Hjælp mig med at finde en Bio Pejs

Måske du kunne være heldig her?

:slight_smile:

[quote=Gidahmir;448959]Måske du kunne være heldig her?

:)[/quote]

Uha, jamen den ser meget stor ud, i forhold til hvad jeg havde tænkt mig :ups:

Jeg ku godt tænke mig noget i denne stil: Lauritz.com

Men synes altså 1300,- er liiiige i overkanten. :S

[quote=Johnny;448798]jeg ville måske være lidt varsom med sådan noget i mit hjem, har osse hørt og læst en del om uheld med bio-ethanol.
jeg turde ikke ha det i mit hjem [/quote]

Jeg er helt enig. Jeg overvejede også en biopejs på et tidspunkt, men er foreløbig gået fra idéen igen, foreløbig indtil standarder for biopejse er på plads.
Jeg indsætter lige et par links til overvejelse inden evt. køb:

http://fpn.dk/bolig/article1892212.ece

http://www.vejle.dk/page40857.aspx

Ikke for at være ild-slukker , men… Bio-Ethanol STINKER !!!

:besvimer::besvimer::besvimer:

Nabo har sådan en hyggepejs, som hun købte for et par år siden - den giver rigtig god varme, når der er fuldt blus på alle karrene - men det STINKER noget så slemt.

Mener at have læst, at det kan være farligt for katte at indånde dampene, så selvom Bio-Ethanol er lavet på majs og kartofler - er det ikke nogen dejlig duft, det udsender når det brænder.

:inlove::inlove::inlove:[/quote]

Hmm. Kan altså ikke lade være med at tænke på hvorvidt din nabo overholder reglerne for opsætning af biopejse. De skal hænges op på ikke brandbart matriale og de sikkerhedsbøjler der er med skal benyttes.

De ovne der blev købt i starten havde ikke disse bøjler, men efter at ovne var eksploderet pga varmeudviklingen blev disse påbudt og alle købere skulle have disse eftersendt uden regning.

Tror altså ikke at din nabo har den korrekt monteret, for jeg har aldrig oplevet at de lugter overhovedet.

Mener at have læst, at det kan være farligt for katte at indånde dampene, så selvom Bio-Ethanol er lavet på majs og kartofler - er det ikke nogen dejlig duft, det udsender når det brænder.

:inlove::inlove::inlove:[/quote]

Ved ikke korrekt anvendelse kan biopejse være farlige for såvel de to- som firbenede:

“Det bør også tydeligt fremgå af vejledningen, hvor stort et rum skal være, før man må benytte pejsen. Afbrændingen af ethanol bruger ilt og udleder kultveilte Co2, og i et lille rum er der risiko for, at det omdannes til kulilte, hvilket er både giftigt og farligt. Derfor bør pejse ikke bruges i rum, man sover i eller i rum under jordhøjde, uanset rummets størrelse. Det bør også oplyses, om der er behov for ventilation i rummet ved brug af pejsen”.
Kilde: Sikkerhedsstyrelsen, Biopejse - sikker brug, nov. 2009.

[quote=Mai;449332]Hmm. Kan altså ikke lade være med at tænke på hvorvidt din nabo overholder reglerne for opsætning af biopejse. De skal hænges op på ikke brandbart matriale og de sikkerhedsbøjler der er med skal benyttes.

De ovne der blev købt i starten havde ikke disse bøjler, men efter at ovne var eksploderet pga varmeudviklingen blev disse påbudt og alle købere skulle have disse eftersendt uden regning. [/quote]

Tak for denne oplysning. Tillige kan anføres:

"Sikkerhedsstyrelsen har udført markedskontrol på ethanol biopejse på baggrund af indberetninger om ulykker i forbindelse med produktet. Der er ting, du bør være speciel opmærksom på i forbindelse med køb og brug af en biopejs.
Som udgangspunkt må en producent eller importør kun bringe lovlige og sikre produkter i omsætning, men overvejer du at købe en biopejs, er der en række forhold, du bør være opmærksom på, da der ikke findes ensartede regler for produktet i EU.

Ensartet regler for ethanol pejse i fremtiden
Sikkerhedsstyrelsen har sat emnet på dagsordenen i EU, og fået opbakning til en arbejdsgruppe, der skal arbejde med et standardiseringsmandat vedr. sikkerhedskrav til biopejse".
Kilde: Sikkerhedsstyrelsen, Biopejse - sikker brug, nov. 2009.

[COLOR=red]Så forsigtighed i forbindelse med indkøb, herunder alder på biopejs eller om bøjler, som Mai anfører, er påsat samt valg af producent bør efter min mening fortsat være centralt. [/COLOR]

Der er et kæmpe udvalg af flotte biopejse rundt omkring på internettet.
Jeg har fx selv købt denne flotte biopejs hos Dansk Varehus og er fuldt ud tilfreds.
De har et stort udvalg i biopejse til lave priser, så der er nok at vælge imellem :slight_smile:

vi har forresten igen en bio pejs i rafflet, så til november / Vorbasse er det med at have penge med igen :slight_smile:
VH
Susanne

Hej

Ja markedet udvides hele tiden med bedre og mere sikre biopejse, samtidig med at bioethanolen også bliver bedre og bedre.

Der er selvfølgelig forskel på at købe en biopejs i Jysk og fra en forretning der udelukkende handler med biopejse.

Det kommer an på hvad man ønsker af kvalitet, af både pejs og ethanol.

Jeg vil da gerne høre lidt mere om hvad i ønsker af en biopejs.

Med venlig hilsen
Carsten

www.biopejs.com

Jeg vil dog lige indskyde at man skal have ret stærke vægge at hænge sådan en bio pejs op på, for der har været et uheld hvor sådan en bio pejs hang på en væg som ikke kunne bære den og endte med at vælte ned over et barn med slemme forbrændinger som følge af det.

Så husk at tjekke vægge og få grundig info om hvor meget vægt der er på sådan en fætter både med samt at der følger stærke beslag med :slight_smile:

Det var blot lige mit input :slight_smile:

[QUOTE=Tante Tut;448888]… Bio-Ethanol STINKER !!!

[/QUOTE]

Ethanol = sprit!

Når sprit brænder, bliver det til kultveilte og vanddamp. Ingen af delene lugter. Ingen af delene er farlige at indånde i normal dosis. Men man bliver kvalt, hvis der er for meget af det.

Lugten må komme fra stoffer, der tilsættes, for at folk ikke skal drikke kogespritten. Eller fra snavs i brænderen.

vh

Andreas

Jeg ville aldrig have sådan en i mit hjem… jeg vil aldrig tro på at man kan lave en forbrænding som ikke frembringer et eller andet som er dårligt at indånde… selv stearinlys forurener ret meget når de brænder…