Jeg bor i et lille rækkehusområde.
Jeg har haft min huskat i 1½ år af de 2 år jeg har boet der.
Her for få dage siden, er der opstået et problem.
En kvinde i nærheden af mig, har anskaffet havemøbler til 6.000 kr.
Min kat har fået det påfund at han skal ligge i de møbler om natten.
Ikke noget kvinden er specielt vild med.
Faktisk er hun så vred at hun vil sende en klage til boligforeningen hvis jeg ikke får løst problemet.
Jeg har prøvet på at holde ham inde en nat, men han miaver så utåleligt at det ender med at blive et problem for dem der bor ved siden af mig.
Har i nogen idéer?
Jeg har foreslået kvinden at jeg køber noget “gå væk kat” til hende, men hun nægter at bruge kemikalier.
Har i nogen forslag?
Det er i hendes forhave/området foran hendes bolig, så jeg tænkte på om der er nogen blomster/planter der holder katte LANGT væk?
Hun hader i det hele taget katte, og hun har selv hund.
Jeg behøver desperat hjælp, for jeg vil IKKE af med min kat!
(som forresten er kastreret, øremærket og vaccineret)
Hvis du ikke har mod på at hegne hele have ind, kan du lave/få hjælp til at lave en lille løbegård. Du kan se et eksempel på en lille men god løbegård hvis du går ind i min profil. Løbegården har kostet mig ca. 2000kr at lave i materialer. Min ene kat, der er en natteravn overnatter tit derude. Jeg har et lille hus med et tæppe i bunden, så der er trygt og varmt, hvis hun ikke lige sidder på en hylde og holder øje. Håber du får løst problemet, det er jo ikke alle der er lige så vilde som os herinde med katte og det må vi respektere.
Der findes nok ikke nogle midler eller planter der med sikker gør at katte holder sig væk.
Og hvis du ingen have har , så er din eneste mulighed nok kun at lære katten at være indekat.
For selvfølgelig har naboen jo ret til at hun ikke vil have din og andre katte i hendes møbler
[QUOTE=LouiseLindell;832966]Min kat kan ikke være indekat på 30 kvm2 :s
så får jeg aldrig mulighed for at sove :/[/QUOTE]
Tja, jeg har 2 inde katte på 26
Og en hund. Det går da fint. Selvfølgelig er der nogen nætter hvor de leger.
Men så står jeg op og leger jag fjeren. Hvor der er vilje er der vej
Jeg har prøvet at have ham som indekat.
Det var meget MEGET umuligt.
Alt gik i stykker, jeg var revet til blods fordi katten ikke ville lade mig sove, jeg har en 1-værelses lejlighed, så kan ikke lukke den ind i andre rum om natten osv.
Gik med ham i sele, men det hjalp intet
Kunne du ikke tilbyde at købe en form for overtræk til hendes møbler - jeg har noget overtræk der beskytter mod vind og vejr til mine havemøbler. Så er møblerne da også beskyttet mod katten.
Til sidst: Frygter du at hun melder til til boligforeningen, fordi du ikke må have kat? For hvis man må ha’ dyr (hun har jo hund), er der måske ikke så meget at frygte. Det er selvfølgelig ikke sjovt at være uvenner med naboerne.
Hun har pressening over dem, og har bundet en snor om så det bliver på.
Min kats løsning: kradse i presseningen…
Jeg må godt have kat.
Jeg kunne aldrig finde på at have kat et sted hvor jeg ikke må. Det finder jeg uansvarligt
Man må have en kat eller en hund, hvis den “ikke er til gene for andre”
Punkt 1: din nabo er i sin gode ret til at bede dig om at holde katten væk fra hendes møber og forhave
Punkt 2: du har som katteejer PLIGT til at holde din kat inde på eget område, og dit område er din lejlighed.
Så eneste løsning på dit problem er at du går i gang med at vænne din kat til at gå i sele og så ellers holde ham inde i din lejlighed, det er dig der har lært ham at være udekat ergo må du også lære ham at være indekat med alt hvad det kræves og ja det kommer til at gå ud over din søvn men det er en billig pris forhold til at din nabo kan risikere at få sine møbler ødelagt af din kat plus at du risikerer at andre naboer også bliver trætte af at have din kat rendende ind på deres område
Den eneste mulighed jeg ser er at katten fortsat får lov at løbe med risiko for I bliver uvenner, eller at du “bider i det sure æble” og langsomt vænner din kat til indelivet. Det KAN lade sig gøre, men det tager lang tid. Katte er vanedyr, og det bliver ikke let. Du er ejer og det er i sidste ende dig der bestemmer
Jeg har prøvet at kigge lidt i forskellige vedtægter, og indtil videre har jeg ikke fundet noget om “til gene for andre”
det var noget kvinden sagde, men jeg aner ikke hvor hun har det fra
[QUOTE=MoMo;832987]Punkt 1: din nabo er i sin gode ret til at bede dig om at holde katten væk fra hendes møber og forhave
Punkt 2: du har som katteejer PLIGT til at holde din kat inde på eget område, og dit område er din lejlighed.
Så eneste løsning på dit problem er at du går i gang med at vænne din kat til at gå i sele og så ellers holde ham inde i din lejlighed, det er dig der har lært ham at være udekat ergo må du også lære ham at være indekat med alt hvad det kræves og ja det kommer til at gå ud over din søvn men det er en billig pris forhold til at din nabo kan risikere at få sine møbler ødelagt af din kat plus at du risikerer at andre naboer også bliver trætte af at have din kat rendende ind på deres område :([/QUOTE]
Giver Louise fuldstændig ret. Hvilket inspirerede mig til endnu en løsning. Hvis du kan få katten til at blive inde (og kun i det tilfælde, ellers er det bare double trouble), kunne det måske være en ide at få en mere. Selskab er altid godt. Min hankat blev en hel del mere rolig, da jeg fik endnu en kat.