Jeg sad lige og kælede med plettemis da jeg opdager at der er kommet en bule omkring såret.
Er det normalt???
Jeg sad lige og kælede med plettemis da jeg opdager at der er kommet en bule omkring såret.
Er det normalt???
Ja der kan godt komme et lille æg for enden af såret - går udfra det er den der er åbnet på maven du mener? Hold øje med at det ikke vædsker og lignende - ellers plejer det at falde igen af sig selv -thumbs
Nej, det er ikke den der er åbnet på maven. Det er en af dem der er åbnet i siden.
Hmm så ved jeg det ikke - aner ikke om der kan komme en bule der også (det er ofte bugvæggen). Men der siver ikke vædske eller andet? Og hvor stor er bulen?
Nej der er ikke noget væske eller noget. Jamen den er på størrelse med et halvt æg eller lign.
Den er sådan lidt midt på arret men så går den meget ud i siden… Måske lidt svært at forklare hvor den præcist er
Kiggede lige igen… bulen dækker faktisk næsten hele arret og området omkring
kan du tage et billed af det
Hmm jeg må melde pas - for jeg har kun prøvet det med et “æg” på en der er steriliseret via maven, der sad det i den ene ende og gik væk af sig selv. Det kan måske være bugen der giver sig - alternativt infektion. Måske du skal høre dyrlægevagten i morgen
Der er 2 billeder her.
Det er normalt der kan komme hævelse, men hvad der ikke må være:
Huden må ikke blive meget varm på stedet …ogikke ændre farve til rødlig.
Såret må ikke væske.
Katten må ikke ændre adfærd, den skal spise og drikke og gå på bakke helt som vanligt…
Umiddelbart ser det fint ud, men hold øje med de ting jeg nævnede…
Og så en sidebemærkning…jeg kan ikke forstå hvorfor nogen dyrlæger vælger at lave snittet der, på den måde skæres der på tværs af alle musklerne der ligger der :-((
Jeg ved heller ikke hvorfor det er blevet gjort der. Jeg regnede med at alle fik gjort det på maven. Men det er kun 1 ud af 6 der har fået lavet det på maven.
Jeg skal nok holde øje med de ting du har skrevet Felis. Tak
[QUOTE=Felis;80121]
Og så en sidebemærkning…jeg kan ikke forstå hvorfor nogen dyrlæger vælger at lave snittet der, på den måde skæres der på tværs af alle musklerne der ligger der :-(([/QUOTE]
Jeg kan forestille mig, det er fordi, det er med katte, som med mennesker, at det faktisk heler bedre, hvis man skærer i muskelvæv, fremfor at skære i det bindevæv, som sidder midt på maven (linea alba). I mange år lavede man altid længdesnit, når man opererede mennesker i bughulen, i dag forsøger man så vidt muligt at lave et tværsnit, da det heler langt bedre og risikoen for efterfølgende brok er mindre.
det er normalt når man skærer i muskelvæv at der kan komme begyndende arvæv der føles hårdt… jeg er en af dem der danner den type ar og jeg ved at flere af vores hunde også har gjort det… det bliver mindre efterhånden men der kan godt dannes en del hårdhed omkring såret…
dog tror jeg det du har fat i der er en almindelig hævelse for det er en meget jævn bule der (såvidt det kan ses på dine foto) passer med snittets vinkel - det er fint nok sålænge alt i øvrigt er som Felis beskrev det…
men hvis det ikke er væk inden for 1-2 dage (forudsat det ikke bliver rødt) så skal du se lidt nærmere på det…
God bedring til lille mis
-kramer
Der er mange katte der får en reaktion på de indvendige sting (katten er jo syet i flere lag, og dermed forskellige typer tråd).
Hvis der ikke er infektion i (området rødt og katten utilpas), er det ganske normalt - og der kan faktisk gå lang tid før det forsvinder.
Jeg får altid mine syet med indvendige sting i det yderste lag også (så de ikke piller i det) og der kan godt gå et par måneder før reaktionen er helt væk.
Jeg ville spørge dyrlægen… bare for at være sikker…
Jeg har set en kat, som havde en lignende reaktion på maven - og det var en slem ting. Jeg vil ikke komme det nærmere, for det vil skabe en masse unødig uro - men jeg vil blot håbe, at dyrlægen lige ser misling…
Tara havde også et brok på maven, men det så ikke sådan ud. Det her ser forkert ud i mine øjne - men jeg er ikke dyrlæge.
Held og lykke
mvh
Den ene af mine piger, havde en hævelse som den på billedet… Jeg var self nervøs. Men det var varmt, men ikke rødt… Det var så en væskesamling, og pga det øget tryk, blev vævet rødt… Det fortog sig i løbet af små 10 dage…
Som lenschow skriver, så få kigget på mis… Bare for at være sikker… Som regel og oftest er det harmløst, men igen… Det er et indgreb, og dermed osse en øget risiko, for både infektioner og andre problemer…
Så vidt jeg er bekendt, så er coli og stafylokokker de vrste bakterier… Ret mig, hvis jeg er galt på den…
Nynne fik også en bule på maven (hun fik snittet i midten), og det var naturlig hævelse - hun blev lappet sammen i 2 lag og det var fordi det inderste lag var begyndt at hele at det så sådan ud (mener jeg - ret mig hvis jeg er forkert på den)
[quote=Vivi_Fletcher;80200]Der er mange katte der får en reaktion på de indvendige sting (katten er jo syet i flere lag, og dermed forskellige typer tråd).
[/quote]
Min dyrlæge har forklaret at nogle at stingene (altså selve produktet) giver lokalt allergiske reaktioner i form af hævelse hos nogle dyr.
Som andre også skriver så hold øje med tegn på infektion (rødme, yderligere hævelse og væske/betændelse).
Ved snit på maven er der risiko for brok. Det var jeg i sin tid nervøs for og tog derfor min hunkat til kontrol efter en sterilisation.
Ang. snit i muskulturen, så anvender man jo til mennesker i det omfang det er muligt laparaskopisk operation for at mindske smerter samt afkorte immobiliteten i efterforløbet
En af mine hunkatte fik en alvorlig infektion efter sterilisation. Der var ingen tvivl om, at den var gal. Jeg opdagede det først ved, at hun blev rigtig skidt, slingrede af sted og kunne næsten ikke stå på benene. Når man trykkede ganske let ved syningen, væltede der puds ud.
Hun kom i penicillinbehandling og hulrummet mellem inderste og yderste syning blev renset tre gange dagligt med saltopløsning via en sprøjte. Hun kom sig efterfølgende hurtigt.
…Natasha - kan katten slikke i syningen?? Eller har du bare klædt den af til ære for fotografen?
Ja, kattene kan godt slikke i syningerne