Hjælp! Forstoppelse hos gammel kat

Hej med jer :blush:

Jeg håber virkelig på måske at nogle af jer har erfaring eller succes-historier.
Jeg vil starte med at sige at dyrlæge er besøgt og der er sat grundig behandling igang.

Min hankat er nu 16 år gammel, blind (skete pga forhøjet blodtryk - som han nu er medicineret for), har forhøjet stofskifte som også er stabilt pga medicin. Men siden foråret har jeg bøvlet med at han blev forstoppet. Sådan meget uregelmæssig på bakken. Der er tit gået 1-2-3 dage imellem bummelum. Jeg begyndte så at bruge lactulose når det gik for meget i stå. Men nu stod jeg pludselig her og havde givet lactulose fordi han ikke havde været på bakken i 2 dage. Pludselig var det 4 dage. Så ringede til dyrlægen og har været forbi i dag. Fik at vide der var godt fyldt derinde og han var oppustet af luft i maven. Fik valget imellem at se om jeg kunne få gang i det selv (hun var dog ikke så positiv omkring det var muligt) eller lade ham blive og blive lagt i narkose og skyllet igennem. Fik at vide det var en hård omgang for ham. Og ellers skulle jeg overveje ar han skulle herfra. Hvilket jeg bare slet ikke er klar til. Hun stak noget i nakken på ham der både skulle være kvalmestillende og noget der skulle forsøge at få tarmen til at bevæge sig. Jeg blev sendt hjem med Microlax (det er givet og der kom en god pølle nogle minutter efter), skal give ham 6 ml lactulose i alt fordelt over 2 omgange (3 ml er givet), kl 21 skal han have Metoclopramide som vidst skulle forsøge at hjælpe på tarmbevægelsen. I morgen tidlig skal han muligvis ha microlax igen (men efter en snak med dyrlægen her i eftermiddag var hun ikke sikker på jeg skulle give det igen). Jeg har fået Bonqat som smertestillende jeg kunne prøve at give ham i aften, fordi han jo helt sikkert også har ondt. Men det kan sløve ham. Og så har jeg ellers fået kvalmestillende og noget appetit-smørelse til øret til i morgen.

Der er samtidig sat en tid af kl 11 til skylning af tarmen for en sikkerhedsskyld, hvis ikke der kommer mere gang i det. Den må jeg så gerne ringe og aflyse.

Men hold kæft hvor er jeg ked af det, fortvivlet og bange.

Jer der har været igennem noget lignende - hvordan er det gået? :worried:

3 Synes om

Min gamle kat led af kronisk forstoppelse og gik fra at være på bakken hver anden dag til hver dag ved at give gangigen rørt op i vand og så nogen skefulde henover vådfoder hver dag og samtidig gav jeg tørfoder royal kanin gastro fiber (vigtigt der er to der hedder gastro)
Vi prøvede også lactulose men det gad hun ikke og det virkede heller ikke så godt

Vi har ikke prøvet at hun skulle have skyllet tarm ved dyrelægen men har fået taget røntgen hvor dyrlægen sagde hun var helt fuld og vi fik styr på det sådan men det var med gangigen hver dag

Og kram det gør ondt når ens kat ikke har det godt jeg håber det ender godt jeg ved ikke lige mht dosering og hvad der passer din kat

3 Synes om

Tusind tak for dit svar! Min dyrlæge mærkede på tarmen og sagde også at der var helt fyldt op. Jeg har slet ikke hørt om det du nævner før. Var det dyrlægen der anbefalede det? For så vil jeg lige prøve at nævne det for min. Jeg synes det er så voldsomt hvis han skal igennem sådan en skylning, hvis jeg kan undgå det med afføringsmiddel. Jeg har også RC gastrointestinal fibre tørfoder nu. Jeg har forsøgt at bløde det op i vand, fordi han pt ikke rigtig har nogen appetit. Han har fået smasket en lille smule i sig.

3 Synes om

Vi blev først anbefalet lactulose eller husk men ingen af dem fungerede så foreslog jeg gangigen pulver rørt op i vand da det er noget man kan tage længe uden at tarmen bliver doven og Skovlunde dyreklinik sagde god for det
Jeg brugte et halv brev rørt op i vand og så 4 skefulde på vådfoder morgen og aften
Det fåes med forskellige smage og jeg brugte neutral det har helt sikkert hjulpet her så jeg ville snakke med din dyrlæge det kan købes i håndkøb og min kat havde også stofskiftesygdom og det kunne sagtens gives uden at påvirke hindanden
Jeg mærkede på hendes afføring når jeg samlede det op så i en pose og give den et let tryk for at det hverken er for blødt eller hårdt

3 Synes om