HJÆLP FIP (Måske)

Min dejlige Djenkis (Norsk Skovkat 3.5 år) Er bare så syg. Dyrlægen mener at det kan være FIP. Han har nu været i behandling med pennicilin i 9 dage. Det har slået feberen ned, men han er alligevel stadig meget træt og syg.

Jeg vil kæmpe og gå temmelig langt for at han skal blive rask, og har søgt nettet tyndt for info, bare for ikke at føle mig TOTALT magtesløs.

Har fundet 2 mulige “kure”. Prednisolon og interferon.
http://www.vetinfo.com/fip-treatment-feline-interferon.html
http://www.dr-addie.com/treatment.htm
Er der nogen der har erfaringer med disse???

På den anden side vil jeg heller ikke lade min lille missedreng lide mere end højst nødvendigt. Hvordan ved man hvornår det er tid at give op og lade ham få fred?

Jeg har endnu en kat og er jo bange for at han skal blive smittet. Dyrlægen siger at risikoen for det er forsvindende lille, men jeg har læst andet på nettet. Hvad skal jeg tro? Please fortæl om jeres erfaringer…

Åh det er så sindsygt hårdt. Jeg græder flere gange om dagen og ligner selv efterhånden en syg kat.

Jeg tager med glæde imod enhver hjælp og råd.

Carina

Hvis din kat har fip så er der desværre ingen kur.
Fip smitter ikke! Det gør corona virussen som kan mutere og blive til fip.
Jeg har mistet 2 katte til sygdommen, den ene døde af det og den anden blev aflivet, da jeg ikke ville se ham lide.

Hvor tragisk det end er så har du kun en neste ting, som du kan gøre for din kat, hvis den virkelig har FIP…
Give den fred og gerne så hurtigt som muligt. :ked:
Du kan sagtens bruge en halv formue på diverse livsforlængende behandlinger, men du vil aldrig få den der glade og friske kat igen… Og der er som antydet kun tale om en kortere periode…
FIP slår katte ihjel - så enkelt er det… desværre :frowning:

Det gør mig inderligt ondt for dig… og naturligvis også din kat.

Din anden kat kan IKKE smittes med FIP!!! Det må være din trøst i denne periode…

FIP er en såkaldt udelukkelsesdiagnose - man ser på et samlet billede af symptomer og når alle andre muligheder er afvist, så er der groft sagt kun FIP tilbage

Ann. Mange folk tror desværre at fip smitter :frowning:

FIP er desværre det samme som en dødsdom :ked:

Ja, det gør de… og nogle dyrlæger er heller ikke særligt godt opdaterede omkring sygdommen og spreder skræk og rædsel hos stakkels katteejere…
Det er ikke mere end bare et par år siden at jeg hørte at en dyrlæge på Poppelstykket (Kbhs dyrehospital) guldhjælpe mig havde aflivet en kat på en løs mistanke om FIP - og bedt ejeren om at hente sin anden kat, så den også kunne blive aflivet… fordi den jo også var smittet :thumbdown: Sådan en dyrlæge skulle altså have bank!!! især når vedkommende er ansat på noget de selv kalder et forskningsdyrehospital…

Hvilke symptomer har katten, siden dyrlægen siger muligvis FIP, og er der tale om våd eller tør FIP?
Hvad er den behandlet med til nu?

Ann. Det er skræmmende, man regner jo med at en dyrlæge ved hvad de taler om.

Der er desværre stadig dyrlæger, som siger (og tror), at FIP smitter.
Jeg har tilmed to gange oplevet (ikke selv), at en dyrlægen har sagt FIP, hvor der var tale om tarminvagination og bughulebetændelse.

Hej Carina. Som det allerede er sagt, stilles diagnosen for FIP i høj grad ved at udelukke alle andre sygdomme. Jeg har selv mistet en kat til FIP, så jeg ved, hvor magtesløs man føler sig, mens de andre muligheder bliver undersøgt.

Giv din kat alle rimelige chancer, men stop når dyrlægen er sikker på diagnosen. Du kan evt. indhente en “second opinion” hos en anden dyrlæge, hvis din egen ikke har så megen erfaring i netop denne sygdom. Men hvis det er FIP, findes der ingen kur.

Heldigvis behøver du ikke frygte, at din anden kat bliver smitttet. Jo, med Corona-virus måske, for det har måske henved halvdelen af alle katte, men risikoen for at det muterer til FIP er stadig forsvindende lille. Corona er i sig selv harmløs - det er kun, når den muterer, at det går galt.

Jeg krydser fingre for, at det trods alt er noget andet. :kryds::kryds::kryds:

Jeg har selv mistet en kat til FIP for ikke så længe siden, så jeg ved, hvor forfærdeligt en sygdom det er. Og jeg er enig med Ann K. Hvis katten har FIP, kan den ikke behandles, men vil kun få det værre, og så er det bedste, du kan gøre for den, at give den fred.

Men det lyder ikke, som om dyrlægen er helt sikker? Hvad baserer han sin antagelse på?

[QUOTE=Mega;734310]Hvilke symptomer har katten, siden dyrlægen siger muligvis FIP, og er der tale om våd eller tør FIP?
Hvad er den behandlet med til nu?[/QUOTE]

Hans symptomer var/er høj feber (40.1) der nu er slået ned med pinnecilin.
Vægttab på 1/2 kg, han vejer nu 3.6 kg. han har altid været en spinkel kat.
Vi fik taget en blodprøve der viste at han har en bakteriel infektion. Senere har dyrlægen sagt at det også KAN være en virus.
Desuden synes dyrlægen at han virker lidt “vommet”
Ellers er han bare generelt apatisk og slet ikke sig selv.

Jeg synes generelt at der er lidt for mange “måskeer” i det hele. Jeg er relativ ny katte ejer så er derfor ikke så erfaren og må derfor tro på hvad dyrlægen siger. Problemet er at jeg ikke synes at han siger så meget.

Men igen…måske er det bare mig der er bange og frustreret og ikke hører ordentlig efter.

[QUOTE=FinnFrode;734351]Hej Carina. Som det allerede er sagt, stilles diagnosen for FIP i høj grad ved at udelukke alle andre sygdomme. Jeg har selv mistet en kat til FIP, så jeg ved, hvor magtesløs man føler sig, mens de andre muligheder bliver undersøgt.
[/QUOTE]

Hej Finn

1000 tak for dine krydsede fingre.
Problemet er lidt at der ikke bliver undersøgt andre muligheder…tror jeg. Dyrlægen tog godt nok et par blodprøver om han har undersøgt dem yderligere ved jeg ikke. Kuren min Djenkis har fået var 3 slags pinnicilin (nu 10 dage siden) og ellers har jeg fået noget specielt appetit stimulerende mad til ham. Problemet er lidt, at jeg ikke ved hvad jeg bør FORVENTE at dyrlægen gør, hvilke tests og behandling osv…

Derfor er det osse svært at tage beslutningen om aflivning, når jeg ikke er sikker på at alle muligheder er undersøgt. Jeg føler blot at tiden tikker afsted mens jeg bare ser på at han bliver mere og mere syg istedet for at udforske alternative muligheder.

Kan jeg evt. bede dyrlægen om en liste over symptomer og givet medicin for en anden dyrlæges vurdering?

Venlig hilsen
Carina

P.S. Katte AIDS er forresten udelukket med sådan en “strip-test” Vi fik svar på den på 5 min.

Det er netop det frustrerende og forfærdelige ved FIP… man famler rundt i blinde og det er kun til allersidst, at man tror på at samlede billede er og ikke kan være andet end FIP :frowning:
Hvor i landet br du? Der sidder menensker herinde, som kender virkelig dygtige dyrlæger rundt omkring, som du måske kan opsøge for en second opinion…
Jeg ved ikke om dyrlægen kan dysse en kat så meget ned, at man kan føre en kanyle ind i bughulen… Kan der udtrækkes strågul fibrøs væske, er diagnosen som oftest sikker…

Hvis dyrlægen tror, han har våd FIP (dvs. at han virker vommet på grund af væske i bughulen), så burde det faktisk være lidt nemmere at se, end hvis han har tør FIP. Så burde dyrlægen kunne trække væske ud og se på væsken, om det er FIP. Er det tør FIP, er det straks meget sværere, da symptomerne kan være mangfoldige og pege på alle mulige andre sygdomme også.

Jeg kan sagtens forstå, at du ikke ønsker at aflive katten på den baggrund, du beskriver. Har du ikke mulighed for at tage katten med til en anden dyrlæge? Hvor bor du henne? Nogen herinde kan sikkert anbefale dig et godt sted, hvis de ved, hvor i landet det er.

Hej Ann

Jeg bor nær Hjørring og bruger dyrlægerne i Løkken. Ja jeg har også set/læst om at trække væske ud, men det er jo kun ved våd FIP. Jeg synes ikke umiidelbart at Djenkis har besværet vejrtrækning.

Venligst
Carina

Carina, må jeg anbefale at du tager ham under armen og suser ned til Pia Bisgaard i Vejgaard - www.katdoktor.dk Hun er opdateret på FIP, og det ville være et rigtigt godt sted at få en second opinion i dette tilfælde.
VH
Susanne

Det forløb du beskriver er så kortvarigt, at man må formode, at der er tale om våd FIP, hvis altså der er tale om den sygdom…
Tør FIP kan katten gå med i LANG tid - jeg har hørt om tilfælde, der har strakt sig over op til 6 måneder inden diagnosen var endelig og sikker. Meget ofte har eneste indikation på at noget var helt galt været let forhøjet temperatur og let nedsat appetit, i nogle tilfælde let utrivelighed… Det er godt nok vanskelige og diffuse symptomer at fastlå en 100% dødelig sygdom ud fra :frowning: Og det koster ganske mange penge at komme frem til den diagnose, fordi symptomerne jo kan være hvad som helst…

Er din kat blevet tiltagende dårligere i løbet af de sidste 10 dage, trods antibiotikaen? træt, mistet appetitten, tabt sig?
Hvilken antibiotika har den fået - og hvad har dyrlægen håbet at kunne kurere med det?
(Min egen dyrlæge griber genre til synolox, når hun står med såden en diffus tilstand - som hun siger, er det dyrlægens førstehjælpskasse… et bredspektret antibiotikum, der kan afhjælpe de fleste bakterielle tilstande, eller i det mindste holde dem nede til en dyrkning har angivet det korrekte antibiotikum… )

Nøj, en klinik kun for katte! Susanne W ved ALT, hvad der er værd at vide om FIP, så hendes anbefaling kan du ikke gå galt med!