Hjælp, min kat kaster op og tisser

Vores kat har altid været renlig, men er på det sidste begyndt at kaste op ca hver anden dag. Vi har i den forbindelse været hos dyrlægen med den, og der fik vi noget andet foder med hjem som vi skulle prøve, og den har ikke kastet op i ca 4 dage nu. MEN, nu er den så begyndt at tisse rundt omkring i huset. Vi kan ikke lade tøj/tæpper/tasker osv ligge fremme, da den så sætter sig og tisser på det. Hvad kan det skyldes ?

Det betyder at I hurtigt skal have den til dyrlæge igen. Det er muligvis en urinvejsinfektioner, måske andre problemer. Men urinvejslidelser kan potentielt koste katten livet hvis urinlederen stopper til

Han lavede et ret grundigt check på den, og fandt ikke noget.
Hvordan kan det være at den gør det alle de nævnte steder og ikke i kattebakken ? Det er ikke sådan at den lige pludseligt tisser, den går hen og sætter sig til rette osv.

At I har været til dyrlæge med katten under problemstillingen opkastninger betyder ikke, at katten er undersøgt for alle mulige andre sygdomme incl. urinvejslidelser - hvis der ved dyrlægebesøget ikke var symptomer i den retning. Så blot at skrive at dyrlægen ikke fandt noget på katten, når der er kommet en ny problemstilling med tisseri udenfor bakken er altså ikke det samme som at den er undersøgt for det!

Urenlighed hos en ellers renlig kat bør få samtlige alarmklokker til at ringe. Den hyppigste årsag er urinvejsinfektion (fx blærebetændelse) - er katten af hankøn, så er der en ganske betydelig risiko for, at problemstillingen kan hænge sammen med krystaller i urinen, og krystaller kan meget hurtigt sætte sig i blokering af urinrøret, der som Eva skriver ovenfor, er en LIVSTRUENDE tilstand for katten. Såfremt det ikke behandles dør den en meget pinefuld død af enten en sprængt blære eller akut ikke-reversibel nyresvigt grundet afløbsstoppet!

Selv en helt almindelig blærebetændelse uden krystaldannelse, kan være yderst pinefuld. Alle mennesker som har prøvet at have blærebetændelse ved, at det generelt gør nas. Og en kat, som har ondt ved urinering vil meget hurtigt begynde at opfatte kattebakken som en del af det der gør ondt, og derfor begynder katten at sætte sig alle mulige andre steder.

Så hvis det var min kat, så ville jeg ofre pengene på et hurtigt nyt dyrlægebesøg, for at få afklaret om der er blærebetændelse eller værre - krystaller i urinen, som årsag til urenligheden. Fanger man det i opløbet, så kan det faktisk behandles ganske effektivt. Når katten først at få afløbsstop, så er det en helt anden problemstilling og så bliver det først rigtigt dyrt - jeg har selv mistet en kat grundet tilbagevendende krystaldannelser og afløbsstop, så jeg taler af bitter erfaring.

Først når det er konstateret, om katten fejler noget i urinvejene eller ikke - så kan man, såfremt katten ikke fejler noget fysisk, gå videre med en tankegang om adfærdsproblematik, men det kræver at den fysiske årsag er udelukket - og den fysiske årsag er meget hyppigere!
Er katten af han/hunkøn? Er katten steriliseret/kastreret? Nogle hunkatte tisser udenfor bakken i forbindelse med løbetid.

Jeg skal måske lige tilføje, at en foderændring også kan være årsag til urinvejsproblemer, da nogle typer foder har større risiko for at medføre irritation i blæreslimhinden og medføre symptomer på blærebetændelse.

Det er en steriliseret hunkat på 9mdr.
Foderet vi har fået med hjem på prøve er noget til katte med sarte maver, det hun fik før det var maine coon killingefoder fra Royal Canin.
Det lyder til at vi skal til dyrlæge med hende igen så :frowning:

[QUOTE=Thomasrj;1287721]Det er en steriliseret hunkat på 9mdr.
Foderet vi har fået med hjem på prøve er noget til katte med sarte maver, det hun fik før det var maine coon killingefoder fra Royal Canin.
Det lyder til at vi skal til dyrlæge med hende igen så :([/QUOTE]

Ja, desværre. Og helst hurtigt, jo kortere tid hun går med problemerne, jo mindre aversion når hun at få mod bakken. Man vil jo helst have katten til at bruge bakken normalt igen :slight_smile:

[QUOTE=Thomasrj;1287721]Det er en steriliseret hunkat på 9mdr.
Foderet vi har fået med hjem på prøve er noget til katte med sarte maver, det hun fik før det var maine coon killingefoder fra Royal Canin.
Det lyder til at vi skal til dyrlæge med hende igen så :([/QUOTE]

I forhold til at få afløbsstop grundet krystaldannelse i urinen, så kan jeg berolige med, at det er en tilstand som ses ganske sjældent hos hunkatte - hankatte derimod er meget mere disponerede for det, fordi de har en meget smalt sted i urinrøret, hvor det passerer gennem en knogle ved indgangen til penis. Så risikoen for at en hunkat får afløbsstop er derfor meget mindre.
En hunkat kan dog sagtens have en blærebetændelse, som årsag til urenhed. Og som jeg skrev ovenfor, så gør en blærebetændelse altså ondt.
Så jeg synes det lyder som en god ide at få hende undersøgt. Hvis det er en blærebetændelse så kan det oftest behandles med antibiotika :slight_smile:

En urenlig kat er ikke sjovt og giver hurtigt en masse frustrationer.
Jeg krydser fingre for at I hurtigt får has på problemstillingen :kryds: :kryds: :kryds:
Og skriv endelig igen, når I ved mere om årsag.

Det skal lige siges at nogle katte godt kan have en oprørsperiode (ved ikke hvad jeg ellers skal kalde det - problemalder/teenager) i omkring den alder i følge min dyrlæge. Men under alle omstændigheder skal du have udelukket blærebetændelse først, og det gøres ved at dyrlægen tester urinen - altså ikke noget dyrlægen kan se ved en alm konsultation hvor han trykker hist og pist. En blærebetændelse kan være rigtigt væmmelig, så vær sikker på du får checket det asap.

Derefter skal du jo have stoppet hendes uvane med at tisse på bløde ting, den eneste måde at gøre det på er at fratage hende adgangen til de ting. Så læg tæpperne væk, put taskerne i skabet og læg en voksdug over sengen (katte kan ikke lide at tisse på en voksdug). Min hunkat havde en periode da hun var omkring 11 måneder hvor hun syntes min seng var det bedste sted i verden at tisse. Det løstes ved at jeg havde voksdug på sengen(katte kan ikke lide at tisse på voksdug) og hun blev smidt ud af soveværelset når jeg gik i seng. En måned efter tog jeg voksdugen af og hun fik atter lov til at sove i sengen, der var intet derefter. Hun skulle bare lige have tid til at glemme hendes fikse ide.

Men test for blærebetændelse før du gør noget andet, det kan være behandling er nok til hun går tilbage i kassen.

[QUOTE=Churchtown;1287724]I forhold til at få afløbsstop grundet krystaldannelse i urinen, så kan jeg berolige med, at det er en tilstand som ses ganske sjældent hos hunkatte - hankatte derimod er meget mere disponerede for det, fordi de har en meget smalt sted i urinrøret, hvor det passerer gennem en knogle ved indgangen til penis. Så risikoen for at en hunkat får afløbsstop er derfor meget mindre.
En hunkat kan dog sagtens have en blærebetændelse, som årsag til urenhed. Og som jeg skrev ovenfor, så gør en blærebetændelse altså ondt.
Så jeg synes det lyder som en god ide at få hende undersøgt. Hvis det er en blærebetændelse så kan det oftest behandles med antibiotika :slight_smile:

En urenlig kat er ikke sjovt og giver hurtigt en masse frustrationer.
Jeg krydser fingre for at I hurtigt får has på problemstillingen :kryds: :kryds: :kryds:
Og skriv endelig igen, når I ved mere om årsag.[/QUOTE]

Har så oplevet det med en perser så det er ikke uset hos hunkatte :slight_smile: