Jeg har læst lidt forskellige tråde herinde angående tør- og vådfoder.
Min killing Sofia på 16 uger er vokset op på Hills killingefoder, og hendes kattemor har fået det samme gennem hele graviditeten og mens hun har diet killingerne. Jeg undrer mig over, at mere eller mindre ingen af jer anbefaler det.
Hvordan kan det være??
[QUOTE=bettina87;687864]Jeg undrer mig over, at mere eller mindre ingen af jer anbefaler det.
Hvordan kan det være??[/QUOTE]
Jeg tror bare det er fordi, at der er kommet så mange andre gode mærker.
Hill’s og for den sags skyld Royal Canin er da ganske udemærkede mærker, og meget bedre end supermarkedsfoder, men der er bare andre mærker, der har større andel kød. Desuden laver de to firmaer ikke særlig godt vådfoder, så efterhånden som vådfoder er blevet bedre udbredt igen, er der tale om andre mærker. Og ja, så har mange af os jo vænnet os til, at vi kan vrage og vælge, når vi køber foder på Zooplus, fordi der er så meget at vælge imellem
Det er min klare holdning, at killinger ikke har brug for killingefoder, hvis bare de får ordenligt foder. Men der kan selvfølgelig være en pointe i kibbelstr. til de små killinger. Royal Canin og Hill’s er slemme til mange af de her tossede varianter til den ene, anden, tredje og 17. situation eller sågar racer! Orijen f.eks. har kun 2 fodre med forskellige indhold (den ene fisk, den anden kylling) men begge til alle typer katte i alle aldre.
Aha. Det er da noget af en jungle. Jeg blev katteejer for første gang for 4 uger siden, og vil jo min kat det aller bedste. Vil det sige, at du personligt vil anbefale Orijen, eller hvordan?? Jeg er medlem af zooplus, og hold da op, hvor er der mange mærker at vælge imellem. Jeg går ikke ud fra, at alle mærkerne er lige hensigtsmæssige, så er der noget af det ( både tør- og vådfoder), du vil anbefale frem for noget andet??
Det er min klare holdning, at killinger ikke har brug for killingefoder, hvis bare de får ordenligt foder.
Jeg mente bare at have læst, at killinger har et større protein og fedt behov end voksne katte, og derfor er jeg i god tro fortsat på killingefoderet.
[QUOTE=bettina87;687899]Aha. Det er da noget af en jungle. Jeg blev katteejer for første gang for 4 uger siden, og vil jo min kat det aller bedste. Vil det sige, at du personligt vil anbefale Orijen, eller hvordan?? Jeg er medlem af zooplus, og hold da op, hvor er der mange mærker at vælge imellem. Jeg går ikke ud fra, at alle mærkerne er lige hensigtsmæssige, så er der noget af det ( både tør- og vådfoder), du vil anbefale frem for noget andet??
Jeg mente bare at have læst, at killinger har et større protein og fedt behov end voksne katte, og derfor er jeg i god tro fortsat på killingefoderet.[/QUOTE]
Orijen er i hvert fald udemærket og har faktisk samme/højere fedt- og proteinindhold end killingefoder - der er enkelte andre mærker, der også har. Killingefoder er muligvis lidt højere i visse værdier end ‘voksenfoder’ i samme mærke, men det er faktisk chokerende lidt - og som sagt er der andre allround-mærker der ligger endnu højere, fordi der simpelthen er mere rigtigt kød i.
Der er mange gode tråde her på forum om vådfodermærker
Orijen skulle være godt så jeg købte glad en pose. Men vores er altså ikke ret vilde med det. Bevares, det bli’r da spist… men … nå ja det holder meget længere end ALT andet tørfoder vi har prøvet.
Og da jeg netop også har både killinger + ældre kastrater var jeg elelrs så glad for at ha’ fundet et all-round foder. Men altså…
Det er til gengæld i små stykker, så den side af det er velegnet til killinger
Lige for at give et par tal (baseret på analyser og indholdsfortegnelser af mærkerne ført på zooplus). Den originale orijen (kaldes den udgave) indeholder 42% protein og 20 % fedt. Kigger man på indholdsfortegnelsen er 69% animalsk.
Hills killinge foder som ellers er den der har de bedste tal er 38% protein og 25,5% fedt, og her er 65% animalsk.
Jeg tænker, at hvis man nu fodrer med masser af korn-/sukkerfrit vådfoder (og måske også lidt råt), så synes jeg Hills er fiiint som supplerende tørfoder…
Selv blander jeg dog lidt forskelligt. Mest Feline Porta grainfree (50%), deri blandet Hills oral care og Orijen m. fisk. Lige pt. er der faktisk også Olivers, Applaws og Acana i… Kan godt lide tanken om, at fodre med lidt forskelligt…måske ikke lige 6 mærker, men 3…nu havde jeg bare lige en masse små poser, fordi jeg skulle prøve mig frem
Herhjemme går vi efterhånden udelukkende efter Grain Free-produkterne - også til killinger. Lige pt. har vi meget forskellige foderprodukter: Olivers, Iams Hairball, Hills I/D og Porta 21, der lige skal udryddes inden, at vi skifter helt over til Grain Free. Derefter er planen at køre en blanding mellem Porta 21 Grain Free og så skal vi til at eksperimenteret med N&D Grain Free.
Vi fodrer dog ikke udelukkende med tørfoder. Her er rigelig med vådfoder (LUX og hvad der ellers er på tilbud på Zooplus) og råt (som kun Maine Coonen vil spise, så længe at det er skåret i pæne stykker ).
Det med foder er nærmest en religion herinde, dog sjældent jeg hører folk tale grimt om hvad andre fodrer med ( Og mange tak for det ^^). Jeg fodrer personligt med Hills, da det var det samt RC at min ene kat er vokset op på, den anden har fået billigt foder, og det er jeg ikke meget for. Jeg ved godt at der er “bedre” foder end hills, men det er det foder der har tiltalt mig. Når jeg fodrer med vådt er det LUX, ikke alle katte der kan lide det, men da mine aldrig har fået andet, så spiser de det ^^ (dog ikke alle varianter). Jeg køber også andet vådfoder, hvis det er på tilbud, samt er blevet anbefalet herinde.
Tørfoder skifter jeg nok engang, men har jo kun haft kattene i 2 måneder så 5 kg foder holder endnu