Hjælp mig med at finde en Bio Pejs

Vi vil gerne have en Bio Pejs i vores stue, efter at have set en hos et vennepar.

De havde købt deres for 400 kr. i Jysk, men den billigste jeg har kunne finde frem til koster tæt på de 3000 kr. :uha:

Jeg har googlet nettet tyndt efterhånden, uden held, og ber derfor om jeres hjælp til at finde én, meget gerne til max 500 kr. :slight_smile:

Hvad er en Bio Pejs:?:øhmm::confused:

Æv troede lige at jeg kunne hjælpe dig, men det kan jeg så ikke, da min datters vist nok skal koste 1500 kr.

Så hvis andre er intresseret:

Det er denne model, dog medfølger der et gitter til at sætte foran brænderne hvis man ønsker det.

De har kun brugt den med lys i. Mener at hun har en dunk Bioethanol der så medfølger, hvis hun ikke har skaffet sig af med den.

Jeg har en liggende herhjemme som vi ikke har kunnet få solgt, men ærgeligt at jeg lige har lovet den væk til Fip-standen. Måske du skulle købe ekstra lodder til udstillingen i november så.

Årh øv Kia :frowning:

Jeg aner stadig ikke hvad en Bio Pejs er :smiley:

En Bio(graf) pejs?
Er der ild i dimsen?

[quote=Vivi_Fletcher;448729]Jeg aner stadig ikke hvad en Bio Pejs er :smiley:

En Bio(graf) pejs?
Er der ild i dimsen?[/quote]

Det er en pejs uden skorsten. Og ja der er ild i den :slight_smile:

Så det må vel være meget lidt ild, der er i den?
Altså “hyggeild”?

[quote=Vivi_Fletcher;448732]Så det må vel være meget lidt ild, der er i den?
Altså “hyggeild”?[/quote]

Ja, det er "hyggeild! :slight_smile:

Man hælder noget flydende væske i en lille beholder i pejsen som hedder bio ethanol og det brænder så, ligesom f.eks en olie lampe.

[quote=Vivi_Fletcher;448729]Jeg aner stadig ikke hvad en Bio Pejs er :smiley:

En Bio(graf) pejs?
Er der ild i dimsen?[/quote]

Prøv at se de vedlagte fotos nederst.

Ja de brænder med åben ild og kan bruges som opvarmningskilde i en stue, som en alm. pejs/brændeovn.

Udover det er de hammer hyggelige, hvis nu man bor et sted, hvor man ikke har mulighed for en “rigtig” pejs/brændeovn. Biopejse kræver nemlig ikke en skorsten.

Jeg vil nu ikke kalde de flammer for “lidt ild” :tihi: ligner faktisk de flammer man ser i en alm. pejs og brændeovne. Dog er der ikke arbejde med at kløve brænde, fjerne aske og man skal heller ikke betale til en skorstensfejer.

[quote=Mai;448741]Prøv at se de vedlagte fotos nederst.

Ja de brænder med åben ild og kan bruges som opvarmningskilde i en stue, som en alm. pejs/brændeovn.

Udover det er de hammer hyggelige, hvis nu man bor et sted, hvor man ikke har mulighed for en “rigtig” pejs/brændeovn. Biopejse kræver nemlig ikke en skorsten.[/quote]

Når jeg ser på billederne ligner det godt nok lidt en pejs, men umiddelbart tænker jeg netop, at de ikke kan bruges til opvarmning, hvis de ikke har skorsten - simpelthen fordi man vil få kulilteforgiftning, hvis man har “bål” i stuen uden aftræk.

Men jeg kender ikke produktet, så jeg skal ikke sige om jeg tager fejl.

Nu har jeg jo en dejlig pilleovn med skorsten, så det er ikke så aktuelt for mig :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;448743]Når jeg ser på billederne ligner det godt nok lidt en pejs, men umiddelbart tænker jeg netop, at de ikke kan bruges til opvarmning, hvis de ikke har skorsten - simpelthen fordi man vil få kulilteforgiftning, hvis man har “bål” i stuen uden aftræk.

Men jeg kender ikke produktet, så jeg skal ikke sige om jeg tager fejl.

Nu har jeg jo en dejlig pilleovn med skorsten, så det er ikke så aktuelt for mig :-)[/quote]

Jeg tilføjede lige lidt i min sidste indlæg om det med “lidt ild”.

Du bliver nu ikke røgforgiftet ved biopejse da de ikke sender røg ud i stuen. Det kan vel bedst sammenlignes med olielamper, blot med meget stor flamme.

Jeg købte min, da jeg flyttede fra huset og ikke måtte installere en brændeovn i mit rækkehus. Kunne altså ikke undvære hyggen om vinteren med varmen og synet af flammerne. :slight_smile:

Vivi, se dem her

De findes i alle mulige fancy udgaver og i alle prislag. :slight_smile:

Jeg var dybt facineret af dem da jeg så dem første gang, men skulle jeg vælge en eller anden type af pejs/brændeovn, så ville jeg vælge et pillefyr beregnet til at stå i stuen. Det ligner en rigtig brændeovn og giver masser af varme, selv til varmt vand og så sviner det ikke. :slight_smile:

jeg ville måske være lidt varsom med sådan noget i mit hjem, har osse hørt og læst en del om uheld med bio-ethanol.
jeg turde ikke ha det i mit hjem

men jeg mener de har dem til rimelige penge i jem og fix og harald nyborg, bilka har osse haft dem til under 1000 kr.
jeg tror osse man skal passe på de ikke bliver købt for billige

:inlove::inlove::inlove:

Ikke for at være ild-slukker , men… Bio-Ethanol STINKER !!!

:besvimer::besvimer::besvimer:

Nabo har sådan en hyggepejs, som hun købte for et par år siden - den giver rigtig god varme, når der er fuldt blus på alle karrene - men det STINKER noget så slemt.

Mener at have læst, at det kan være farligt for katte at indånde dampene, så selvom Bio-Ethanol er lavet på majs og kartofler - er det ikke nogen dejlig duft, det udsender når det brænder.

:inlove::inlove::inlove:

Ikke for at være ild-slukker , men… Bio-Ethanol STINKER !!!

Nabo har sådan en hyggepejs, som hun købte for et par år siden - den giver rigtig god varme, når der er fuldt blus på alle karrene - men det STINKER noget så slemt.

Mener at have læst, at det kan være farligt for katte at indånde dampene, så selvom Bio-Ethanol er lavet på majs og kartofler - er det ikke nogen dejlig duft, det udsender når det brænder.

:inlove::inlove::inlove:[/quote]
Vi har nu haft en lille udgave til at stå ved kassen på arbejde, vi kan overhovedet ikke lugte noget, selvom den har stået ½ meter fra os. :slight_smile:

Så må der være noget galt med din naobos hyggepejs, for vi sad i vores venners stue lørdag aften fra kl 18 til 00.30 og vi kunne slet ikke lugte den. Selv sad jeg vel 1½ meter fra den og Thomas sad ca. 2 meter fra den. :slight_smile:

Jeg er sikker på at hvis det var farligt for katte at indånde det, var det også farligt for mennesker og så ville de nok være forbudt :wink:

[quote=DK Thomani;448904]Så må der være noget galt med din naobos hyggepejs, for vi sad i vores venners stue lørdag aften fra kl 18 til 00.30 og vi kunne slet ikke lugte den. Selv sad jeg vel 1½ meter fra den og Thomas sad ca. 2 meter fra den. :slight_smile:

Jeg er sikker på at hvis det var farligt for katte at indånde det, var det også farligt for mennesker og så ville de nok være forbudt ;)[/quote]

:inlove:

Måske er der noget galt, for hun bor i en herskabslejlighed på 140 km2 - og det stinker i hele lejligheden ? :uha::uha:

Og ja, hvis det er farligt for vores katte er det helt sikkert heller ikke sundt for os.

:slight_smile: