Desværre har den ene af dem en “pukkel” på maven. Den er blød når man trykker forsigtigt på den. Jeg ved ikke hvad søren det er? Er der nogen som har set det før? Jeg ville blive lykkelig for lidt viden om det…
Killingen er frisk og opfører sig som de andre. Han vejde 98 g. da han kom ud. Han vejer nu 94 g. et døgn efter. Men kæmper om patterne og brokker sig når man tager ham op… Han er den støreste af dem.
Jeg synes at kunne mene den er blevet lidt mindre siden i går, da han blev født…
Jeg har haft flere killinger med navlebrok og det kan man slet ikke se i den alder.
Alle killinger har jo “åben navle”, når de fødes, eftersom det er der de har fået deres næring gennem fostertilværelsen.
Har hørt om killinger, der bliver født med åben bug - måske det kan være et mildt tilfælde af dette?
Det ligner et tilfælde som jeg får nogen år siden havde, det er en form for åben bug, vores killing klarede sig desværre ikke og opgav kampen et par døgn gammel.
Der havde dyrlægen kigget på den og forsøgt at sætte noget for hullet så tarmene kom inden for, men havde allerede der gjort os klart at det højest sandsynligt ikke ville lykkeds og der skulle efterfølgende op. til senere
MVH
Gitte
Kan du ikke sætte noget over det. Et plaster måske? Og så ringe til vagtdyrlægen, få en mail og sende billedet, med og uden plaster? Måske det er nok nu det ikke vælter ud…
uden at ville gøre mig klog på det- synes det mest ligner en blodansamling, ud fra måden det ligger lige under den tørre navle stump.
jeg havde en åben bug sidst - og det er med alt inmaden uden på- det er rædselsfuldt. men lad dr. dyr kigge på det. tror ikke man kan operere når de er så små, men han kan måske vurdere om den bare skal have fred eller om man skal prøve og kæmpe. hvis det “bare” er en blødning vil det jo nok gå i sig selv, men så er der måske mulighed for at forbinde forsigtigt, for at beskytte det. jeg tænker noget i stil med et gaze bælte af en slags.
men du skal jo nok have fat i dr. dyr anyway s håber den lille klarer sig.
Jeg synes, det ligner en mindre bugvægsdefekt, hvor indvoldene stadig er dækket og beskyttet af bughinden. Det kan også bare være en blodasamling fra et kar i navesnoren.
Men det nok bedst at få dyrlægen til at vurdere det.
Jeg ved ikke hvor meget hold der er i det - har flere steder læst at man kan forebygge alle former for brok med Folinsyre - det er også det der annbefales til gravide kvinder.
Katte får det primært fra friske grønne plantedele
Jeg har haft ham til dyrlægen i dag og han har fået fred. Dyrlægen mente det var et slemt tilfælde af navlebrok, så det mest humane var at slutte hans lidelser.
Der er nu også totalt ro på i mælkebaren og mormis. Hans søskende har taget +10 g. på hver. Dejligt.
[quote=Lis Dahlstrøm;383158]Jeg ved ikke hvor meget hold der er i det - har flere steder læst at man kan forebygge alle former for brok med Folinsyre - det er også det der annbefales til gravide kvinder.
Katte får det primært fra friske grønne plantedele[/quote]
Det lyder logisk, men hvordan pokker får man katten til at spise friske grønne plantedele:? hvilke friske grønne plantedele er mest tiltalende for katteganer:?
[quote=DK*DeLaCour;383438]Jeg har haft ham til dyrlægen i dag og han har fået fred. Dyrlægen mente det var et slemt tilfælde af navlebrok, så det mest humane var at slutte hans lidelser.
Der er nu også totalt ro på i mælkebaren og mormis. Hans søskende har taget +10 g. på hver. Dejligt.
[quote=Lis Dahlstrøm;383158]Jeg ved ikke hvor meget hold der er i det - har flere steder læst at man kan forebygge alle former for brok med Folinsyre - det er også det der annbefales til gravide kvinder.
Katte får det primært fra friske grønne plantedele[/quote]
Personligt tror jeg ikke på den … jeg tror langt mere på den arvelige faktor.
I hvert fald har jeg haft flere navlebrok på killinger af udegående hunkatte end da jeg boede i lejlighed
Den aller første killing (den eneste i kuldet), der blev født i mit opdræt, blev født med åben rygmarvsbrok og aflivet hos Tom Schantz i Skovlunde.
Hunkatten var umiddelbart før og i starten af sin drægtighed blevet behandlet med et antibioticum, som - da jeg læste om det i en medicinleksikon - viste sig at virke hæmmende på dannelsen af folinsyre, der som bekendt er en vigtig faktor for cellefornyelse. (Husker ikke navnet på det, men det står i hendes mappe).
Hun fik senere flere kuld, og INGEN af killingerne havde nogen form for brok.