Ja for ca 10 min åd Nuller halen på sådan en fætter her :
Jeg var dum nok til at tro a legetøj der er lavet til katte, rent faktisk kan holde til katte
Bør jeg være bekymret? Hun er som hun plejer… Lige nu er hun gået ombord i tørfodret…
Hjælp!
Ja for ca 10 min åd Nuller halen på sådan en fætter her :
Jeg var dum nok til at tro a legetøj der er lavet til katte, rent faktisk kan holde til katte
Bør jeg være bekymret? Hun er som hun plejer… Lige nu er hun gået ombord i tørfodret…
Hjælp!
Hvis du har noget, så giv hende lidt maltpasta.
Ellers hold øje med hende, det kommer nok ud i den anden ende
[QUOTE=Theomilou;1154885]Hvis du har noget, så giv hende lidt maltpasta.
Ellers hold øje med hende, det kommer nok ud i den anden ende :-)[/QUOTE]
Har maltpasta med hun nægter a spise det… (Underlige misser) Men har nogle godbider med malt som hun elsker… Så dem får hun lige…
Du må ikke trække i den når den kommer ud af den anden ende - passerer den ikke må du til dyrlæge
Men hvordan kan man se om den er passeret? Ska jeg til a skille afføring ad osv? Er det 24-48 timer jeg ska gi det?
Vi har en dyrlæge aftale d. 12 til sundhedstjek…
hvor længe er de bånd?
Hmm… der står de er ca 9 cm og det er blødt materiale…
smør malt pastaen på hendes pote så vil hun slikke den i sig Jeg gør det når jeg har en kat der ikke selv vil spise pasta’en
Det er skam prøvet, men Damen valgte a tørre det hele af i gulvtæppe… Så har probbet hende med malt godbider…
Problemet er at jeg har en aftale i aften… Hvis der nu er tegn på noget, hvordan vil det så vise sig? og hvornår?
Eller ska jeg bare aflyse aftalen og blive hjemme hos hende uanset hvad…?
Hun har både spist og drukket efterfølgende… Lige pt snork sover hun her ved siden af mig og computeren
Ikke for at skræmme
Hector åd på et tidspunkt sådan en og endte med at have en mini rift i halsen, der gik betændelse i
Han hverken kunne spise eller synke eller miave
Kun hoste
Og hans ene stemmebånd var hævet til 1 cm i tykkelse
Sååå jeg ville holde GODT øje…
Det kostede os en tur til vagtdyrlægen med narkose og selv i narkose gjorde det så ondt på Hector at han reagerede.
[QUOTE=ThildeL;1154911]Ikke for at skræmme
Hector åd på et tidspunkt sådan en og endte med at have en mini rift i halsen, der gik betændelse i
Han hverken kunne spise eller synke eller miave
Kun hoste
Og hans ene stemmebånd var hævet til 1 cm i tykkelse
Sååå jeg ville holde GODT øje…
Det kostede os en tur til vagtdyrlægen med narkose og selv i narkose gjorde det så ondt på Hector at han reagerede.[/QUOTE]
Årh nej… Stakkels Hector…
Jeg holder godt øje med hende… Det er noget meget blødt materiale heldigvis, men man kan jo være uheldig som Hector…
ØV jeg først ser denne nu, havde jeg set en tidligere vill jeg have rådet dig til at ringe til (og evt besøge) dyrlægen.
Jeg vil tro den længde (under 12-14 cm) ikke bør være et problem, se evt min tråd om da Chayton spiste læder-strimler her:
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=45143
Han fik bræk-middel…
Problemer kan opstår i halsen (som allerede nævnt) og i tarmen; men med den korte længde burde den kunne passere uden problemer, hvis den ikke er skarp på kanten.
Jeg kan ikke huske om det er de der ‘dimser’ der har mindst en kat’s liv på samvittigheden, men jeg personligt tør ikke lade mine lege med den slags. Der er noget legetøj de kan få for langt ind i munden (eller i halsen), pga tungens struktur kan kattene ikke få dem ud igen og heller ikke synke dem pga størrelsen
Håber ikke du får problemer, men en anden gang, ring til dyrlægen, hellere en gang for meget end en gang for lidt
Det er nok de små bløde glimmerbolde du tænker på …
Jeg ville nok ikke være så forfærdelig bekymret for den forholdsvis korte strimmel, Nuller har spist … man kan selvfølgelig være uheldig, men i de allerfleste tilfælde passerer sådan noget uden problemer
[QUOTE=danpia;1154923]ØV jeg først ser denne nu, havde jeg set en tidligere vill jeg have rådet dig til at ringe til (og evt besøge) dyrlægen.
Jeg vil tro den længde (under 12-14 cm) ikke bør være et problem, se evt min tråd om da Chayton spiste læder-strimler her:
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=45143
Han fik bræk-middel…
Problemer kan opstår i halsen (som allerede nævnt) og i tarmen; men med den korte længde burde den kunne passere uden problemer, hvis den ikke er skarp på kanten.
Jeg kan ikke huske om det er de der ‘dimser’ der har mindst en kat’s liv på samvittigheden, men jeg personligt tør ikke lade mine lege med den slags. Der er noget legetøj de kan få for langt ind i munden (eller i halsen), pga tungens struktur kan kattene ikke få dem ud igen og heller ikke synke dem pga størrelsen
Håber ikke du får problemer, men en anden gang, ring til dyrlægen, hellere en gang for meget end en gang for lidt[/QUOTE]
Tusinde tak for dit svar… Kanten er slet ikke skarp… Musene er lavet af nogle meget tyndt papir lignede materiale, som knitre… Nuller har bolde af den slags papir og hun elsker dem, så ville jo bare købe lidt nyt til hende af den slags… Men burde nok ha klippet halerne af med det samme…
Ligesom Hrön siger nedenunder så tror jeg os det er små bløde glimmerbolde du tænker på… Dem er der nemlig blevet advaret om herinde engang…
Nuller har både spist, drukket, leget og været på bakken med både det ene og det andet… :høhø: Men holder selvfølgelig os øje med hende imorgen…
[QUOTE=Skattekat;1154926]Det er nok de små bløde glimmerbolde du tænker på …
Jeg ville nok ikke være så forfærdelig bekymret for den forholdsvis korte strimmel, Nuller har spist … man kan selvfølgelig være uheldig, men i de allerfleste tilfælde passerer sådan noget uden problemer [/QUOTE]
Hun er som sagt som hun plejer… og der er hul igennem til tarmsystemet som nævnt ovenover Jeg holder godt øje med hende imorgen også og tjekker at hun kommer af med nr 2 som hun plejer…
Jeg tror ikke, du skal frygte at det går så slemt som med Hector.
Det var også blødt knitrebånd men en minimal revne kunne dog ske.
Hold godt øje - det også en 3 dage før Hector viste tegn.
Krydser at det bare ryger ud i den anden ende - eller med en hårbolle
Øv !! Nu ved jeg ikke hvilken type ´ bånd et er, men mine dårlige erfarringer giver jeg gerne viderer:
Min søn har fundet alletiders pige, der ovenikøbet er mor verdensdejligste Sophia på 8 år.
Jeg blev inviteret til at besøge dem en lørdag i Kastrup,- og er selvfølgelig velkommen til at tage Mulle ( burmeser på godt et år) med.
Sophia har inviteret veninden Sofie til at kæle og beundre Mulle.
Mulle, - der har opholdt sig i transportkassen i bilen et par timer, - p.g.a. andre ærinder, - er en anelse stresset ved ankomsten.
Jeg beslutter at hun skal være kælefri mens vi drikker kaffe, så hun kan orientere sig, og føle sig hjemme!!
Efter kaffen må der endelig kæles, - men Mulle er ikke oplagt til kæl.
Mulle har brækket sig, siger min svigerdatter! - - -
Utroligt !, det har hun kun gjort een gang før, da hun havde ædt en elastik!!
Mulle er stadig ikke oplagt til at fange musen ,- så lidt skuffede, går vi en tur , mens Mulle passer huset.
Da vi kommer hjem, har Mulle atter kastet op, — og her ser vi synderen - - - en del af gavebåndet fra Sophias gave!!
Godt det kom op!!!
Jeg er inviteret ud for at spise på en italiensk restaurant,- og selvom vi alle tænker på Mulle, er det en god aften!
Da vi kommer hjem, har Mulle atter kastet op, - 3 steder, - - og har det rigtig, rigtig skidt!!
Panik, panik, - - hvor har vi en dyrlæge?? - - skal jeg køre hjem til Nordsjælland??? – - Vi ringer rundt til samtl. dyrlæger, - - men alle henvisninger fører til Københavns Dyrehospital!
En venlig dame orienter om betingelserne, - - bl.a. week-end salær og ventetid.
Min søn starter bilen, og Sophia og jeg er med som de urolige.
Vi finder hospitalet, bliver lukket ind, - får skrevet journal, - og venter sammen med de andre dyreforældre.---- Mulle er ikke glad for situationen!!
Så er det vores tur!
Den flinke dyrlæge, er allerede bekendt med problemet, - og foreslår at han allerede i løbet af aftenen, - natten, - vil prøve ( under bedøvelse) at hente evt. rester op gennem munden, - - hvis det ikke lykkes, - er det operation!!
Vi kommer hjem til min svigerdatter med en seddel, hvorpå der står, hvornår man kan ringe i week-enderne! –
Dårlig nat!! - - - Jeg aner ikke, hvordan min lille kat har det!
Kl. 10,30 fortæller en flink dyrlæge mig, at forsøget ikke er lykkedes, - - at der er givet kontrastvæske, som på røntgenbilledet viser, at der stadig er gavebånd i maven, - og at der har været blødninger i tarmene!
Min lille Kat !!!
Jeg får aftalt ny telefontid kl. 13,30, - - hvor man indtil da, atter vil give kontrastvæske, for at se om operation kan undgås!
Kl. 13,30 er situationen den samme,- så operation er u- undgåelig , - men kan udsættes til mandag, hvis jeg vil spare week-end-tillægget !
Det vil jeg ikke, da jeg elsker min lille kat, - og ikke kan holde ud, at hun skal være på hospitalet længere end højst nødvendigt!
Mulle blev opereret søndag, og jeg kan hente hende mandag mellem 14 og 15,30!!
GUDSKELOV at jeg kan betale mellem 6- og 8000,00 kr. for min kats
nysgerrighed
PS.
Min lille Mulle er kommet hjem, iført plastic-krave, og med en 10 cm. lang syning på maven, - og meget glad for atter at være hjemme.
Prisen blev 6652,- + hvad det vil koste at får fjernet stingene hos egen dyrlæge.
Det store beløb fik mig til at spørge på hospitalet, hvad man egentlig ville gøre, hvis jeg ikke kunne betale, - ville man aflive katten?
Nej, det sker så godt som aldrig,- man kan evt. får en afdragsordning, - hospitalet anbefaler også at man enten låner pengene i banken eller evt. hos venner/familie, - - men i de tilfælde, hvor disse muligheder er udelukket, findes der fonde, som så vil gå ind og betale!
Det er da dejligt at vide!
Cats og Conni
Åh, jeg forstår altså heller ikke den der slags kattelegetøj. Jeg ville aldrig turde give mine katte hverken knitre- eller glimmerting eller de der små gummi-pigbolde.
Men bortset fra det, så er der jo chancen for, at den der hale passerer uden problemer. Jeg ville også komme mest muligt malt-stads i katten (om det så er maltklister eller maltgodbidder), måske tun i olie osv. Og sikre mig, at der er masser af mad med igennem maven.
Nu er det jo over et døgn siden; hvordan går det, og er halen endt i kattebakken? 9 cm. hale må være rimelig nemt at få øje på, uden at røre ret meget ved pøllerne, synes jeg
Du kan jo trods alt ikke sidde og kigge på katten de næste 72 timer Jeg tror jeg ville gøre det førnævnte, og så sørge for kun at være hjemmefra kortest mulige tid, men ikke nødvendigvis aflyse alting. Det kommer jo også altid an på vigtigheden af det, du skulle.
[QUOTE=conninissen;1155250]
Cats og Conni[/QUOTE]
Tak for din historie, Conni.
Men er det muligt at vælge en anden farve at skrive med?
Jeg måtte markere det hele med musen for at kunne læse det, og så teksten blev til at holde ud at se på…
Altså, så jeg kunne læse hvad du havde skrevet uden en dundrende hovedpine…
[QUOTE=Ravn;1155401]Tak for din historie, Conni.
Men er det muligt at vælge en anden farve at skrive med?
Jeg måtte markere det hele med musen for at kunne læse det, og så teksten blev til at holde ud at se på…
Altså, så jeg kunne læse hvad du havde skrevet uden en dundrende hovedpine… [/QUOTE]
jeg kopierede det hele og ændrede til sort skrift for at kunne holde ud at læse det, lidt besværligt, men var i dette tilfælde ‘nysgerrig’ nok.