Hjælp til at finde ejer til øremærket kat i Odense

Hej alle

Jeg har en kollega som har fået besøg af en noget tynd og lidt slidt bruntabby kat med øremærket ALW208. Hun bor i en lille landsby udenfor Odense, men det eneste hit vi har kunnet finde på øremærket er en dyrlæge i Hammel. Mis er tydeligvis tam, den har leget med hendes børn og har taget en lur i både seng og sofa. Den har en slap hængende mave og kan muligvis have killinger et sted. De lader indtiæ videre døren stå åben, så den kan komme og gå. Men hvordan finder hun ud af, om den har en ejer? Nogen der kan hjælpe os videre?

Hun kan jo ringe til dyrlægen i Hammel og spørge, om de kan hjælpe med oplysninger om en ejer. Nogen har jo betalt for øremærkningen.

Det første bogstav, A, er en kode for det årstal, hvor katten blev tatoveret. I dette tilfælde 2005. Så en slap mave kunne også være et alderdomstegn. Det er også tænkeligt, at den blev tatoveret samtidigt med en neutralisering. Men det kunne dyrlægen måske også sige noget om.

Hvis katten har en ejer, så bor vedkommende nok i nærheden. Måske sætter vedkommende en annonce i lokalbladet eller et opslag i brugsen. Det kunne din kollega også gøre.

vh

Andreas

Du har selvfølgelig ret i at det er meget sandsynligt at katten er neutraliseret samtidig med mærkning. Det håber jeg!

Hvis man søger ALW*** får man en række mulige kandidater, hvoraf tre umiddelbart ser ud til at være efterlyst?
Men jeg ville som Andreas foreslår prøve at kontakte Hammel Dyrlæge i morgen
http://www.katteregister.dk/findkat?oeremaerke=ALW***&chip=&btnSearch=Udf�r+s�gning

Søger man A208 så er der flere forskellige andre kandidater
http://www.katteregister.dk/findkat?oeremaerke=A
208&chip=&btnSearch=Udf%F8r+s%F8gning

Og sådan er der flere måder at prøve sig frem for at se om man har tolket et af tegnene i øremærket forkert :slight_smile:

Tak for svarene:-) Hun er i dialog med dyrlægen i Hammel, som har et par mulige bud. Og i øvrigt er tallene i stedet 028, så jeg har også fundet et par mulige i registret, hvis ikke dyrlægen finder noget. Men for at have lidt mere at gå efter, var det rart at vide dens køn. Min kollega mener det er en hun, men har taget dette billede til de “kloge på kattegale” som hun kalder jer:-)

Jeg er meget imponeret over, at hun har fået lov til at tage det billede - det må jeg absolut ikke på Sigga, så jeg kan ikke sammenligne. Mis har i øvrigt en del tæger osv, og ser ud til at have klaret sig selv ret længe. Så det er lidt spændende hvad ejer siger - hvis de læser øremærket rigtigt er den ikke meldt savnet. Min kollegas drenge håber vist at mis bliver boende, men nu må vis se, hvad der sker.

Der er en ALW028 registeret i Dansk Katteregister til én i Lystrup. Men det er en Maine Coone, og den skulle være død ifølge registreringen.

http://www.dansk-katteregister.dk/?Show=Search&SearchCat=alw028&S�g+nu.x=51&S�g+nu.y=18

Min kollega har nu lavet en kattebakke i en gammel balje og stillet mad og vand frem til Missen. Og så er er bestilt tid til dyrlæge fredag så den kan blive tjekket. Den har som skrevet en del tæger og også et udslæt på maven. Hvis den har det ok, og der ikke dukker en ejer op, kan den så blive boende, hvis den har lyst. Jeg synes, det er så dejligt, at hun som ellers ikke er vant til katte, vil gøre den indsats:-).

Jamen, hvordan skulle ejer kunne dukke op, hvis ingen ved, at din kollega har katten?

Den skal da fremlyses, så ejer får en mulighed for at få sin kat tilbage - på Dyrenes Beskyttelses hjemmeside, KV og IK.

Det er korrekt hvad Ingrid skriver, ALW028 er en creme Maine Coon, der er død.

[QUOTE=Sim-Sim;1243902]Jamen, hvordan skulle ejer kunne dukke op, hvis ingen ved, at din kollega har katten?

Den skal da fremlyses, så ejer får en mulighed for at få sin kat tilbage - på Dyrenes Beskyttelses hjemmeside, KV og IK.[/QUOTE]

Altså de har slået øremærket op og kontakter de forskellige mulige ejere - og har kontakt med dyrlægen, som har lavet øremærket. Og har sat plakater op i lokalområdet. Men du har ret. De bør nok også fremlyse den. Jeg er så nok lidt af den holdning, at hvis man ikke har efterlyst sin kat, når den har været væk så længe og er i den stand, så har katten det nok bedre hos min kollega. Men den stor får min egen regning. Jeg kan på ingen måde forestille mig at Sigga var væk bare to dage 2 dage, uden at jeg ville melde den savnet i registrene…

Helt enig, her ville gå 1 time fra en kat var væk, så ville jeg efterlyse på samtlige hjemmesider og indrykke annoncer i samtlige dagblade :tihi: - men du ved jo ikke om katten rent faktisk ér efterlyst, når du ikke har det rigtige øremærke. :S

Måske er det en god idé at få en dyrlæge eller Falck til at aflæse øremærket, de kan godt være mere eller mindre ulæselige efter nogle år.
Katten er jo 10 år, mindst, den er øretatoveret for 10 år siden og dét der eksem på benet kan måske vise sig at være en bekostelig affære…Brita tjekker også hittekatte for FIV og Felv, det koster også…den skal vaccineres…

[QUOTE=Sim-Sim;1243918]Helt enig, her ville gå 1 time fra en kat var væk, så ville jeg efterlyse på samtlige hjemmesider og indrykke annoncer i samtlige dagblade :tihi: - men du ved jo ikke om katten rent faktisk ér efterlyst, når du ikke har det rigtige øremærke. :S

Måske er det en god idé at få en dyrlæge eller Falck til at aflæse øremærket, de kan godt være mere eller mindre ulæselige efter nogle år.
Katten er jo 10 år, mindst, den er øretatoveret for 10 år siden og dét der eksem på benet kan godt vise sig at være en bekostelig affære…Brita tjekker også hittekatte for FIV og Felv, det koster også…den skal vaccineres…[/QUOTE]

Nej, vi kan ikke være helt sikre på at katten ikke er efterlyst. Men der tages kontakt omkring de efterlyste katte, der har et øremærke der kunne tænkes (dvs. hvor et tal eller et bogstav er anderledes end det aflæste), og hvor beskrivelsen af katten matcher nogenlunde. Desuden er der som skrevet bestilt dyrlægebesøg på fredag, hvor katten gennemtjekkes for sygdomme, og hvor øremærke og evt. chip aflæses. Og så må det jo være dyrlægen, der vurderer, om Mis har en fornuftig livskvalitet. Og min kollega, der vurderer hvad hun synes, hun vil bekoste og udsætte katten for af evt. behandling. Min kollega er klar over de mulige omkostninger og er klar til at give katten en chance. Så ud over også at fremlyse hos internaterne har jeg svært ved at se, hvad de kan gøre mere.

Næh, se lige, hvad der står på Kattens Værns hjemmeside :slight_smile:

Hvis katten er tam, men ikke er mærket
Hæng opslag op i området, hvor du spørger, om nogen kender katten. Brug også gerne kattefora på nettet som f.eks. kattegale.dk, diverse Facebookgrupper eller fremlys katten her på vores hjemmeside.

Men det, jeg egentlig ville: Du kan fremlyse katten på KV’s hjemmeside. Det er der vist ikke mange, der gør, og sikkert med god grund, for man skal vide, siden er der, og alligevel er den næsten umuligt at finde frem til. Så det kommer der næppe meget ud af.

http://kattens-vaern.dk/galleri/fremlysning/fremlyste-katte-fra-privat-personer/saadan-fremlyser-du-en-kat/

Dyrens Beskyttelse har også en fremlysningsside, som er mere professionel og noget nemmere at finde. Her kan du se, hvordan man efterlyser en ejer.

http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/hvad-kan-du-gøre/savnede-dyr/fremlysning/opret#kQQWc22JVXMDyOUY.97

Og så kan man jo også lige løbe igennem de efterlyste dyr og se, om der er nogen af dem, der ligner.

Som KV skriver, er der også diverse FB-grupper for bortløbne dyr, og det er måske endnu bedre. Det er jo lissom der, folk er nu om dage :slight_smile: