Hjælp, kat isolerer sig :(

Kære kloge og erfarne katteejere

Vi har for en måned siden anskaffet os en utrolig kælen og forsigtig siameser/blandingskat fra et internat. Hun har flere gange været til dyrlæge, da vi mistænkte at noget var galt - men viste sig bare at være allergi, som hun nu får piller mod.

Dog er hun de seneste par dage begyndt at isolerer sig fra os og vælger at ligge i skabet med de store tykke trøjer. Hun spiser fint, kommer ud nogle gange og vil gerne sove med os på sengen - men det bekymre mig at den meget kælne misser som altid ville være i samme rum som os, pludselig kun vil kæle lidt og hellere være alene.

Jeg ved ikke om hun mon er blevet bange eftersom min mand og jeg har fjolle-slås nogle gange foran hende på det seneste?

Det er vores første kat så håber I har oplevet noget lignende og/eller har gode råd!

OBS: hun er 5 år og har ingen tænder

Hvilken type medicin får jeres kat mod allergien? Hvis prednisolon, så kan denne type medicin hos nogle enkelte katte udløse apatisk eller depressiv adfærd (selvom katte generelt tåler denne medicin bedre end mennesker).

Hvis hun er meget forsigtig så kan hurtige bevægelser eller meget høje lyde måske godt gøre at hun trækker sig. Der kan det anbefales at bruge feliway i stikkontakt, som har en afstressende/beroligende effekt.

Hvilke symptomer udviste jeres kat som i første omgang fik jer til at søge dyrlæge og tænke at noget var galt?

Hvis hun tydeligt pludseligt ændrer adfærd ift da I havde hende ved dyrlæge så ville jeg alvorligt overveje at få hende tilset igen. Det kan være tegn på smerter eller anden sygdom. Og bør opfattes som et advarselstegn.

6 Synes om