Hjælp, kat med killinger, drægtig?

Hej, jeg er ny her.
Der kommer lige en laaaang forklaring på hele vores situation…:sweat_smile:
Mig og min kæreste har flyttet sammen for et lille års tid siden.
Siden vi har flyttet her hen, har vi set en kat der boede ved en traffikeret vej på en strækning kun med marker så langt øjet rækker. Hun gik altid langs vej kanten på en strækning fra hvor vi bor og hvor vi handlede. Hun var meget bange for mennekser, meget udsultet og havde pelsen fuld af alt muligt og knuder i pelsen, og vi har haft prøvet at fange hende i måneder.
Vi opdagede på et tidspunkt hun var gravid, hvor vi så på et andet tidspunkt hvor vi så hende igen, kunne se at hun havde fået killingerne et eller andet sted, så vi stoppede med at prøve fange hende (da killingerne så ville sulte ihjel), og vi så hende ikke et godt stykke tid efter det.
Vi finder hende så ved vej kanten sent om aftenen gående med to små uldtotter på omkring 5 uger. Efter lang tid for vi hende endelig indfanget ved at fange den ene killing og så den anden, hvor vi til sidst får fat i moderen og skynder os at køre hjem med dem.
Jeg er så oppe hele natten for at holde øje med moderen om hun virker urolig eller begynder miave osv, som tegn på at hun har flere end de to killinger vi fandt, men hun forholder sig rolig hele natten og sover det meste af tiden væk med sine killinger og får spist en masse.
Det hele går rigtigt godt med misse mor og de to killinger. Vi har haft dem i cirka 3 uger nu og misse mor er blevet rigtigt kælen og forholdsvis tryg, det samme er killingerne.
Nu til vores dilemma.
Vi skyder killingerne til at være 8-9 uger gamle, og jeg synes misse mor virker gravid. Hun var tynd bagerst på maven, men sådan ret rund midt på kroppen, og her idag er det som om maven er “faldet ned” så hun ikke er tyk midt på mavne mere, men synes stadig det føles som om der ligger killinger der inde.
Ved det kan lade sig gøre at hun er blevet gravid efter hun har fået killinger, men hvad skal man gøre med de gamle killinger hvis hun får nye killinger, da de ikke er gamle nok til at komme til de nye hjem der endnu (som er fundet).
Vil det forstyrre de nye killinger. De gamle killinger er begyndt og blive afvist af mor, men får stadig lov at drikke her og der lidt😄

Ja, hun kan godt blive drægtig igen, selv om hun har killinger. En mulighed ville være at få hende neutraliseret og samtidig få eventuelle killinger i maven fjernet. Det lyder måske hårdt, men hendes krop har sikkert ikke brug for et nyt hold killinger oven i det første. Får I hende neutraliseret, skal I heller ikke bekymre jer om fremtidige drægtigheder. I har sikkert heller ikke brug for at få flere killinger, I skal finde nye hjem til. For der er jo nok en grænse for, hvor mange I evt. selv kan beholde :wink:

Overvej det i hvert fald. Ellers er det nok en god idé at holde mormis inde, så hun ikke - hvis hun er drægtig - vælger at føde killingerne udenfor et sted. Om det vil forstyrre nye killinger, at de gamle stadig er hjemme, er der nok en eller flere af opdrætterne, der kan svare på.

6 Synes om

Ja, de render typisk hurtigt ud og bliver parret igen, hvis de har muligheden.
Neutralisering er den bedste løsning, men så skal i handle hurtigt- hvis hun er for langt henne, gør dyrlægerne det typisk ikke og så må hun få killingerne og så hold hende inde til de er færdige med at die og få hende neutraliseret inden hun lukkes ud.

3 Synes om

Ved godt det er bedst at få hende neutraliseret, men, søger mest svar på om hvordan det vil forstyrre nye og gamle killinger. Mor mis har ikke været uden for siden vi fangede hende, og kommer det heller ikke før hun er 100 % tryg og killinger er kommet hjemme fra.
Vil bare høre om de gamle skal holdes lidt væk fra mor de første dage hvor de nye er der, eller om det ikk rør hende eller hvordan😅

Det fortæller mormis dig når de nye ankommer. Nogle vil ikke se synet af andre, andre har åbent hus… Det er meget forskelligt og svært at forudsige. :slight_smile:
Men det tærer på mormis med to kuld så tæt på hinanden så jeg ville nok også vælge at få hende ordnet nu :slight_smile:

1 Synes om

Okay mange tak for svaret😊

Her afviste mormis totalt sine killinger, da små nye ankom- men nok forskelligt fra mis til mis og hun er halv vildkat her også…

Også det jeg frygter lidt hun gør, eller om de gamle vil stresse hende når der er små nye😕