[QUOTE=Vipstøsen;1022862]Jeg har haft et kuld plejekillinger hvor den ene af tøserne konsekvent satte sig lige ved siden af bakken og tissede. Jeg spurgte også om hjælp herinde og fik følgende råd - at jeg skulle begrænse pladsen de havde til rådighed, fordi der var den mulighed at killingerne havde fået for meget plads for hurtigt (som Lis Dahlstrøm og Charlotte Oeh også skriver). Så hende tisse-pigen her… hun blev mandsopdækket når hun vågnede efter at have sovet og når hun havde spist. Hvis hun gjorde anslag til at sætte sig udenfor bakken, så løftede jeg hende op i bakken, og skamroste hende hvis hun så satte sig og tissede i bakken. Derudover havde jeg bakker stående alle de steder hvor hun havde tisset ved siden af. Der var dog stadigvæk uheld omend de blev mindre. I mit vedkommende endte det der løste problemet med at være at hun sov på badeværelset om natten sammen med en af sine søskende… hvor der også stod flere bakker fordi hun i starten også her tissede udenfor. Da jeg ikke opdagede tissetåre på badeværelsesgulvet mere og ikke havde gjort det i en 4-5 dage, fik hende og brormand lov til at sove i køkkenet igen sammen med resten af deres søskende (de havde ingen mor), og der var ikke flere problemer med hende.
En af hendes kuldsøskende havde en uvane med at sætte sig og lave stort på håndklæder og vores måtte på gulvet foran terrassedøren. Jeg måtte fjerne alt således at der ikke lå sådanne ting på gulvet. Det endte også med at løse problemet - at der ikke lå noget på gulvet killingen kunne gøre det ene el. andet på. Så du kan prøve at fjerne de ting der er tisset på, og ikke ligge dem tilbage før du er sikker på at de er helt rene og ikke lugter af tis. Hvis ikke du kan få lugten væk så smid det ud!! Lad være med at tage chancer.
Mht. krystalgrus så har jeg også haft det. Hvis ikke du får rørt rundt i blandingen hver dag så alt fordeles ud så at sige, kommer den til at lugte hurtigere. Så husk det. Jeg brugte også krystalgrus i starten, 2 bakker til 2 bimser. Jeg rensede bakker ca. hver 3. uge. Jeg kunne ikke lugte dem, men jeg syntes det så “nasty” ud når jeg kiggede i det.[/QUOTE]
Tusind tak for det råd. Jeg tror jeg vil se om jeg kan holde ud, at han ikke sover med mig i soveværelset, så. Om natten har han entre, køkken og soveværelse. (Der er ikke dør til køkkenet fra entreen, så det må være sådan).
[QUOTE=galath;1022894]Hvis du er bekymret for, at om killingen vil tisse i soveværelset om natten, så sæt en bakke derind. Det er selvfølgelig ingen garanti for, at katten også bruger den, men i det mindste er den lige ved hånden - eller enden, om man vil 
Hvordan har din kæreste det med, at jeres hund strinter på ting? Det hjælper nok ikke på situationen, at katten kan lugte hundens strint rundt omkring, og man kan vel dårligt bebrejde katten, at den følger hundens eksempel. Jeg ved ikke noget om hunde, så jeg ved ikke, hvor normalt/unormalt det er, men det er nok en god idé at prøve at få styr på hunden også, hvis det skal lykkes med katten. I hvert fald er det vigtigt ikke at efterlade ting, der lugter at hundetis, som katten kan komme i nærheden af.[/QUOTE]
min chihuahua er lige kommet i teenageperioden. Det er desværre ganske normalt at de prøver at strinte territorie af, i dem alder. I det ene tilfælde, hans mors pude
møgdyr. Men man kan købe tissebælte til dem. Og så et det ordnet.
[QUOTE=TrekkieGrrrl;1022876]Er det åbne eller lukkede bakker? Jeg ville ikke selv “turde” ha’ krystalgrus i en kukket bakke, for en del af fidusen, som jeg har forstået det, er at væsken skal fordampe fra dem… og hvordan kan det dét i en lukket bakke?
Men det behøber selvfølgelig ikke at være tilfældet her, hvis den allerede ER åben.
Men måske bli’r lugten alligevel for “stram” for en missenæse?
Vi havde en kat som konsekvent pissede på min (og KUN min) dyne hvis ikke bakken var absolut urørt når han skulle. I det mindste gik han altid og VRÆLEDE først så var man ellers hjemme og hurtig kunne man få skiftet grus i en fart så Herren kunne komme i urørt grus. Dengang brugte vi så “det røde” kattegrus også til tissebakken, blandt andet fordi det var nemmere lige at tømme det hele over i en pose når han havde nykker end at først skulle grave klumper op af klumpende grus. Efter han blev aflivet (af kræft) gik vi over til klumpende grus i tissebakken, og det fungerer fint nu, omend Ozzy nok skal gøre opmærksom på det hvis han mener der skal fjernes klumper L I det mindste har jeg ikke set ham tisse andre steder.
Det er meget vigtigt, som du sikkert ved, at få vasket grundigt af der hvor katten har tisset, og ikke med klorin eller salmiakholdige midler, begge dele fortæller kattens næse at HER er et toilet 
Man kan købe et middel der hedder Urine Off som skulle kunne ta’ al lugt. Rodalon kan også bruges men det er hyle hammer giftigt for katte, så der skal skylles og skylles bagefter!
Det med at tisse på henkastet tøj er der mange katte der godt kan lide. Jeg tror personligt det er fordi det dufter så dejligt at “ejer” at katten får lyst til lige at efterlade sit eget visitkort oveni
Men selvfølgelig er det brandirriterende.
Som jeg forstår det har I også hund? Kan det tænkes at hunden er lidt for interesseret når katten er på bakken? Mange hunde har jo en uheldig vane med at æde kattelort, og måske er killingen stresset over at ha’ tilskuere?
Killingen KAN ha’ en urinvejsinfektion, men jeg giver dig ret i at sandsynligheden er lille. Dog, bare fordi den er det kan den ikke 100% udelukkes.
Men jeg vil anbefale at forsøge med lidt forskellige typer grus i den ene bakke (eller gerne en helt tredje. Og er de andre bakker åbne, så en lukket, ellers omvendt. Vores bruger den åbne med klump-grus til at tisse i og de tre lukkede (med rødt grus) til at sk*de i. Jeg har én gang prøvet krystaller og jeg var ikke imponeret… de sejlede… og stank. Efter to dage. MEN det var så osse med mere end én kat, så muligvis har portionen bare været for lille.
Men der er altså mange muligheder. Bare husk kun at prøve et par enkelte af gangen så killingen ikke blir alt for forvirret
Held og lykke med den lille tissetrold! (og så få ham kastreret snart hvis han ikke ér det, inden han også finder ud af hvad det vil sige at strinte ;))[/QUOTE]
Vi har en åben og en lukket (den lukkede har ikke en låge, men bare et stort hul til indgang). Så hvis de damper, burde de sagtens kunne komme ud i den lukkede 
hunden kan sagtens være irriterende for ham. Han er over ham hele tiden. Så skiller dem ad når vi ikke er hjemme. Og når vi er, holder vi øje med om han står og irriterer ham når han skal. Hehe.
Men tak for de gode råd. Der er en del at tage fat i