HJÆÆÆLP - min kat piver og piver

Jeg har to katte der hjemme, det er en han og en hun, de er søskende og vi har haft dem siden de var 12 uger ( de er nu 11 måneder)
Det er helt normale hus katte, jeg bor i en lejlighed med en stor altan som de har fri adgang til. De er begge enormt kælende og glade.

Men her på det sidste er han katten begyndt at pive helt enormt meget! Det starter med snak og går over i tuden og skrigen og går helt i selv sving. De bliver kælet oh nusset og aktiveret rigtig meget. Jeg går ture med dem og de får os lov at løbe rundt i vores fælles have.
Men han hyler og hyler og jeg kan næsten ikke holde ud at være hjemme for det gør så ondt i hjertet. Hvis man lukker en dør fx. Køkkenet eller sove værelset og han ikke lige kommer med ind går tude koncerten i gang . Og han køre sig selv helt op. Nogle gange sidder han bare midt på gulvet eller i et hjørne og skriger. Jeg har prøvet alt.
Hvad pokker kan der være galt med ham???

Er han kastreret:? Hvis ikke, så kalder han på damer.
Er hun kastreret:? Hvis ikke, så er det en idé at få det gjort, da de ellers vil parre sig på et tidspunkt;)

Det blev de begge to i december. Og var var ingen ting efter det. Det er her for en måned siden han startede på det :frowning:

Du skriver du går ture med dem og de får lov at løbe i haven… Hvis det ikke er noget du kan gøre HVER dag, er det bedre at stoppe… :slight_smile: Jeg synes ud fra din beskrivelse ikke det umiddelbart burde være det… men det kan være :slight_smile:

Han vil ud, er jeg ret sikker på.
Begynder man først at lade sine katte gå ude, kan de somme tider være det i døgndrift.

kan være gåturene… hvis kattene får smag for det, så bliver det noget de kalder på… bedst at holde op hvis det ikke er noget de får lov til hver dag…

altenativt er nogle katte bare MEGET snakkende… jeg har en der troligt fortæller mig om ALT hvad han laver… hele tiden, hver dag og helst om natten :slight_smile:

Ja, det lyder meget rigtig det med han vil ud på gårtur.
Jeg har en hunkat, der klager over en lukket dør… nujii hun fortæller at den dør skal altså åbnes

Jeg gik tur med Basil, og han sad osse tit og skreg ved døren når solen skinnede og han mente det var godt nok vejr til “udenfor” - problemet var bare at han også syntes vejret så ude-egnet ud selv i frostvejr -og det var hans pels altså for tynd til…

Så det kan godt være at han bare vil ud.

Jeg gik tur med Basil, og han sad osse tit og skreg ved døren når solen skinnede og han mente det var godt nok vejr til “udenfor” - problemet var bare at han også syntes vejret så ude-egnet ud selv i frostvejr -og det var hans pels altså for tynd til…

Så det kan godt være at han bare vil ud.

Tak for svarene. Det kan helt sikkert godt være i har ret!
Altså de er tit ude på altanen og jeg kan se de byder at være der ude. Det skal lige siges den er meget stor så de bruger meget tid der ude. Men det kan godt være det med at lade dem være ude i haven gør mere skade end gavn. For han sidder tit ved hoved døren og hyler og hyler. Hvordan skal jeg være over for ham når han får sine “flip” for jeg kam næsten ikke holde det ud mere, men jeg kan heller ikke bare ignorerer ham, for jeg bliver bare så trist når han hyler

Det er vejen frem… ellers vinder han kampen :slight_smile: Du må aktivere ham og aflede ham, når ha vil ud… evt sætte ham på altanen. :slight_smile: Katte er stædige, og giver du efter bare en enkelt gang er det forfra igen :slight_smile:

Jeg håber det hjælper. Jeg skal i hvert fald ikke tage dem med ud mere.
også håbet jeg det stopper! Men han har nok os fået sin vilje et par gange ved at hyle. Så måske skal jeg bare prøve at være lidt hård. Det er simpelthen bare så svært! :slight_smile:

Der er forår i luften - og selv om de er neutraliserede, kan de også mærke det. :slight_smile:
Men det er nok noget med at ignorere piveriet et stykke tid, for så længe det virker, vil de naturligvis fortsætte.

Magic the Huskat har fået den idé, at han skal underholdes i alle sine vågne timer, og det er mig, der skal underholde ham. Får han ikke sin vilje, går han i gang med at skælde ud. Først bare en lille markering af, at han gerne vil have min opmærksomhed, og når han så ikke får den - så bliver det værre og værre.

I de seneste måneder har jeg givet ham daglig alenetid, fordi vi er midt i en vanskelig sammenføring, hvor det er vigtigt, at han ikke bliver overset. Og fik han sin vilje nu, så flyttede han og jeg ind i soveværelset, hvor vi skulle spille med DaBirden og nusse, nusse og spille med DaBirden, spille med DaBirden og nusse - fortsæt selv… Reagerer jeg ikke omgående, når han vil derind, bliver det værst for mig selv.

Pointen er, at jeg er frygtelig vattet og gerne ender med at give efter på et tidspunkt, fordi jeg ikke kan holde ud til at høre på ham længere. Så det er helt min egen skyld, at situationen er sådan.

På din beskrivelse kunne det godt lyde, som om det er det samme reaktionsmønster, din kat udviser. Nogle gange lærer man simpelthen sine katte noget, uden man ved det. Og som du vist også skriver, har han nogle gange fået sin vilje, fordi du ikke kan holde ud at høre på ham. Forståeligt nok - men også med til at bekræfte ham i, at det virker at råwe :slight_smile: