vi har fået tre dovne briter (der ikke gider gå ud og skide i haven), så indhylles vores hus i kattedunst … Når vi kommer hjem fra job, så lægger vi virkelig mærke til det… Æv… Bakkerne står endda i kælderen,
men de stinker alligevel i hele huset… Hvad kan man gøre for at mindske lugten? Jeg bruger Extreme Classic med pudderduft (og har lige købt Golden Grey, som skal afprøves). Jeg har lukkede kattebakker med sådan noget “filter” ovenpå… Hmmm, måske det skulle skiftes ud, eller??
Synes bare, at det er super træls, at hytten stinker hele tiden… Hvad gør I? Stinker jeres hjem også??
Jeg synes ikke jeg normalt kan lugte vores kattebakker - og de står endda hvor vi er (hele 1. salen er åben) - jeg kan selvfølgelig lugte tynd afføring, det stinker virkelig også, og så når jeg tømmer bakkerne … vores bakker er også lukkede og har filter, men de der filtre giver jeg ikke meget for, de er vist mere til ‘pynt’ end gavn.
Vores gæster bemærker heller ikke noget, og jeg spørger ofte, for jeg ved jo godt at man selv kan blive ‘immun’ over for lugten! Jeg bruger Golden Grey uden pudder-hørm, for det synes jeg stinker!
Hvad fodrer du med? Det har ret stor indflydelse på outputtet
[quote=Camischa;481753]
Hvad fodrer du med? Det har ret stor indflydelse på outputtet :p[/quote]
Jeg fodrer med Orijen (og lidt RC Brite, som jeg godt nok ville væk fra, men efter en måned gav jeg op og købte det igen… ), LUX fra Aldi, Applaws vådmad og Gold Gourmet vådmad. Men da jeg udelukkende fodrede med Orijen - der stank der altså lige så slemt.
Mht. De der filtre på kattebakken, så har jeg erfaringer med at de betyder rimeligt meget for lugten. Vores kattebakke begyndte også på et tidspunkt at lugte helt vildt efter næsten 1år uden vi kunne lugte den… vi skiftede bare de der filtre og det hjalp altså gevaldigt! Her lugter slet ikke efter vi skiftede dem!
Hvor tit ordner du kattebakke?
Jeg fjerner klumper hver dag - og kattebakken står på badeværelset, vi bor også kun på 50 kvm. og vi kan kun lugte det hvis en af kattene en dag har lidt dårlig mave - ellers kan vi slet ikke lugte det, heller ikke vores gæster.
Det der efter min mening hjælper aller mest, det er afvaskning af selve bakkerne. Selvom jeg altid genbruger mit kattegrus (sigter det), så er kattebakken altid lugtfri, når selve bakken har været vasket af i Rodalon. Det er simpelthen de spor, der sidder på plastikken, der afgiver den grimme lugt.
Så hver uge:
Sigte gruset igennem et dørslag over i en opvaskebalje (og begge ting bruges naturligvis kun til dette :p).
Spraye kattebakken med Rodalon, lade det stå og virke og vaske af.
Det sigtede kattegrud tilbage i bakken.
Nyt kattegrus oven i.
Men måske ville jeg nok i dit tilfælde, for at komme ‘helt i bund’ tage og rydde dine kattebakker og smide kattegruset ud, så du kan starte på en frisk.
Dertil skal bakkerne selvfølgelig tømmes min. dagligt - og gerne også lige efter høm-høm. Utildækkede høm-høm’er stinker! Og ikke alle katte er lige gode til at dække af, desværre. Det eliminerer ellers lugten hurtigt, hvis de gad.
Jeg bruger Premiere Senstive uden pudderduft fra MaxiZoo.
Min bakke her hverken filter eller låge, bruger Extreme Classeíc med babypudderduft. Og jeg har ikke problemer med lugt fra bakken, tiltrods for at 4 katte bruger den. Vores bakke står i baggangen, hvor vi færdes dagligt. Gæsterne kan heller ikke lugte noget fra den.
Er I sikre på, at de bruger bakkerne og ikke har tisset/haft afføring et andet sted :? For det lyder godt nok mærkeligt. Vores bakke har ikke låg på, og vi kan kun lugte den hvis en har dårlig mave eller forfejler i tildækningen af afføringen…
Men hvis ikke hun har tænkt på at vaske bakkerne af i Rodalon eller lignende?
Mine katte er i hvert fald nogle grissebasser mht. at sidde for tæt på kanten
Sådan noget kan virkelig stinke. Jeg havde problemer med Frede der var urenlig før jeg skiftede kattegrus - han tissede bare alle steder, og kunne ikke selv lugte frem til hvor det var. Så min veninde, som er super sart, fik lige lov til at hjælpe, på en dag, fik vi fundet frem til de steder han havde tisset, og vupti, lugten var væk, efter en omgang rodalon
Jeg har 5 briter og to store kattebakker ( uden filter ). Vi bor relativ småt og begge bakker står på vores badeværelse, og her lugter ALDRIG af ‘kat’. Og det er ikke fordi jeg er overhysterisk med tømning af bakkerne, det sker oftes kun en gang i døgnet …Jeg er osse ret sikker på, du har en, eller flere som tisser andre steder end på bakken.
Nu står dine bakker på en måde, at du sikkert ikke observerer kattenes bakke-adfærd på helt samme måde, som feks. jeg gør, da mine bakker står i nærheden. Jeg ville straks kunne se, hvis en af mine katte søgte bakken mange gange uden at levere noget. Det er ofte tegn på urinvejs/nyre problemer…Hvis urinvejen er stoppet af krystaller, vil det gøre ondt at tisse, og dette ubehag kan katten forbinde med kattebakken, og resulterer i at katten tisser andre steder.
Når du renser bakker, hvor mange tissetår er der i, og hvor store er disse tissetår ?
Jeg kan kun give de andre ret…
Jeg har to bakker… en på hver etage … og bruger EC
Jeg mener bestemt heller ikke her lugter af kat.
Plejer at tømme en gang hver dag…måske to i den der bliver brugt mest.
Hvis bakken bliver tømt hver dag lugter her ikke af kat. Dog kan der godt gøre det hvis jeg en uge ikke har fået vasket pakken af og der sidder noget i bunden…
Har du været igennem deres afføring, tynd mave, eller bare lidt tynd mave lugter over ALT i vores lejlighed når vi har det.
Altså; jeg tømmer for tisklumper og pøller mindst to gange pr. dag. Ofte, så tømmer jeg hver gang de har lavet stort… Selvom bakkerne står i kælderen kan jeg nemlig høre, når de skraber i gruset. Når der er tømt, og luftet ud, så lugter der så absolut ikke kat, så jeg ved, at de ikke “gør” udenfor bakkerne… Der ligger relativt mange klumper. Jeg har tre katte til to bakker, og nogen gange tror jeg - har ikke talt dem - men der ligger nok en 4-6 tisklumper og 2-3 pøller - det er pr. gang, jeg tømmer. De har ikke tynd mave. Jeg vasker også bakken af i Rodalon ca. en gang om måneden, så der burde være rimeligt styr på det. Men selvom de skraber, så er de altså ikke altid lige gode til at dække pøllerne til… Nemo er slem til at skide ved siden af bakken - altså ud af hullet… men det sker ikke altid… Så det er nok noget af svaret, altså utildækkede pøller…
De der filtre til bakkerne, hvor kan man købe dem?
Vask hver uge evt. Altså, jeg synes, at mine bakker lugter grimt, hvis bare jeg hopper een uge over.
Og ja, så må du prøve fange pøllerne hurtigere efter levering - eller evt. prøve dig lidt frem med, om kattene måske hellere vil have noget andet grus at grave i (i en anden bakke, ved siden af de to nuværende med det vanlige grus).
Men helt sikkert: Utildækkede pøller er altså bare nederen!
Kan det ikke være den der parasit bla katte kan få. Den får jo afføring til at stinke ganske afskyeligt. Giardia eller sådan noget er det ikke sådan det er :?
Hvor meget sand har du i dine kasser …Min erfaring er, at hvis der ikke er nok sand i, så gider mine heller ikke dække til - Derfor er der altid mindst 10-15 cm sand i mine bakker.