Hjælp - endagslinser vs. månedslinser

Ja overskriften siger det, jeg har brug for hjælp, eller nok mest meninger…

Står og skal have nye kontaktlinser da dem jeg har driller og min optiker anbefalede mig månedslinser, men ved sgu ikke rigtigt - bruger i dag endagslinser…
Sidder pt. og søger lidt på nettet da han ikke rigtigt kunne sige så meget om det (det gik lidt hurtigt), men hvad har i af erfaringer??

Help! Og på forhånd tak :slight_smile:

Jeg vil anbefale endagslinser, da man er mere sikker på at linserne er rengjorte ordentligt. Mine øjne bliver i hvert fald meget irriteret af månedslinser, men jeg har også nogle meget sarte øjne. I dag bruger jeg slet ikke linser - i hvert fald ikke hvis jeg kan undgå det.

Jeg er skiftet fra måneds- til endagslinser. Jeg hader nemlig at stå og “fedte med dem” når de skal renses i linsevæske osv…og de dage, hvor min høfeber er slem, tager jeg dem bare ud og skifter til briller, uden at tænke over om jeg har beholderen med. Jeg smider dem bare ud :slight_smile:

Jeg har månedslinser som jeg kun bruger om dagen, og er rigtig glad for dem. Når du nu er vant til at tage linserne ud og i morgen og aften, så vil det nok ikke gøre den store forskel for dig mht “besværet” med at tage dem ud og i hver dag. :slight_smile:

Jeg har så væskeampuller inkluderet i mit abonnement.

Mit eneste problem er pga mine egne øjne og deres tårevæske produktion… det er ikke altid helt tilstrækkeligt om aftenen, så der syntes jeg at mine øjne klør. :slight_smile:

Men :ok:
Go for it!

Altså jeg har endags, og det er jeg glad for, da jeg er en klods til at huske at lægge dem i væske osv. det er bedst og nemmest for mig med nogle jeg bare kan smide ud. Til gengæld synes jeg ikke de passer helt optimalt, jeg synes de tørrer for hurtigt ud og har jeg dem i senere end kl 20 bliver jeg noget irriteret i øjnene.

Min far har til gengæld en bygningsfejl der gør at han ikke kan få endagslinser, så han har månedslinser, og jeg må indrømme at han sjældent brokker sig.

Jeg fik at vide i sin tid anbefalet dagslinser fordi jeg var nybegynder. Jeg overvejer faktisk at skifte til månedslinser, men først når jeg næste gang kaldes til tjek.

Ja minuset er jo alt det fedteri… Men optikeren sagde at mit syn måske kunne blive lidt bedre, vil jo gerne se perfekt, men ved sgu ikke…
Det er fordi jeg pt døjer med meget irriterede øjne synes jeg, og eftersom mine briller har forkert - meget forkert efterhånden - styrke bruger jeg dem ret sjældent når ikke det lige er til at se tv (som faktisk også er irriterende og uden kan jeg knap læse undertekster)…

Jeg er MEGET i tvivl!

Det er altså overhovedet ikke så besværligt igen, det bliver hurtigt en vanesag :slight_smile:

[QUOTE=Kandborg;559711]Ja minuset er jo alt det fedteri… Men optikeren sagde at mit syn måske kunne blive lidt bedre, vil jo gerne se perfekt, men ved sgu ikke…
Det er fordi jeg pt døjer med meget irriterede øjne synes jeg, og eftersom mine briller har forkert - meget forkert efterhånden - styrke bruger jeg dem ret sjældent når ikke det lige er til at se tv (som faktisk også er irriterende og uden kan jeg knap læse undertekster)…

Jeg er MEGET i tvivl![/QUOTE]

Kan du ikke få lov at få et par prøvelinser? Du behøver jo ikke skifte endeligt lige med det samme før du er sikker på hvilke der passer dig bedst?
Perfekt syn… ja det ville jeg også gerne have… men det sker ikke… :wink:

Så vidt jeg ved så er resultatet dog noget bedre med briller end med linser, da disse kan justeres bedre (og bedre korrigerer for bygningsfejl? )

Min kæreste brugte månedslinser og var godt tilfreds med det. Men for ca 2 år siden valgte han at få laser opereret sine øjne. Han skulle selv betale for det, da hans syn ikke var slemt nok til at få det betalt af det offentlige, det kostede vist ca 17.000 kr og er de bedste penge han har givet ud efter hans mening(og min). Han har beregnet det til at på under 10 år med linser, ville laser operationen have betalt sig selv.

Jeg må indrømme at jeg aldrig tror jeg vil kunne få en laseroperation - den der måde de gør det på er lidt… ad? i min verden, giver det mening?? :S Jeg ved godt det er sært men at de piller i ens øje mens man er vågen, nej tak! :wink: Men gud det må være dejligt at slippe for dårligt syn…

[QUOTE=Rimmen;559721]Kan du ikke få lov at få et par prøvelinser? Du behøver jo ikke skifte endeligt lige med det samme før du er sikker på hvilke der passer dig bedst?
Perfekt syn… ja det ville jeg også gerne have… men det sker ikke… :wink:

Så vidt jeg ved så er resultatet dog noget bedre med briller end med linser, da disse kan justeres bedre (og bedre korrigerer for bygningsfejl? )[/QUOTE]
Jeg vil ringe og høre dem i morgen om det med prøvepar tror jeg (skulle alligevel ringe ang. nye linser da jeg ikke har så mange igen)…

Briller er bedst, det ved jeg også godt… Dog har mit syn ændret sig meget fra da mine fantastiske briller blev lavet (er gået fra + til - på det ene øje, som også har bygningsfejl, og det andet er også blevet mere nærsynet) så jeg ser vildt dårligt med mine briller :frowning: Men det er det med pengene :doh:

Det er sgu svært :s

Jah, jeg skiftede i sin tid fra 14-dages linser til daglinser - og tilbage igen, fordi 14-dagslinserne var mere behagelige og gav et bedre syn. Så, det kommer åbenbart også an på hvilke linser du bruger. (Type, mærke, styrke…) Idag er jeg ovre på månedslinser (bifocale linser) - det er den mulighed, der nu er indenfor den genre. Det går såmænd også fint :slight_smile:

Han siger at det slet ikke gjorde ondt - jo lidt underligt at de pillede i ens øje, men han fik noget beroligende inden. Det varede vist kun 15 min fra start til slut. Hvis jeg var dig ville jeg overveje det, prøv at tænke på hvor tit du selv eller en optiker piller/kikker dig i øjet, mod at få det ordnet og overstået. Med hensyn til pengenene, så skal man se på det som en investering, det kan helt klart betale sig hvis man er under 35 år.

Men jo jeg kan godt følge dig med det ad… Jeg har selv fint syn og tanken om nogen der skulle pille mit øje, ville jeg også være tilbageholdende med. Men så dygtige som de er nu, ville jeg nu ikke betænke mig alligevel.

EDIT:
Kan se at du “kun” er 19 år, så tror jeg slet ikke de vil laseroperere. Mener man skal være mindst 25 år, da dit syn stadig kan ændre sig en del.

[QUOTE=Missemanden;559737]EDIT:
Kan se at du “kun” er 19 år, så tror jeg slet ikke de vil laseroperere. Mener man skal være mindst 25 år, da dit syn stadig kan ændre sig en del.[/QUOTE]
Ja det er jo også et problem :wink: Bare på et halvt år er mit syn blevet værre - ikke meget men hold da k*ft jeg synes jeg ser dårligt :open_mouth:
Alt efter min hånd bliver sløret og til sidst “væk”…

Jeg er stadigt meget i tvivl, måske blive på endagslinser og så høre min optiker om hvad nye glas til brillerne koster… (så skal det nok passe jeg falder for nye stel også :besvimer: det må jeg ikke!!)

Efter at have prøvet både månedslinser - som kom ud hver aften - og døgnlinser, som sad i en måned ad gange, og nu endagslinser vil jeg til en hver tid anbefale endagslinser.
Du skriver at de linser du har nu driller, men det betyder ikke at alle endagslinser driller. Det kan være diameteren eller krumningen der skal være en smule anderledes. Prøv at tale med din optiker om det.

Døgnlinser vil jeg IKKE anbefale. Var egentlig glad for dem, indtil jeg fik gnedet mig i øjet i søvne, hvorved linsen lagde sig dobbelt, og gav mig en ridse i hornhinden - selvfølgelig på det øje jeg kan se med. Det kostede mig 2- måneder med briller - og jeg kan altså ikke hold eud at gå med briller.

Jeg syn’s ikke du får den optimale sevice . . . . hvad med at skifte optiker :frowning:

Jeg har brugt Profiloptik i 31 år, fra da jeg fik mine første linser. Jeg har prøvet mange slags i årenes løb, og har de sidste år haft månedslinser, som tages ud om aftenen og puttes ned i beholderen - ikke noget med underlige væsker som i gamle dage.

Da jeg har bygningsfejl og stor forskel på styrken, har jeg to slags linser . . . ser ud på højre øje og læser med venstre og har læsefelt indbygget . . . det fungerer perfekt.

Jeg har dem på abonnement kr. 1.500 for ½ år og så får jeg yderligere tilskud fra Danmark - så det er ikke så dyrt i længden.

Når jeg har været til serviceeftersyn og måske skulle ændre styrke el. noget andet, har jeg fået de nye linser på prøve i en uge, før beslutningen om det sku’ være dem. Så se’følig kan du få dine linser på prøve, det skal du kræve, du skal ikke bare acceptere . . . det er dine øjne det handler om - husk det :slight_smile:

Pøj pøj med dit nye syn :smiley:

[QUOTE=Gugger;559831]Jeg syn’s ikke du får den optimale sevice . . . . hvad med at skifte optiker :frowning:

Jeg har brugt Profiloptik i 31 år, fra da jeg fik mine første linser. Jeg har prøvet mange slags i årenes løb, og har de sidste år haft månedslinser, som tages ud om aftenen og puttes ned i beholderen - ikke noget med underlige væsker som i gamle dage.

Da jeg har bygningsfejl og stor forskel på styrken, har jeg to slags linser . . . ser ud på højre øje og læser med venstre og har læsefelt indbygget . . . det fungerer perfekt.

Jeg har dem på abonnement kr. 1.500 for ½ år og så får jeg yderligere tilskud fra Danmark - så det er ikke så dyrt i længden.

Når jeg har været til serviceeftersyn og måske skulle ændre styrke el. noget andet, har jeg fået de nye linser på prøve i en uge, før beslutningen om det sku’ være dem. Så se’følig kan du få dine linser på prøve, det skal du kræve, du skal ikke bare acceptere . . . det er dine øjne det handler om - husk det :slight_smile:

Pøj pøj med dit nye syn :D[/QUOTE]
Jeg havde skam også den nye styrke på prøve… “Problemet” er at da jeg så var der for at sige til optikeren at alt var ok med dem, sagde han at jeg måske havde dem i for længe ad gangen og at månedslinser måske kunne hjælpe på iltningen af øjet (eller noget i den stil) - men tror jeg holder mig til endags og så husker at bruge brillerne!! Det er også sundest synes jeg :wink:

der er stor forskel på endagslinser - exen døjede med at de blev tørre og såmænd også faldt ud om aftenen når han så tv eller spillede computer- så han skiftede til nogle lidt dyrere med højere væskeindhold (?) og bedre åndbarhed.
derudover skiftede vi også til louis nielsen da den gamle optiker var sur, uflexibel og dyr.
vi fortrød det ikke !