Hjælp til fodermængde

Hej kattemennesker

Kan I mon hjælpe mig med, hvor meget mad Edith ca bør spise i døgnet?

Hun vil pt kun spise opblødt tørfoder med lidt vådfoder blandet i. På sigt er det meningen, at vi skal have hende faset over på tørt tørfoder. Men ting tager tid og hendes forhold til mad er meget usikkert.

Hvordan regner jeg ud hvor meget tørfoder, hun bør spise udover 1 portionspose vådfoder? Jeg har googlet og googlet, men jeg finder ingen generelle retningslinjer. Med andre katte ville jeg ikke spekulere over mængderne, men med Edith skal jeg være sikker på, at hun spiser nok næring… (men samtidig ikke alt for meget).

Edith er 3 år, steriliseret indekat og normalvægtig til den slanke side.

det findes vist ikke en specifik måde at udregne det på …
Nogle foderposer har angivet, hvor mange gram en kat på X antal kg bør have om dagen, men det altid en vejledende angivelse.
Så kan det jo sammenholdes med, hvor mange portionsposer der er angivet en kat på samme vægt bør have fra vådfoderet, og så tage den procentdel fra tørfoderet.

Feks anbefaler tørfoderproducenten at en kat på 4 kg nu spise 60 g tørfoder af det mærke om dagen, og vådfoderet siger 3 poser om dagen til en 4 kg kat. Så får den jo 1/3 af sin foder som vådfoder ved at få en pose, og det skal du så trække fra tørfoderet - så 40 gram tørfoder og en pose vådfoder - som eksempel …
Men det vil jo altid KUN være en vejledende med alverdens forbehold for, hvor meget energi katten faktisk har brug i virkeligheden :slight_smile:

Du er nok nødt til at se på katten og se, hvad hun trives med - både ift. adfærd og om hun tager på eller taber sig :slight_smile:

3 Synes om

Jeg har aldrig troet på afmålte fodermængde, med mindre der er en helbredstilstand der gør det nødvendigt :slightly_smiling_face:

Jeg har altid tørkost til at stå fremme og fodrer derefter med vådt to gange dagligt (når her ikke er killinger)

Jeg har to katte, der lige nu nyder lidt for godt af killingefoder, men det retter sig helt naturligt når de små flytter :slightly_smiling_face:

Så det jeg siger er, stil en skål frem og se om ikke hun selv kan adminstrere det.

Noget andet, så er vådfoder kun godt for hendes nyrer og urinveje, så fortsæt bare med det :+1:t2::slightly_smiling_face:

7 Synes om

Tusind tak, Pia !
Det var lige sådan et tip, jeg skulle bruge :slight_smile:

Og ja, det er naturligvis vejledende… men jeg skal bruge et udgangspunkt, og der stoler jeg ikke på min egen intuition :slight_smile: vi starter med en vejledende mængde, og ser hvad Edith siger til det.

Helt enig!
Her står også altid tørfoder og så kører jeg så lidt mindre vådfoder - sådan ca hver anden dag uden noget fast rytme.

Jeg magter nemlig ikke at de bliver vådfoder-junkies og begynder at vække mig om morgenen for at få mad … det sker nemlig med min hankastrat lynhurtigt, hvis han bare får tre morgener i træk, så vækker han mig tidligere og tidligere og tigger vådfoder. Så her får de det sådan lidt “tilfældigt”, så får jeg min morgensøvn også :ups:
Men de har så altid tørfoder, så ingen sulter.

Jeg “afmåler” ikke foderet, men har lidt øje for, at skålen faktisk godt må blive tømt for foder en gang i mellem. Ellers bliver Ralf for rund, og er der altid en bunke af mad, så spiser min hunkastrat faktisk mindre og bliver for tynd … hun skal helst mindes om, at der kan ske at blive spist op, så hun må hellere få noget spist - hvor Ralf godt kan tåle at være sulten en enkelt time :hoho:

Også derfor jeg tænker du skal se på din egen kats adfærd og spiserytme ift vægten :slight_smile:

1 Synes om

Her står tørfoder også fremme til fri afbenyttelse og så får de vådfoder et par gange om dagen. Så går de selv fra og til. Katte har bedst af at gå og spise lidt men ofte.
Nu skriver du, at din hunkat er til den tynde side. Jeg ville have foder til at stå fremme og hvis hun ikke inhalerer det, så er det ikke noget problem.
Katte som vokser op med at blive portionsfodret og er vant til at de spiser det lidt op som er blevet sat foran dem, kan nogle gange ikke vende sig til at have frit foder.

1 Synes om

Tak for alle jeres gode erfaringer :slight_smile:

Hun har tidligere været frifodret med ren tørkost. Og overspiste ikke.
Men efter en periode på skånekost (flydende), vil hun ikke spise sit tørfoder. Det står fremme hele tiden men hun rør det bare ikke - overhovedet. Hun sulter hellere.

Vådfoder inhalerer hun til gengæld! Så ville hun snildt spise 4-5 poser i døgnet og vækker os om natten, når skålen er tom. Det dur ikke.

Så lige nu er kompromiset, at hun får en blanding, som hun fint går til og fra. For så snart jeg opbløder tørfoderet i vand og kommer en 20-30 gr vådfoder i, der lugter “lækkert”, så vil hun gerne have det.
Jeg har bare mistet overblikket over, hvor meget mad hun egentlig spiser, når hun får sådan en blanding på slump :slight_smile: Derfor skulle jeg lige bruge en fornemmelse af, hvad der er “normalt”…

det kan være at tørkosten ikke lugter nok og at hun derfor ikke bliver tiltalt af det.
Hvorfor har hun været på skånekost?

En form for tarmbetændelse, sagde dyrlægen. Formentlig udløst af stress… en slags funktionel tarmbetændelse :frowning:
Det startede nemlig efter en flytning.

Så hendes tænder fejler ingenting… altså hun kan sagtens tygge tørkosten.

Jeg tror du kan have ret i det med lugten… vådfoderet dufter nok mere lækkert.

Må jeg være fræk at spørge hvilket foder hun får?

Det kan være nogle har fif til alternativer der kan det samme

Ja selvfølgelig, Line. Alle gode tips er velkomne!

Hun har i lang tid spist tørfoder fra Britt Care. Den der hedder Monty til indekatte.

En lynhurtig googling på det foder, vil jeg mene det indeholder alt for lidt både protein og fedt.
13% fedt er meget i underkanten af, hvad jeg vil mene er godt nok :slight_smile: Du skal finde noget der nærmer sig 18-20% :slight_smile:
Porta 21 er heller ikke dyrt, men meget bedre på begge punkter Porta 21 Finest Adult Cat | bitiba.dk

Sanabelle er også i min foderblanding

1 Synes om

Aha… se det er jo interessant. Jeg fik Britt Care med fra Ediths tidligere familie… en kæmpe pose, så den har holdt lææææænge.

Jeg har derfor kun ledt efter ordentlig vådfoder. Jeg har bestilt noget hjem fra Applaws. Ved du noget om deres tørfoder?

Det er også godt foder :slight_smile: Men principielt er det bedøvende lige meget, hvad du køber, bare du ser på protein og fedt indholdet. Det er der du relativt let kan se om det er ok :slight_smile:
Når så det er sagt, så er der ligeså mange meninger om foder, som der er katteejere… næsten :wink:

2 Synes om

Det vil jeg lige sætte mig ind i. Tak for din hjælp :pray::pray:

Når han ikke er på special kost, så handler det virkelig om at finde et produkt med 20%fedt og 40%protein

Dog har nogle dårlig erfaring med kartoffel i katte mad og andre god erfaring… Men jeg ville nok prøve at købe nogle prøve poser på zooplus og se om de frister ham og hjælper ham til at få lyst til mad

Vær også OBS på at meget aplaws vådmad ikke er fuldfoder og helst skal serves som bidrag til tørkosten.

Topic som du kan få i et supermarked er et billig og vist ret godt dåsemad (igen er der forskel på hvilke slags hvilke katte kan lide)

2 Synes om

Men med dårlig mave vil jeg gøre et foderskift stille og rolig og blande det nye med det gamle (med mindre han nægter at spise af det)

Prøv at læs den her tråd, Birgit er tosset med skemaer og har lavet en rigtig god oversigt :+1:t2:

3 Synes om

Tak @line_refsgaard ! Jeg har lige tjekket det Applaws, jeg har bestilt. Og du har fuldstændig ret… det er tilskudsfoder. Det havde jeg simpelthen ikke set. Så er det godt, hun ikke kun skal leve af det.

Hvilket mærke spiser din kat?

@_DK_Sugieh TAK! Det var lige præcis sådan en liste, jeg skal bruge! Helt perfekt. Tusind tak :slight_smile: