Hjælp, Ris a'la mande

Jeg skal lave ris a’la mande til 22 personer.

Hvor meget grød skal jeg koge og hvor meget fløde skal jeg bruge :høhø:

Det var da lige godt noget af en portion. Men her kan du se hvor meget du skal bruge til hvor mange mennesker. Man kan sætte tælleren til lige de mennesker man skal bruge opskriften til. Nu har jeg sat den til 22, så jeg håber linket linker til det. Ellers sætter du bare selv tælleren rigtig

[quote=solveig;299677]Det var da lige godt noget af en portion. Men her kan du se hvor meget du skal bruge til hvor mange mennesker. Man kan sætte tælleren til lige de mennesker man skal bruge opskriften til. Nu har jeg sat den til 22, så jeg håber linket linker til det. Ellers sætter du bare selv tælleren rigtig

Tak for linket, det er noget i den stil jeg havde regnet med at skulle bruge :wehu:

Sukker i ris a’la mande ?? Så kan den da vist ikke blive sødere… Har godt nok aldrig brugt sukker :smiley:

Bruger du vanilliesukker?

Enten vanilje sukker eller vanilje stang. Min mor bruger ingen af delene, og den smager goooooooodt.

Men i opskriften står der jo både sukker og vaniljestang… Puha :smiley:

Og Birthe altså… Har haft lyst til a’la mande i flere dage nu… Og så opretter du sådan en tråd her når jeg lige havde glemt det :smiley:

:høhø:

Vanillie i sig selv er jo ikke sød, men det er vanilliesukker :slight_smile:

Jeg bruger vanilliestang og så smager jeg til med sukker, for det skal altså have den rigtige sødme :slight_smile:

[quote=solveig;299677

Det glæder mig at det er en opskrift UDEN mandelessens. For det snask smager ganske afskyeligt:(

Mandelessens? Haha ej… Hvem laver det dog med mandelessens. Jeg troede egentlig at det var standard at lave den som jeg lavede den… Men jaja, jeg blev klogere :smiley:

Birthe - Okay… Tja, har aldrig smagt den med sukker… Og jeg synes den er vammel nok uden… hehe

Absolut enig. Det hedder Ris a’la mande (Ris med mandler) fordi at der er mandler i, ikke essens :høhø:

Fortæl det til min farmor!:besvimer:

Den optimale julegave til din farmor, et Fransk kursus :høhø:

Kan huske en jul for maaaange år siden hvor min farmor besøgte os. Min mor knoklede løs i køkkenet for at nå det hele. Ris a´la manden blev lavet imens farmor fulgte nøje med i fremgangsmåden. Da den var færdig og skulle stilles på køl spurgte hun lidt snerpet om der ikke skulle mandelessens i da det var sådan hun lavede den. Ikke tale om svarede min mor, for der hverken hende, far eller os børn kunne lide det. Min mor ville lige have en halv time på øjet inden aftenens begivenheder gik løs. Da min mor sov, sneg farmor sig ud i køkkenet og hældte essens i ris a´la manden. Det blev først opdaget da juleanden var pelset og jagten på mandlen gik ind. Vi fik taget en mundfuld!!!

Jeg vil undlade at fortælle hvad min mor råbte-kaisålæredet-kaisålæredet

Jeg kan huske et år, da min søster skulle stå for ris a´la manden.

Vi synes nok, at den smagte noget anderledes end min mors, men høflige som vi var, spiste vi den (også for at få mandlen) :tihi:

Bagefter kom det frem, at søster havde brugt peanuts i stedet for mandler!!!

:øhmm::øhmm::øhmm::øhmm:

Hehehe Eva, kan godt forstå i studsede noget over smagen!!

jeg syntes også det er mærkelig med sukker …

Vi bruger en økologisk vanilie stang syntes der er meget smag i det .

Vi bruger aldrig sukker , kun vanilie stang …

Så jeg syntes du skal droppe sukker , for det bliver for vammel/sødt .
Godt tip , som jeg har skrevet med min is opskrift økologisk fløde det er det bedst det har en helt andet smag , især thise fra kvickly , det er ikke blevet homogenseret og alt muligt andet…

Man har da altid brugt sukker i Ris ala mande. Hvis ikke man får lidt sødme ned til fløden, så sætter fedtet sig som en belægning på tungen.

Prøv engang at tage en teskefuld fløde ren, og derefter en hvor der er rørt lidt sukker i, så forstår i hvad jeg mener.

:savle::savle::savle::savle:

Jeg kunne godt spise … sådan ca. 1 liter ris’a’la’mande til morgenmad…

:yah: