Hjælp til fodermængde

Hvis han haft bøvl med maven, så kan du vælge foder med lidt lavere protein indhold. 35% er også højt nok.

1 Synes om

Vådfoder er rigtig sundt (der er ikke en masse kulhydrat i, og en god mængde væske), så giv endelig en masse af det. Topic fra Aldi er som sagt godt supermarkedsfoder. Bozita er det samme. Animonda Carny og Feringa er også gode mærker. Cosma hitter herhjemme, men det er ikke fuldfoder, så det får de bare 1-2 gange om ugen.
Her har de altid tørkost stående, og får så 1-3 gange dagligt vådfoder (når her ikke er killinger, så er det mere), så meget at de ikke spiser op med det samme, men kan gå til og fra over de næste par timer. Det gør de bliver mindre forhippede på det, og “tør” gå fra det, hvis ikke lige de er helt sultne.

Ved tørkost er Purizon også en mulighed. For katte handler det meget om duften. Så gør du det ikke allerede, så sørg for at opbevar posen lufttæt og hæld 1-2 kg i en beholder, som så er den du tager af løbende. Så holder duften i det sig bedre :slight_smile:

1 Synes om

Purizon oplever jeg også har mere duft da det er som om at pillerne ikke er nær så tørre.

1 Synes om

Nå, nu fik jeg svaret @Eva_K. Det skulle naturligvis være til @Anchiv

Ved vådfoder kan du tjekke for kulhydrater, dvs. sukker og korn eller andet vegetabilsk materiale. Det er unødvendigt i vådfoder og ikke noget, en kat, der er kødæder, har brug for. (I tørfoder er der muligvis brug for vegetabilske tilsætning for konsistensens skyld, men det skal jeg ikke gøre mig helt klog på).

Vær selvfølgelig altid opmærksom på, at der kan være situationer, hvor man må fravige den slags principper, fordi katten er syg, eller der er noget, den ikke tåler (eller fordi den er vanvittigt kræsen :venter:)

Rema har også en variant uden korn og sukker, nemlig de små bakker med 100 g vådfoder.

2 Synes om

Jeg kan godt forstå din kat, det er jo savsmuld du giver hende :wink:

Så ja enig med de andre find et fuldfoder, tørkost, som giver hende væsentlig mere fedt og protein. Så har hun det at småspise af og så bliv endelig ved med at give fuldkostvådfoder.

Lad os lave et tanke eksperiment.
En fritlevende kat lever af mus, småfugle og lignende proteinbomber.
På det nedenstående billede er der energiindhold i en voksen mus.
Protein er 55.8% og fedt er 23,6%

Med andre ord, så ville jeg vælge et fuldfoder der kommer så tæt i energifordeling som “voksen mus”.

1 Synes om

@HolmeInc @galath
Hahahaha… :sweat_smile: Ej okay, stakkel kat. Det svarer måske til at få et stykke kedeligt knækbrød istedet for en nybagt bolle med smør. Jeg fik 5 kg tørfoder med, da jeg fik hende med ordene: det her spiser hun, det har dyrlægen anbefalet. Og det tog jeg for gode varer. No wonder at hun er til den slanke side!

Kæmpe tak for hjælpen… jeg er blevet så oplyst af alle jeres input. Vi går efter “mus på pose” hvad angår næringsindhold. Mon ikke det falder bedre i smag end det, der står i skabet.
Det er ny verden, så hvor er det dejligt, at der er søde mennesker her, der vil dele sin viden.

3 Synes om

Faktisk bliver mange katte overvægtige af foder med for meget kulhydrat. Det skaber nemlig ikke samme mæthedsfornemmelse hos dem som protein og fedt gør, derfor kommer de til at overspise :smil: Men prøv dig lidt frem.

1 Synes om

Og uden vand… :wink:

Husk også at finde en variant uden sukker og salt tilsat.

Du bliver forbavset over hvor tit der er sukker især i de billige varianter. Katte kan ikke smage sukker, men de bliver lige så afhængige af det som vi andre.

Jeg har lavet et kæmpestort regneark med sammenligning af 50 forskellige slags foder.

Jeg skal nok lige få den uploaded i morgen, så har du et sted at starte

1 Synes om

@HolmeInc Det er enormt sødt af dig! Tak for alle de gode råd :slight_smile: :slight_smile:

1 Synes om

Her har vi også foder fremme 24/7
Vi går langt uden om foder med kartofler i, da vi så har splat maver med det samme, så hellere vælge noget med en laver protein indhold, hvor det kommer fra kød.

En ting er at det foder du bruger nu er dårligt, men hun kan også forbinde det med sygdomme, har hørt det tidligere at katte i forbindelse med sygdom ikke længere vil spise det vante foder.

Af samme grund, får vores altid kun deres vådfoder om aftenen inden sengetid, men selv der skal man være standhaftig, den ene af tøserne begynder at kreds og blive insisterende en times tid før de plejer at få det.
Når vi har killinger, får de altid for sig selv pga et par voksne slugehalse

1 Synes om

Dét giver virkelig meget mening! For jeg har da selv et anstrengt forhold til Pina Colada af samme årsag :sweat_smile::sweat_smile:

3 Synes om

Lige lidt offtopic, men så måske ikke alligevel.

Måske samme trick kan bruges til katte der selv leger alarm klokken alt-for-tidligt? :slight_smile:

4 Synes om

Det er så ikke 50 forskellige slags foder men 102…

Send meget gerne rettelser og tilføjelser til [email protected].
Jeg mangler stadig foder med mere end 50% protein, jeg har en enkelt, men der må være andre varianter derude.

Jeg har også fået skrevet lidt om hvorfor det er jeg fodrer som jeg gør, hvorfor kornfrit er noget sludder og hvordan hysteriet startede og andre små ting https://www.chicha.dk/hvad-indeholder-det-perfekte-kattefoder/

2 Synes om

Har du Wildcat Etosha? Det jeg bl.a. bruger? :slight_smile:

Nu har jeg :wink:
Og ja det er også en af dem jeg bruger faktisk er det den som har den højeste protein%, næsten ligesågodt som mus :slight_smile:

1 Synes om