HJÆLP: sammenføring af hankatte gået galt?

Hej alle sammen,

Jeg skriver herinde fordi jeg er ret desperat.

Jeg er en ung kvinde der er flyttet sammen med hendes bedste veninde, vi har hver især to han katte på forholdsvist 8 (norsk skovkat/maine coon) og 9 (sibirisk skovkat).

Vi flyttede ind for ca. 1 år siden, i et dejligt stort rækkehus med en lille have og vi havde egentlig ret godt styr på hvordan vi skulle greje sammenføringen. Vi har læst alt hvad der kan læses på internettet, vi gav dem håndklæder og trøjer der duftede af dem hver især inden vi overhovedet flyttede sammen og da vi endelig gjorde, så havde vi sat det sådan op at de kunne være seperede på henholdsvis over og under etagen.

Gradvist intoducerede vi dem ved først at fodre dem på hver sin side af døren i gangen, så igennem net dør og nu er vi kommet derhen hvor de kan spise side om side uden brok.

Problemet er bare at min kat den på 8 har hjerte problemer og gigt, han er på samme tid mega standhaftig og blinker gerne til min venindes kat. Han er meget rolig, men min venindes kat stirre på ham og kan ikke finde ro når han er i rummet. Nu har vi så prøvet den her sammenføring i et år… og min venindes kat kan stadig ikke helt finde ro omkring min kat. Det er nået derud hvor han jagter min kat op af trappen, så min kat går i panik og søger tilflugt under sengen. Han har osse bidt ham, ikke så det blødte men nok til at min kat skreg! Ikke peb… men den der forfærdelig lyd af at noget gør ondt på dem.

Jeg er nået ret langt ud. Vi har nogle katte der kommer og går i haven, som ingen af kattene kan lide. Der er også en lettere sindssyg siameser kat der har forsøgt at angribe vores katte igennem vinduet… så det skaber nogle virkelig dårlige asociationer for begge vores katte. Jeg har sagt at jeg gerne ville have haven indhegnet, men der er ikke kommet skub i det fordi min veninde står for det med hendes mor, og det er blevet er større projekt.

Jeg er virkelig frustreret. Vi har prøvet i et år her til september. Er det overhovedet muligt at få det her til at virke? Eller skal vi kaste håndklædet i ringen og sende min venindes kat hjem til hendes mor og bo?

Note: vi har brugt feliway og de får begge to beroligende tilskud fra dyrlægen!

Tak på forhånd for jeres guldkorn!

2 Synes om

Det lyder som I har gennem hele forløbet har gjort alt det rigtige.
Jeg har dog et spørgsmål. Er de begge neutraliserede (kastrerede)?

Når det driller, så er finten oftest at gå et skridt tilbage og reintroducere. Har de fast haft en specifik del af huset hver især? Hvis ja, har I så prøvet at lade dem bytte territorie?

Fremmede katte udenfor vindue eller hegn kan desværre medføre øretæver også blandt de bedste kattevenner, hvor en kat lader sin frustration over den fremmede kat (som den ikke kan komme til) gå ud over nærmeste sidemand, også selvom de normalt er de bedste venner i verden.

5 Synes om

Hej Church! Tak for dit svar.

Ja, begge katte er kastrerede og der burde ikke være noget helbredsmæssigt med min venindes kat.

Vi har talt sammen siden deres sammenstød igår og min veninde har lovet at få sat det hegn op med hendes mor, så vi kan holde nabolagets katte ude af vores for-og-bag have.

Vi bytter ret ofte rundt på hvor de er henne, nogle dage er min kat ovenpå men andre dage er det omvendt.

De har haft en periode hvor de har virket meget gode venner, blinket til hinanden og vasket sig foran hinanden efter de fik aftensmad. De har faste spise tider kl. 8, 12 og 18. Hvor de til hvert måltid spiser sammen så de ser kun hinanden når de spiser, får godbidder eller skal lege. Alligevel virker min venindes kat til at være mere optaget af at banke min kat end at banke fx. drille pinden.

Min venindes kat har et meget højt jagt instinkt, men på samme tid er han svær at få i leg. Vi har forsøgt os med baldrian puder, katteurts spray på lejetøjs fjer og diverse aktivitets legetøj ( vi har snart købt os fattige i legetøj ). Men han reagere ikke rigtig på noget af det og vil hellere ligge på lur for at hoppe på min kat og jage ham op af trappen.

Det skal lige siges, min venindes kat kommer fra et kæmpe 200 kvadrat meters hus med adgang til en stor have hvor han plejede at gå daglige ture i sele. Det er også derfor jeg rigtig gerne vil have lukket vores have inde, så vi han tilbyde ham at komme udenfor og få noget stimuli, men jeg er i tvivl om det overhovedet kommer til at gøre en forskel?

Hvad mener du?

2 Synes om

Det kunne godt lyde som om, at din venindes kat savner noget stimuli, som du selv skriver.
Kan det være en mulighed at gå tur udenfor med ham i sele, som han tidligere har været vant til? Og ellers ja, at få lavet den indhegnede have.

Min erfaring er lidt, at det kan blive nærmest en vane, når en først er begyndt at jagte en anden. Og som sagt kan det være nødvendigt at gå flere skridt tilbage og reintroducere og helt at holde dem adskilt igen i en periode, fortsat med fokus på at få dem til at associere hinanden med positive ting (mad, leg, godbidder etc). Jeg ville også forsøge udover feliway diffuser at spraye med feliway spray på de steder, hvor de har liggepladser (undgå kradsetræ), da det kan højne effekten.

Jeg tog for mange år siden en voksen birma ind i en flok som allerede i forvejen talte 5 katte. Og det gik galt fra starten af, hvor en voksen Maine Coon hankastrat smuttede mellem benene på mig ind på værelset, hvor den nye var, så de alt for brat blev introduceret til hinanden. Maine Coon hannen var dobbelt så stor som birmaen, og desværre har birmaer hukommelse som en elefant. Så det endte med langvarig periode (> 1 år) med opdelt hus med netdør. Men hvad er faktisk endte med at gøre udslaget var at jeg installerede en chip kattelem i en dør ind til en soveafdeling i huset (soveværelse, gang, bad). Der havde birmaen et sted, hvor han kunne gå ind, hvis maine coon hannen var træls. Og det endte med at give ro (de andre katte i huset (undtagen den omtalte Maine Coon han) kunne så passere som de ville). Over tid lærte de to at bo sammen (blev aldrig perlevenner, men accepterede hinanden), og de sidste mange år de boede sammen var kattelemmen stort set aldrig i brug, og døren stod faktisk altid åben (de er begge døde af alderdom over tid).

Ellers er omplacering jo en mulighed. Nogen vil advokere for det. Men jeg ville være tilbageholdende med den mulighed førend at mulighederne var udtømte (f.eks. afprøvning af gåture eller indhegnet have). Men igen, så har det også noget at sige, hvordan situationen påvirker jer (mennesker)? For kattene er ekstremt gode til at fornemme sindsstemninger. Og bliver I for stressede eller evt sure, så kan det indvirke i negativ retning.

Så jeg tror desværre ikke der bare er noget sort/hvidt svar.

8 Synes om