[QUOTE=Sheer;1169018]Jo, det stod altså i det først link punkt 4 og 5: http://www.dof.dk/sider/index.php?Itemid=173&id=144&option=com_content&task=view[/QUOTE
ohh mange tak jeg fik kun læst på selve fuglen i første omgang - det er utroligt stressende at have den til at dunke ind af ruderne på den facon, i morgen trækker jeg for og ser om det så bremser noget! Den er meget insisterende og nej den skal ikke ind her
Fugle “angriber” husets vinduer?
Årsagen til denne uhensigtsmæssige adfærd er overdreven hævdelse af territorium. Enkelte individer reagerer meget voldsomt på at se deres eget spejlbillede i vinduer, og opfatter det som en rival. Derfor forekommer fænomenet især i månederne marts-maj. Det er bl.a individer af arterne solsort, bogfinke, vipstjert og kragefugle der besidder denne overdrevne territorialitet, der kan være til fare for fuglen selv. Det er også set hos større fugle - f.eks knopsvane - og er da decideret livstruende for individet. Man kan evt. midlertidigt sætte karton for det nederste af vinduerne i et forsøg på at afhjælpe problemet.
Jeg tror desværre du får endnu større spejleffekt ved at trække for.
Måske du kan sætte et spejl et sted i haven? det kan den jo ikke ta’ skade af at flyve ind i på samme måde? Og så efter et par dage dække det til? så den måske tror den har fået jaget rivalen på flugt? For jeg er ret sikker på det er dét der sker. Jeg har set fugle angribe sidespejle på biler… det ser lidt sjovt ud, men jeg kan sagtens forestille mig det må være irriterende (og jo farligt for fuglen osse) at den dunker mod ruderne.
[QUOTE=TrekkieGrrrl;1169092]Jeg tror desværre du får endnu større spejleffekt ved at trække for.
Måske du kan sætte et spejl et sted i haven? det kan den jo ikke ta’ skade af at flyve ind i på samme måde? Og så efter et par dage dække det til? så den måske tror den har fået jaget rivalen på flugt? For jeg er ret sikker på det er dét der sker. Jeg har set fugle angribe sidespejle på biler… det ser lidt sjovt ud, men jeg kan sagtens forestille mig det må være irriterende (og jo farligt for fuglen osse) at den dunker mod ruderne.[/QUOTE]
Det var d en umanerlig god idé -
Efter jeg her til morgen trak for havedøren så har den kastet sig over et kældervindue. De er så ikke specielt holdbare… Men den startede på taget og bevæger sig nedad… jeg finder det en besynderlig adfærd og nej kælder bliver så ej luftet ud
besynderlig adfærd? tja tjo… så faktisk i tv’et lørdag aften om en forsker som har modtaget en eller anden pris for hans studie på fugleadfærd. Der dør faktisk flere milliarder fugle hvert år pga. glasbygninger/store glaspartier i USA, og der findes MANGE videoklip af fugle der kaster sig mod ruder om foråret.
Der blev lavet film af nogle med “højhastighedskameraer” og der kan man se at lige før de rammer ruder, trækker de hovedet lidt tilbage og kløerne frem = den angriber! Den vil ikke ind elelr noget - den angriber spejlbilledet, som den tror er en rival…
Måske man kan bruge samme metode som til fluer. At man hænger en pose eller et glas med vand der så laver lysreflekser, så de ikke flyver der hen. Det virker mod fluer i åbne vinder. Måske det kunne hjælpe mod en fugl også.
Det hjælper at rulle for havedøren, men i dag har han så fundet bilen og taget sidespejlet…min fine ny sorte bil… og ja han overskider jo der hvor han angriber. Han vælger så også kun steder hvor han kan puste ud - på gelænder foran havedør = overskidt, sidespejlet ditto …
vil da se om en pose vand hængt på sidespejlet kan hjælpe inden bilen vaskes…
Han er faktisk helt uhyggelig, bare det kunne stoppes. vil jo helst ikke have han kommer til skade