HJÆLP... han har spist noget af et blad fra en buket blomster

Nej det har han ikk… Han tygger jo kun buketten fordi han synes det er sjovt…

Langt de fleste blomster og blade er heldigvis ikke giftige, og for de som er, så skal der mere til end en gang gnasken eller et lille stykke, for at de giver andet og mere end ubehag.
Er det noget som skal have fast ophold i hjemmet :wink: så vil jeg absolut kun have for katte ikke giftige planter, men er det en buket der står kort og er en gave, så står den fremme når jeg er i nærheden, og ellers er den pænt sat væk. Er jeg i tvivl, så vælger jeg som regel at forære det væk til ikke kattefolk, naboen er næsten altid en taknemmelig modtager :slight_smile:

Jeg vil så mene, han tygger buketten, fordi han ikke har adgang til græs. :slight_smile:

Lyder godt din kat har det fint!

Min Mor kom engang forbi med en blomst, men da jeg ikke var hjemme, satte hun den bare i en potte og skrev en lille besked om at hun havde været forbi og ‘‘tak for kaffe’’. Og der kom jeg altså hjem til en EKSTREM syg og savlende kat der havde ædt ‘julestjerne’, så af sted til dyrehospitalet inden jeg overhoved nåede at få overtøjet af.
Han klarede skærerne, men fik problemer med nyrerne efterfølgende og skulle have skånekost og medicin resten af sine dage (han levede 4 år efterfølgende) og blev 11 år.
Siden har jeg ikke haft julestjerner i mit hjem, selvom jeg egentlig synes de er så hyggelige i juletiden. Og min Mor var så ked af det…

Jeg fandt i øvrigt aldrig ud af om julestjerner er giftige, eller om han bare ikke kunne tåle den - ved i noget om det??

Ja, julestjerne er giftig, så ikke nogen god ide når man har katte der elsker at pille i grønt.

Marina

Det kommer rigtig meget an på hvad det er for et blad. Rigtig mange stueplanter er ekstremt giftige (Vidste I at nerie i deres hjemland også kaldes hestedræber? Og at engletrompet er ekstremt giftig - og hvis man overlever en forgiftning, risikerer man stadig hallucinationer og mareridt resten af livet, man slipper simpelthen aldrig af med det… At katte kan få nyreskader af liljer. Måske ser det ud til at de klarer den her og nu, for nyrer har stor overkapacitet i starten. Men med alderen er det måske lige dét, der giver nyresvigtet… Det er søde sager vi har stående i de små hjem…)

Ikke her. Jeg har altid græs stående, som de bruger. Men vippende blade er sjove, de er legetøj… og legetøj bider man i :ok:

[QUOTE=Helene;728887]
Jeg fandt i øvrigt aldrig ud af om julestjerner er giftige, eller om han bare ikke kunne tåle den - ved i noget om det??[/QUOTE]
Jo, de fleste af vores juleblomster er giftige, desværre :slight_smile:

http://kattehandel.dk/jul.htm

http://www.bispebjerghospital.dk/giftlinjen/forside/alt-om-gift/planter-og-svampe/P-listen.htm

(Sidste liste er med henblik på mennesker. Men kan en plante forgifte et menneske, kan den som regel gøre det samme ved et meget mindre dyr. Derimod kan en plante der er ufarlig for os godt være farlig for en kat)

Tror nu stadigvæk ikke at en kat får alvorlige meen af at spise “noget af et blad” … hvis den har spist op til flere blade så er det en anden snak !!!

Julesdtjerner er giftige. Men vores første katte åd dem - dvs kun de røde blade, de blev afmonteret hver eneste julestjerne vi havde på rekordtid. Og heldigvis blev de aldrig syge af det. Underligt nok, for jo vel er de giftige.

Dieffenbachia er også ekstremt giftig forresten, både for dyr og mennesker, og det er jo osse en mange har stående…

JO… kig på linkene… det kommer an på hvilken plante bladet kommer fra, som sagt… “Noget af et blad” kan være alt fra dødeligt til ingenting. Alt efter planten. Også for mennesker. Naturen har stærkere gifte end noget vi mennesker kan koge sammen. Og desværre er de giftige ofte rigtig gode stueplanter og stauder - måske fordi de er gode til at beskytte sig imod skadedyr :cool: - hvad ved jeg.
I det her tilfælde var det så heldigvis harmløst :ok:

Han tygger i den fordi den er sjov at daske til, også elsker han at smage på alt… :slight_smile:

[QUOTE=Helene;728887]Lyder godt din kat har det fint!

Min Mor kom engang forbi med en blomst, men da jeg ikke var hjemme, satte hun den bare i en potte og skrev en lille besked om at hun havde været forbi og ‘‘tak for kaffe’’. Og der kom jeg altså hjem til en EKSTREM syg og savlende kat der havde ædt ‘julestjerne’, så af sted til dyrehospitalet inden jeg overhoved nåede at få overtøjet af.
Han klarede skærerne, men fik problemer med nyrerne efterfølgende og skulle have skånekost og medicin resten af sine dage (han levede 4 år efterfølgende) og blev 11 år.
Siden har jeg ikke haft julestjerner i mit hjem, selvom jeg egentlig synes de er så hyggelige i juletiden. Og min Mor var så ked af det…

Jeg fandt i øvrigt aldrig ud af om julestjerner er giftige, eller om han bare ikke kunne tåle den - ved i noget om det??[/QUOTE]

Årh nej… Stakkels dig og din mor :blegne:
Julestjerne er møg giftige for katte (det vidste jeg dog:tihi:), men det er så også den eneste blomst jeg er 100% sikker på er giftig… Alle de andre blander sig bare sammen i en stor kluddermor… Også hjælper det jo slet ikke, at jeg ikke aner hva de forskellige hedder…:ups:

[QUOTE=Ann R;728962]Det kommer rigtig meget an på hvad det er for et blad. Rigtig mange stueplanter er ekstremt giftige (Vidste I at nerie i deres hjemland også kaldes hestedræber? Og at engletrompet er ekstremt giftig - og hvis man overlever en forgiftning, risikerer man stadig hallucinationer og mareridt resten af livet, man slipper simpelthen aldrig af med det… At katte kan få nyreskader af liljer. Måske ser det ud til at de klarer den her og nu, for nyrer har stor overkapacitet i starten. Men med alderen er det måske lige dét, der giver nyresvigtet… Det er søde sager vi har stående i de små hjem…)

Ikke her. Jeg har altid græs stående, som de bruger. Men vippende blade er sjove, de er legetøj… og legetøj bider man i :ok:[/QUOTE]

Helt enig i det markerede :slight_smile: Han daskede løs til bladene, og har en eller anden ting med at alt skal smages mindst en gang…:tihi: Så fra nu af er blomster buketter mm. forbudt i mit hus… Jeg tror sgi ikke har jeg nerver til sådan en omgang igen… :høhø: Jeg er bare glad for alt jeres hjælp, og at det var et harmløst blad…

Og nej… Jeg fik ikk meget søvn i nat… Oliver derimod snorkede lystigt derud af, mens jeg vågnede konstant og lige tjekkede ham… :tihi:

Du må jo fortælle folk at du af princip kun modtager roser :cool: Og at en eller to langstilkede roser i en vase er lige så flotte som en hel buket :blomst:
De er nemlig ikke giftige… :wink:
Altrnativt har jeg en enkelt reol, hvor kattene ikke kommer. Så må buketten stå der når jeg ikke er i nærheden. Måske har du osse sådan et sted :lys-ide:

[QUOTE=Ann R;729179]Du må jo fortælle folk at du af princip kun modtager roser :cool: Og at en eller to langstilkede roser i en vase er lige så flotte som en hel buket :blomst:
De er nemlig ikke giftige… :wink:
Altrnativt har jeg en enkelt reol, hvor kattene ikke kommer. Så må buketten stå der når jeg ikke er i nærheden. Måske har du osse sådan et sted :lys-ide:[/QUOTE]

Årh ja det kunne jeg da sige :smiley:
Min lejlighed er på 43 k2… Alle er udnyttet, og alle skabe er fyldte… Her kan man ikke gemme noget som helst, uden Oliver på en eller anden måde kommer ind i det…:høhø: Behøver jeg at sige, at sidste års julegaver var fyldt med små tandmærker?:tihi: Han kan nemlig selv åbne skabe, og låger…:høhø:

Katte døer hvert år af giftige planter. Nogen katte kan bare ikke lade dem være - uanset om de har andet de kan bide i. Nogle planter - - som liljer af alle slags - er så giftige
at der ikke skal ret meget til - en enkel bid er nok til at katten kan blive dødsyg.

De fleste giftige planter giver symptomer forholdsvist hurtigt - i.e. fra minutter til en time. MEN - man skal være opmærksom på, at der faktisk er planter der ikke giver symptomer før
lang tid senere. Feks ganske almindelige løg kan give anemi hos katte - men ikke blot fordi de bider i et løg - men hvis de gennem en periode spiser løg eller dele af løg så
vil de langsomt udvikle anemi. Som ikke kan kureres.

Her tager vi den slags ting alvorligt. Og advarer folk imod det. Ikke mindst nu hvor julen nærmer sig så er der jo mange der gerne vil have julestjerner ind - de er MEGET giftige for katte. Vi har endnu aldrig taget en buket blomster vi har modtaget ind i huset - simpelthen fordi det kan være så svært at vurdere om noget af buketten kan være giftig. :yikes:
Hellere safe than sorry…

Så et godt råd - hav ikke andet i huset end det du er 110% sikker på ikke er giftigt for dine katte. Med mindre du gerne vil have ny kat :thumbdown:

Og oplær kærester og familie til at de ikke kommer med buketter - sig CHOKOLADE :lol:
Og sørg så for at chokoladen ligger så kattene ikke kan komme til dem - for det er faktisk også giftigt for katte :besvimer:

[QUOTE=Teresa Guldager;729887]Katte døer hvert år af giftige planter. Nogen katte kan bare ikke lade dem være - uanset om de har andet de kan bide i. Nogle planter - - som liljer af alle slags - er så giftige
at der ikke skal ret meget til - en enkel bid er nok til at katten kan blive dødsyg.

De fleste giftige planter giver symptomer forholdsvist hurtigt - i.e. fra minutter til en time. MEN - man skal være opmærksom på, at der faktisk er planter der ikke giver symptomer før
lang tid senere. Feks ganske almindelige løg kan give anemi hos katte - men ikke blot fordi de bider i et løg - men hvis de gennem en periode spiser løg eller dele af løg så
vil de langsomt udvikle anemi. Som ikke kan kureres.

Her tager vi den slags ting alvorligt. Og advarer folk imod det. Ikke mindst nu hvor julen nærmer sig så er der jo mange der gerne vil have julestjerner ind - de er MEGET giftige for katte. Vi har endnu aldrig taget en buket blomster vi har modtaget ind i huset - simpelthen fordi det kan være så svært at vurdere om noget af buketten kan være giftig. :yikes:
Hellere safe than sorry…

Så et godt råd - hav ikke andet i huset end det du er 110% sikker på ikke er giftigt for dine katte. Med mindre du gerne vil have ny kat :thumbdown:

Og oplær kærester og familie til at de ikke kommer med buketter - sig CHOKOLADE :lol:
Og sørg så for at chokoladen ligger så kattene ikke kan komme til dem - for det er faktisk også giftigt for katte :besvimer:[/QUOTE]

Amen…

Jeg læste for nylig at det har været populært (i USA?) at bruge en bestemt mærke babymad til killinger og unge katte, det var nemt fordøjeligt og proteinrigt. Men så begyndte kattene at dø. Og da man undersøgte sagen viste det sig at producenten var begyndt at tilsætte en anelse løg til babymosen, for smagens skyld… det var så forsvindende små mængder. Men unge katte der spiste lidt af det dagligt - det var faktisk nok til at slå dem ihjel…
Jeg går for ressten også helst udenom kattemad med hvidløg på ingredienslisten. Det er godt nok ikke så slemt som almindelige løg - men det kan næppe være godt :thumbdown:

Uh jeg vidste godt at løg ikke var godt for katte, men … ikke at det var så farligt at de fik anæmi af det :uha: Jeg må til at passe på når de får godbidder fra aftensbordet så… Ikke at jeg gi’r dem et stykke løg selvfølgelig men der kan jo godt være noget i en lasagne eller lignenden… og de har jo altså den idé at menneskemad smager MEGET bedre end alle typer kattemad!

Løg og hvidløg (Latinsk Allium)

Løg findes som tilsætning i mange forskellige fødevare og i hjemmelavet mad. Nogle bruger endda løg og hvidløg som kosttilskud til at holde lopper og flåter væk.

Giftmekanisme
Løg indeholder stoffer, der ødelægger blodets evne til at transportere ilt. Det aktivt giftige stof er organothiosulfat og det ødelægger hæmoglobinet, der normalt transporterer ilten i blodet.

Symptomer på løgforgiftning

De første symptomer kan være ganske uspecifikke:
Opkast
Diarre
Manglende appetit
Nedstemt humør

Senere vil kæledyret vise tegn på blodmangel:
Blege slimhinder og blegt tandkød
Svag og langsom puls
Blod i urinen.

:uha: :uha:

glup :uha:

Det vil jo så sige at det kan være farligt næsten at lade sin kat spise noget som helst af ens egen mad. Vores mad er der da som regel enten løg eller hvidløg i… hvis ikke lige det er risengrød :tihi:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;730108]glup :uha:

Det vil jo så sige at det kan være farligt næsten at lade sin kat spise noget som helst af ens egen mad. Vores mad er der da som regel enten løg eller hvidløg i… hvis ikke lige det er risengrød :tihi:[/QUOTE]
Jah - det eneste de får her er små bidder rent kød, hvor sovs eller lignende er fjernet. Men - nu har jeg jo også en multi-foder-allergiker i huset, så vi er vant til at passe meget på

Ja… og jeg har aldrig tænkt på at det kunne være SÅ farligt. Altså igen, jeg vidste godt at løg ikke var sunde for katte, men omvendt tro’de jeg da f.eks. ikke at hvidløg var farligt, det er da netop tilsat mange ting. Og de ELSKER jo allesammen hvidløgsost :frowning: Nå… de må så lære at elske noget andet…