Hjælp; hvem hænger på regningen?

Argh, vores blandingsbatteri er lige gået i stykker, eller dvs. bolten som man sætter det fast med er flækket da kæresten ville skrue den fast efter at have renset filtrene i det for snask.

Vi bor til leje; men hvem hænger på regningen for et nyt? Os eller udlejer?

Jeg mener helt bestemt at det er udlejer…

Hvad mener i?

Sådan et blandingsbatteri er jo ikke helt billigt desværre :S

Det er jo jer der har “ødelagt” det. Har I ikke en indboforsikring ?

Hvis skaden er din skyld

 Hvis der sker en skade på din bolig, som skyldes, at du har brugt  tingene forkert, undladt at gøre rent eller lignende, skal du selv  betale for reparation eller udskiftning. Det gælder uanset hvilken  vedligeholdelsesordning, du har aftalt med udlejer. 
 Eksempler på sådanne skader kunne være vandhaner, badekar eller  toiletter, der bliver ødelagt af kalk- og rustaflejringer eller en rude,  du selv har slået i stykker og lignende.

Ja… men alternativet er at vi hver gang det stopper til; dvs en gang om måneden ca, skulle tilkalde en VVS’er - for udlejers regning… Så jeg ved ikke hvad udlejer vil foretrække…

Jeg går naturligvis ned og snakker med dem når de åbner på kontoret…

Og jo, vi har en indboforsikring… Kan dog ikke huske hvad selvrisikoen ligger på.

[quote=Chicabee;532286]Det er jo jer der har “ødelagt” det. Har I ikke en indboforsikring ?

Hvis skaden er din skyld

[B] Hvis der sker en skade på din bolig, som skyldes, at du har brugt  tingene forkert, undladt at gøre rent eller lignende[/B], skal du selv  betale for reparation eller udskiftning. Det gælder uanset hvilken  vedligeholdelsesordning, du har aftalt med udlejer. 
 Eksempler på sådanne skader kunne være vandhaner, badekar eller  toiletter, der bliver ødelagt af kalk- og rustaflejringer eller en rude,  du selv har slået i stykker og lignende.[/quote]

Men det er jo heller ikke tilfældet her… :?

Jeg tror også at i hænger på den, så næste gang det sker, kald på viceværten og få ham til at rense det :slight_smile:

Ja… Det må vi hellere - det skal de nok blive trætte af…

Men jeg smutter ned og snakker med dem om det…

Jeg tror desværre heller ikke, at I slipper afsted med den der, med mindre I kan påvise, at det er pga. alm. slid-ælde, at blandingsbatteriet er afgået ved døden.
Det er trods alt ikke udlejers skyld, at vandet er kalk-holdigt i jeres område, det hører til alm. vedligehold på lejers omkostning at klare den slags på rette vis.
Jeg er ikke helt med på, hvad det er for en bolt? :?

[quote=pivnu;532328]Jeg tror desværre heller ikke, at I slipper afsted med den der, med mindre I kan påvise, at det er pga. alm. slid-ælde, at blandingsbatteriet er afgået ved døden.
Det er trods alt ikke udlejers skyld, at vandet er kalk-holdigt i jeres område, det hører til alm. vedligehold på lejers omkostning at klare den slags på rette vis.
Jeg er ikke helt med på, hvad det er for en bolt? :?[/quote]

Tja, det må jeg jo prøve at overbevise dem om.

Det er ikke kalk der er skyld i at det stopper til - ikke alene i hvert fald, men en masse småsten, grus, sand, og… snask?
Jeg er jo heller ikke interesseret i at skulle have viceværten rende en gang om måneden for noget jeg kan klare selv - det er han sikkert heller ikke…
Og jeg tror endnu mindre at de er interesseret i en regning fra VVS’erne gang på gang; for vores tidligere vicevært (som var indbegrebet af uduelig) havde bestemt ikke tid til at ordne den slags…
Viceværten er lige blevet skiftet ud, så jeg ved ikke hvordan de klarer tingene nu… Forhåbentlig mere seriøst…

Det er den lille bolt der man skruer batteriet fast på vandrørene med…


Den der sidder bag på batteriet… Der skrues en fast på det kolde og det varme rør…

Man kan desværre ikke bare udskifte bolten da den sidder fast på batteriet…

Blandingsbatteri er ikke omfattet af en indboforsikring, for et blandingsbatteri er en fast installation i huset.

Og medmindre du kan påvise, at blandingsbatteriets defekt skyldes slitage og ikke overlast, så er det jer selv der er pligtig at betale et nyt, medmindre det er en flink udlejer.

Og så er det altså ikke en bolt, men en møtrik/omløber den der er knækket, hvis det er den tingest til at dreje rundt og skrue batteriet fast på røret ;-)))

[quote=Felis;532358]Blandingsbatteri er ikke omfattet af en indboforsikring, for et blandingsbatteri er en fast installation i huset.

Og medmindre du kan påvise, at blandingsbatteriets defekt skyldes slitage og ikke overlast, så er det jer selv der er pligtig at betale et nyt, medmindre det er en flink udlejer.

Og så er det altså ikke en bolt, men en møtrik/omløber den der er knækket, hvis det er den tingest til at dreje rundt og skrue batteriet fast på røret ;-)))[/quote]

Haha, jeg anede ikke hvad det hed, det nærmeste jeg lige kunne komme på en beskrivelse af hvad det var, var altså en bolt - tak for rettelsen! Det er rart at vide!

Jeg tager en god snak med udlejer og håber på en god løsning…
I det mindste kan jeg håbe at det kan betales over vedligeholdelseskontoen…
Den står der nogle tusinde kr. på…

Jeg synes det lyder mærkeligt,at der skulle kunne samle sig “snask” der hver måned
Der må være noget galt,er der evt installeret noget vandbesparende,så der ikke er tryk nok på vandet

Tine

[quote=skoglund;532437]Jeg synes det lyder mærkeligt,at der skulle kunne samle sig “snask” der hver måned
Der må være noget galt,er der evt installeret noget vandbesparende,så der ikke er tryk nok på vandet

Tine[/quote]

Det er også temmelig fusterende…
Det var ikke sådan i den anden lejlighed vi havde i bebyggelsen
Umiddelbart er trykket fint.
Og det er mere regelen end undtagelsen at vi også er nødt til at rense det når der har været arbejdet med rørene. - Så stopper det til med det samme…

Jeg har ikke forstand på sådan noget, men vi har unægteligt meget skidt i de vandrør…

Normalt skulle det ikke være nødvendig at pille blandingsbatteriet af for at rense vandhanen for snavs indvendig. Den lille si som sidder på selve tuden eller slangen til bruseren skulle være nok til at få det renset godt igennem, går det i stykker er det også rimelig billigt at erstatte :slight_smile:

Det er jeg slet ikke uenig med dig i…
Det er bare ikke tilfældet her da filtrene/sierne sidder inde i møtriken/omløberen…

Hvorfor det er lavet sådan aner jeg ikke. Men jeg har da tænkt mig at snakke med VVS’eren om det når han kommer i dag. For det er et problem, og hamrende irriterende at man skal pille det hele af for at kunne rense det…

Men problemet var heller ikke større end at det jo var noget vi kunne klare selv. Det var jo VVS-gutten der i sin tid viste mig hvordan jeg skulle gøre når det stoppede til.

[quote=Rimmen;532636]Det er jeg slet ikke uenig med dig i…
Det er bare ikke tilfældet her da filtrene/sierne sidder inde i møtriken/omløberen…

Hvorfor det er lavet sådan aner jeg ikke. Men jeg har da tænkt mig at snakke med VVS’eren om det når han kommer i dag. For det er et problem, og hamrende irriterende at man skal pille det hele af for at kunne rense det…

Men problemet var heller ikke større end at det jo var noget vi kunne klare selv. Det var jo VVS-gutten der i sin tid viste mig hvordan jeg skulle gøre når det stoppede til.[/quote]

Komplet tåbeligt at sætte et filter i der - hvis det nye i får også har et sådanne filter så tag det ud og erstat med en pakning hvis det også fungere som sådanne. Sidder det fast så brug en skruetrækker eller andet til at flå det istykker :høhø:

Det må jeg gøre så… Så vidt jeg kan se er det pakning og filter ja…

Jeg beder VVS-manden om en god og holdbar løsning - ellers gør jeg det bare selv :tihi:

:inlove::inlove:

Når du skal købe nyt blandingsbatteri, så prøv at lur her :

www.billig-vvs.dk

Jeg var i Silvan for at købe et nyt med omfordeler til brus… det kostede 1.598… :besvimer::besvimer::besvimer: … fandt præcis det samme hos medsendte link til ca. 750,- kr - OG der er 10 års garanti på alle dele.

Mit hedder Børma…

:inlove:

jeg ved ikke om i bor i boligforening el hos en privat udlejer, men ihvertfald er det sådan i vores boligforening at vi på ingen måder selv må rode med vvs-instalationerne, heller ikke selvom jeg har styr på det.

Tak Tut, men umiddelbart går jeg ud fra at VVS-manden har et med når han kommer - sådan var det i hvert fald da vi fik installeret amaturet i køkkenet :slight_smile:

Åh ja, og VVS-manden kigger i samme omgang på vores badekar - det bliver med al sandsynlighed lavet nu - på husets regning!
Hvor ER jeg glad for at den gamle inspektør er blevet fyret og der er kommet nye til! Hvor ville det være fantastisk hvis det badekar kunne blive brugbart igen! :wehu:

Så har VVS-manden været her. Vi har fået et nyt blandingsbatteri sat op, og næste uge begynder de forhåbentlig med arbejdet på badekarret.
Der skal bare lige hentes tilbud rundt omkring.

Jeg håber bare at de kan få koordineret det fornuftigt; mureren skal komme og fjerne den fuge der følger badekarret rundt langs klinkerne. Herefter skal der komme en og slibe badekarret og lægge en ny emalje på samt sætte en ny rist i… så skal mureren forbi igen og lave en ny gummifuge… Og først da må vi bade igen… så jeg håber ikke det kommer til at tage flere dage. Godt man har en sød nabo man kan stjæle et bad hos :slight_smile:

Men wuhuu, så har vi et funktionelt badekar :wehu:

Nøj det bliver godt! :thumbup: