Hjælp gennem junglen

Hej alle I kattegale mennesker,

Jeg er på vippen af total forvirring, da jeg ønsker at skifte Balders foder. Han får pt en blanding af Whiskas og noget meget billigt noget… Af ukendte årsager ææælsker han bare det billige, men har bemærket at hans ånde er begyndt at lugte lidt grimt, og beskylder altså hans foder.

Men jeg går altså kold i den jungle det er at finde det korrekte foder! Så nu spørger jeg jer, fornuftige og forstående mennesker :slight_smile:

Jeg er på su, og har altså ikke råd til det dyreste, men katten skal selvfølgelig have god, næringsrig mad alligevel.
Han er indekat, cirka 3 år gammel, meget fin uden tegn på overvægt, som sagt lidt grim ånde, men ellers er han sund og rask.
På internatet, hvor jeg fik ham, fik jeg at vide at jeg ikke behøver give ham vådfoder, og at tørkosten renser hans tænder…

Håber nogle kan fortælle hvilke mærker jeg skal kigge efter/undersøge nærmere!
:slight_smile:

Foder er en trossag :slight_smile:
Men rent økonomisk, kan jeg oplyse dig om, at Whiskas er dyrt at fodre med. Måske ikke den dyreste kilopris, men kattene æder mere af det og leverer meget mere i kattebakken.

Jeg fodrer tørt med en blanding, men skulle jeg vælge én slags foder ville jeg vælge Orijen.

Tørfoder renser ikke kattens tænder! I hvert fald ikke medmindre du fodrer med tandstensdiæt, der er større og mere “gummiagtige” at tygge for katten.
Ellers gælder kun tandbørster.

Derimod har katten brug for meget væske - så jeg vil klart anbefale at kombinere det tørre med vådfoder.

Jeg ville tjekke kattens tandkød for rødme. Har aldrig hørt om dårlig ånde pga. tørfoder :? Så skulle det da lige være efter en gang vådfoder :wink:

Jeg er selv på SU. Jeg køber 10kg foder til mine 2 katte. Ligger ca 100kr af om måneden. Også køber jeg 10kg. for 400, plus minus.
Det holder en del tid:) Og kiloprisen ryger ned under whiskas. Bl.a. kunne du kigge på porta 21 finest. Det ligger vidst omkring 300kr for 10kg. Det er ikke meget, med tanke på kvaliteten og mængden:)

hvis du gerne vil fodre med et ok tørfoder, som ikke flænser din SU pung så hop ind på zooplus.co.uk og køb iams eller James Wellbeloved…
der koster 10 kg ca 380,- alt efter kursen… samtidig kan man jo så købe lidt kvalitetsgrus med, og så er portoen på 80,- (9 pund) slet ikke så slem.
en 10 kg’s sæk holder i over to måneder til to katte herhjemme… (lige knap 12 uger sidst jeg tjekkede)

når man så vil forkæle katten et par gange om ugen, så går man i aldi og køber LUX til 5,50 pr. dåse og giver en 1/4-½ dåse af gangen som weekend guf :stuck_out_tongue:

sådan fungerer det RIGTIG godt herhjemme - jeg blander så JW og Iams lige over, og så LUX ca. 3 gange ugen… det kræver jo så lidt mere indkøbspris, så man skal lige punge lidt ud på en gang, men i det lange løb sparer man mange penge på kg-prisen og især det der kommer ud i den anden ende :slight_smile:
jeg sætter bare penge af hver måned til kattefoder og grus på en konto, og så er udskrivningen ikke så stor den enkelte måned :stuck_out_tongue:

Det har jeg!
^Mine fik VOLDSOMT dårlige ånde af Hills indoor - og senere fik det også da de prøvede noget eukanuba…
fy for pokker en stank… det var begge veje de lugtede dårligt… maverne var fine, men lugten var uudholdelig…

LUX hos Aldi er et af de bedste supermarkeds vådfoder (5,5 kr for 400 gram).

Og så vil jeg anbefale at tage en tur forbi zooplus og bestille der, det er meget billigere end de danske priser - og sparer man lidt op, så man kan købe stort ind, så gør fragten heller ikke så meget :slight_smile:
Jeg er selv ret glad for Porta 21 grain free som en del af mine blanding :slight_smile:

kan kun tilslutte mig zooplus koret - og så sige at når du kommer fra whiskas ( no offense - det er et rigtigt skidt foder) så betyder det mindre om du går på RC,Iams,hills,orijen,sanabelle, porta eller lignende i den dur.
principielt skal du helst finde et foder uden korn i og med et højt kødindhold.

og jeg lover dig du vil blive positivt overrasket over hvor meget mindre der kommer i bakken
husk dog at skifte gradvist for at undgå dårlig mave