Hjælp skal de have modermælkserstatning?

Så blev mine små killinger 5 døgn, og så kom de også på vægten. hun fik 5 killinger og de vejer, 148g, 138g, 2 på 126g og 1 lille på 116g, det er hendes og mit første kuld, vil den lille komme efter det eller skal jeg give den tilskud??
Missemor er i øvrigt allerede begyndt at vil ud, hvornår kommer hun i løbetid igen?? vi har ppiller liggende til hende men der står at de ikke må gives hvis hun diger???

Hun må gerne få p-piller mens hun dier. Men lad være at lukke hende ud FØR killingerne kan spise og drikke selv…det sker ofte at en hunkat med små killinger bliver kørt ned, og så står man godt nok i en træls situation.

Mht erstatning, hvad vejede den lille ved fødslen ? Piver den i kassen, eller er rolig ?

Det er jo umligt at sige har du ikke fødselsvægten på dem om de har taget nok på. Men specielt store er de ikke - men derfor kan de jo godt ha’ taget nok på.

Killinger skal som tommelfingerregel fordoble deres fødselsvægt på en uge.

Så vej dem dagligt på samme tidspunkt - tager de på skal du ikke gøre noget - mormis tilpasser mælkeproduktionen efter hvad der aftages.

Det er jo en dårlig ide at lukke hende ud - tænk hvis hun ikke kommer hjem - så har du fast arbejde. Du kan godt gi’ hende p-piller nu

fik kun vejert den første ved fødslen og den vejede 85g. jeg troede at den kunne jeg lige veje imens hun fødte nr 2, men nr 1 pev og mor mis hoppede ud af papkassen med nr 2 halvt ude )-; så måtte rede den fra at blive slept efter hende i navlestrengen. jeg var grædefærdig bag efter, men jeg vidste jo ikke bedre. så jeg havde droppet alt om at veje dem.
En ekspedient i maxi zoo,køge, sagde nemlig til mig at jeg behøvede ikke at veje dem, hvis 1 eller 2 af dem ikke fulte med de andre syns han ikke at jeg skulle give dem mælk, men spare besværet og pengene og aflive dem i stedet!!! hårde ord syns jeg nok lige.

[QUOTE=jenniemus;602814]fik kun vejert den første ved fødslen og den vejede 85g. jeg troede at den kunne jeg lige veje imens hun fødte nr 2, men nr 1 pev og mor mis hoppede ud af papkassen med nr 2 halvt ude )-; så måtte rede den fra at blive slept efter hende i navlestrengen. jeg var grædefærdig bag efter, men jeg vidste jo ikke bedre. så jeg havde droppet alt om at veje dem.
En ekspedient i maxi zoo,køge, sagde nemlig til mig at jeg behøvede ikke at veje dem, hvis 1 eller 2 af dem ikke fulte med de andre syns han ikke at jeg skulle give dem mælk, men spare besværet og pengene og aflive dem i stedet!!! hårde ord syns jeg nok lige.[/QUOTE]

MaxiZoos ekspedienter skal jo ikke blande sig i, hvad du gør med dine killinger, og hvis det er deres bedste råd, er det godt, du er søgt herind. Her kan du i hvert fald regne med at få kompetent vejledning.

Bliv ved med at veje dem en gang om dagen, og så kan du jo smide tallene herind, så der er noget at sammenligne med. Og så måske et lille billede af de små misser?

Hvis den lille virker meget urolig og søgende, så ville jeg nok supplere med lidt modermælkserstatning.

[QUOTE=galath;603358]MaxiZoos ekspedienter skal jo ikke blande sig i, hvad du gør med dine killinger, og hvis det er deres bedste råd, er det godt, du er søgt herind. Her kan du i hvert fald regne med at få kompetent vejledning.

Bliv ved med at veje dem en gang om dagen, og så kan du jo smide tallene herind, så der er noget at sammenligne med. Og så måske et lille billede af de små misser?[/QUOTE]

Glem det igen - jeg har set billedet af de små i den anden tråd, kom jeg i tanke om :sorry:
Men jeg synes i øvrigt, de ser ganske velnærede ud der.

hvis du går forbi fødekassen og du ser at den mindste ikke er “knappet på” kan du jo lige knappe på, i løbet af kort tid vil den så indhente vægten på de andre

Modermælken indeholder alt hvad en killing har brug for - det gør erstatning ikke.
Erstatning skal absolut kun bruges i nødstilfælde.

Vej killingerne 1 gang dagligt - og først hvis en for alvor sakker bagud, skal du overveje at gribe ind.
Og i så fald ville jeg supplere de store, så de ikke spiser alt det den lille skulle have haft.